خبرگزاری کار ایران

«صندوق‌های بازنشستگی ایران در یک نگاه» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۴۴۴

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، شصت و دومین گزارش خود با نام ـ«صندوق‌های بازنشستگی ایران در یک نگاه» را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، اگر چه موضوع صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های اخیر مورد توجه کانون‌های مختلف کارشناسی و تصمیم‌گیری بوده است، اما با وجود پیشینه فعالیت این صندوق‌ها، کمتر مرجع و مستندی تصویری کلی از این نظام در ایران ارائه کرده است. در نتیجه به منظور فراهم کردن متنی که شامل اطلاعات کلیه صندوق‌های بازنشستگی در ایران باشد، گزارش « صندوق‌های بازنشستگی ایران در یک نگاه» تنظیم شده است.

از لحاظ تاریخی، نطفۀ شکل گیری نظام بازنشستگی در ایران به دورۀ اول مجلس شورای ملی در سال 1278 می‌رسد.  پس از آن تا دهۀ 50 شمسی تعدادی از صندوق های بیمۀ اجتماعی با فراز و فرودهایی تشکیل شدند. سال 1354 نقطۀ عطفی در تأسیس صندوق های بازنشستگی کشور بود. در این سال، سازمان تأمین اجتماعی برای جامعۀ کارگری و کارفرمایی و صندوق بازنشستگی کشوری برای مستخدمین دولت تأسیس شدند. پس از انقلاب، با شکل گیری قانون  و تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در سال 1383و تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان بیمه خدمات درمانی (بعدها تحت عنوان سازمان بیمه سلامت ایران زیر نظر وزارت بهداشت) ذیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی (امروزه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار گرفتند. لازم به ذکر است که در سال 1391 صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز به لیست صندوق‌های تابعۀ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده شد.

در حال حاضر، 18 صندوق بازنشستگی در ایران فعالیت دارند. صندوق تأمین اجتماعی برای کارگران و شاغلان بخش خصوصی، صندوق بازنشستگی کشوری برای مستخدمین دولت، صندوق بازنشستگی لشکری برای نیروهای مسلح، صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر برای جمعیت  روستایی کشور و ۱۴ صندوق دیگر نیز برای پوشش شاغلان حوزه های دیگر وجود دارند. حدود 90 درصد بیمه شدگان کشور در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری عضویت دارند.

تهیه‌کنندگان این گزارش فرهاد بزرافکن و حمید گماری هستند و نسخه الکترونیکی آن در سایت موسسه صبا قابل دسترسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز