خبرگزاری کار ایران

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور:

نگرانی معیشتی کارگران فصلی و ساختمانی قم با افزایش شیوع کرونا/ لزوم اختصاص سبد کالا و تسهیلات ارزان‌قیمت/ توزیع نامناسب اقلام بهداشتی در مناطق فقیرنشین

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۰۲۸

عباس شیری با ابراز نگرانی از همه‌گیری ویروس کرونا در قم، از مسئولان دولتی خواست به وضعیت معیشتی کارگرانی ساختمانی که با شیوع بیماری کرونا خانه‌نشین شده‌اند، رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شیری با انتقاد از وضعیت بد معیشتی کارگران ساختمانی گفت: باتوجه به افزایش شیوع بیماری کرونا که معیشت کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان را در وضعیت بدی قرار داده است، از مسئولان دولتی می‌خواهیم راهکار مناسب برای کمک به این قشر آسیب‌پذیر جامعه بکار گیرد.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه کارگران ساختمانی هر ساله با آغاز فصول سرد سال با مشکل کمبود کار مواجه‌اند و اخیرا نیز شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده است، افزود: در آستانه سال جدید کارگران فصلی و ساختمانی با اجتماع در میادین شهرها در انتظار کار هستند اما شیوع بیماری کرونا شرایط آنها را سخت‌تر کرده و بیکاری آنها بیشتر شده است.

او گفت: تاکید مسئولان وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا درحالی بر رعایت نکات بهداشت فردی  است که در شهر قم حدود ۱۵۰ هزار کارگر داریم که از این تعداد حدود ۲۲ هزار نفر کارگران ساختمانی هستند. این عده به دلیل فصلی بودن ماهیت کارشان در تامین مایحتاج روزانه زندگی خود دچار مشکل شده‌اند.

شیری با بیان اینکه جمع کثیری از کارگران فصلی در بخش ساختمان را کارگرانی تشکیل می‌دهند که به نحوی اشتغال خود را با سوابق بالا در بخش صنعت از دست داده‌اند و برای تامین معیشت خانوار خود به ناچار به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار شده‌اند، افزود: در چنین وضعیتی از مسئولان انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به جامعه کارگری بویژه کارگران ساختمانی داشته باشند.

این فعال کارگری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیکاری مضاعف برای این دسته از اقشار جامعه بسیار دشوار است، در ادامه با چند طرح پیشنهاد به دولت گفت: اختصاص سبد کالا و ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی و حتی بلاعوض برای کارگرانی که دچار مشکلات معیشتی هستند و همچنین پیش‌بینی راهکارهایی برای آن دسته از کارگرانی که بیشتر از سایر اقشاردر معرض خطر ابتلاء به بیماری  همه گیر کرونا  قرار دارند، ضرورت دارد.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با تاکید بر اینکه دولت در شرایط خاص باید به سمت اتخاذ راهکارهای حمایت از کارگران برود، در ادامه درباره اختصاص سبد کالا و توزیع اقلام مورد نیاز بهداشتی برای جلوگیری از بیماری کرونا در بین مردم مناطق کارگرنشین قم گفت: علارغم توزیع اقلام بهداشتی در شهر قم از سوی مسئولان به نظر می‌رسد این اقلام بهداشتی کمتر در مناطق کارگرنشین قم همانند «نیروگاه»، «زاویه»، «شیخ‌آباد»، «نوبهار» و «شهر قائم» توزیع شده است لذا باتوجه به اینکه مردم ساکن این مناطق از قدرت معیشت و درآمد حداقلی برخوردارند بنابراین از مسئولان انتظار داریم در آستانه سال نو در بحث کمک معیشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مناظق  هم سبد اقلام مصرفی همانند برنج وروغن و... و هم غیرمصرفی همانند پکیج‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده اختصاص دهند.

این فعال کارگری در ادامه افزود: یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای حمایتی از کارگران ساختمانی ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض است. بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل نداشتن درآمد کافی حتی در پرداخت اقساط بانکی دچار مشکل شده‌اند بنابراین درخواست بعدی ما اختصاص تسهیلات ارزان قیمت قرض‌الحسنه و در عین حال گرفتن مهلت از بانک‌ها برای دریافت بدهی‌های بانکی خود از کارگران  است که برای مدت محدودی معلق شود.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه از تعلقِ یارانه‌ی «حمایت معیشتی» گرفته تا ناتوانی در برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و البته به دنبال آن، عدم برخورداری از بیمه بیکاری در فصول رکود و خانه‌نشینی، همه نشان از محرومیت کارگران ساختمانی دارد، افزود: دولت حمایت از کارگران را تنها به برخی از روزهای سال و مناسبت‌ها محدود نکنند بلکه  باید این حمایت‌ها در قالب توزیع بسته‌های حمایتی و سبد کالا به طور مداوم  صورت گیرد تا کارگران بتوانند نیازهای معیشتی خود را از این طریق تأمین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز