خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران حاتمی:

دوندگی‌های کارگران پیمانکاری چادرملو برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل/ چرا تساوی مزدی اجرایی نمی‌شود؟!

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۴۷۱

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی یزد، از دوندگی‌های بیحاصل برای اجرای دقیق و عدالت-محورِ طرح طبقه بندی مشاغل خبر می‌دهد.

حسین رجاییان (رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی یزد) در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: از دوم تا چهارم برج ده، کارگران پیمانکاری حاتمی در اعتراض به مختصات طرح پیشنهادی کارفرما برای طبقه‌بندی مشاغل، دست به اعتراض زدند. پس از آن، ما نمایندگان کارگران به کمیسیون کارگری شهرستان دعوت شدیم و مصوبه‌ای در مورد اجرای دقیق طرح صادر شد. خواسته‌ی ما این است که طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که بین کارگران هم‌طبقه و هم‌پایه در سراسر مجتمع که شامل شرکت‌های پیمانکاری مختلف و همچنین کارگران قرارداد مستقیم است، تساوی مزدی برقرار شود.

او ادامه داد: روز بعد کارفرما در جمع کارگران حاضر شد و اعلام کرد، اصلاح طرحِ مذکور ظرف یک هفته انجام می‌شود کارگران گفتند در یک هفته نمی‌خواهیم، در یک ماه هم که انجام شود، ما راضی هستیم. اما بعد از سی و چند روز انتظار، طرح بدون کوچک‌ترین تغییر برگشت و این خلف وعده، موجب نارضایتی کارگران شد. در ادامه در جلسه ۲۴ دی ماه در اداره کل جبران خدمت وزارت تعاون در تهران که  با حضور نماینده کارفرمای اصلی چادرملو، نمایندگان اداره کار استان، نماینده پیمانکار، طراح طرح، نماینده کارگران و کارشناسان وزارتخانه برگزار شد، همه به لزوم  اجرای ماده ۳۸ قانون کار و برقراری تساوی مزدی در شرایط یکسان کار دعوت شدند و قرار شد اداره کار شهرستان پیگیری کند که کارگران هم‌طبقه در شرکت اصلی و پیمانکاران، مزایای مزدی یکسان بگیرند.

رجاییان افزود: در ادامه، وزارتخانه به اداره کار نامه زد و اجرای طرح و پیگیری اختلاف دریافتی را خواستار شدند؛ ۲۸ دی ماه، نامه به استان آمد و بازرسان اداره کار به مجتمع مراجعه کردند و نمونه فیش ما را با شرکت‌های دیگر و کارگران قرارداد مستقیمِ خود مجتمع مقایسه کردند و گزارش‌های لازم را ارائه دادند منتها بعد از آن، اتفاق مثبتی نیفتاد؛ متاسفانه هنوز طرح  به صورتِ دقیق و عادلانه اجرا نشده لیکن ما بعد دو سال تلاش، اثبات کردیم که حقوق ما ضایع شده است.

به گفته‌ی رجاییان، از آنجا که قراردادهای کارگران حاتمی در روز پایانی اسفند امسال به پایان می‌رسد، کارگران نگران عدم تمدید قرارداد هستند چراکه کارفرما، برگه‌های تسویه حساب را در  کارگاه توزیع کرده است.

منتظر وساطت استانداری هستیم

او ادامه می‌دهد: در ۴ اسفند هر پنج نفر اعضای هیات مدیره انجمن صنفی به استانداری یزد رفتیم که مقرر شد انجمن، نامه‌ای در ارتباط با مطالبات کارگران به اداره کار شهرستان بفرستد و آنها هم در مدت زمان محدودی که استانداری تعیین کرده، جوابگو باشند ما پنجم نامه را تحویل دادیم و اکنون منتظر پاسخ اداره کار هستیم؛ چشم امید کارگرانی که مدتها دوندگی کرده‌اند، در این مرحله به استانداری یزد است که خوشبختانه تا اینجا با ما همکاری کرده است.

وی تاکید می‌کند: خواسته‌ی ما براساس ماده ۳۸ قانون کار، وضع مزایای مزدی یکسان برای همه گروه‌های شغلی در سطح کارگاه است و این خواسته را  به همه‌ی نهادهای مرتبط و مسئول اطلاع داده‌ایم؛ امیدوارم شرایط به گونه‌ای نباشد که کارگران آخر سال دچار نگرانی و ناامیدی شوند. ما در حال حاضر، منتظر وساطت استانداری هستیم.

گفتنی است پیش از این کارگران شرکت پیمانکاری بهاوند باراد در همین مجتمع چادرملو، با عدم تمدید قرارداد و انحلال شرکت مواجه شدند؛ کارگران آن شرکت پیمانکاری مدعی بودند به محض ثبت و تشکیل انجمن صنفی (تشکل قانونی و رسمی مصوب قانون کار) با مشکلات عدیده مواجه شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز