خبرگزاری کار ایران

فردا سبد معیشت نهایی می‌شود/ آیا امسال مزد به اندازه سبد تعیین خواهد شد؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۰۱۰

علی خدایی از برگزاری جلسه کمیته دستمزد در روز دوشنبه خبر داد. احتمالاً در این جلسه، رقم سبد معیشت نهایی خواهد شد.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از برگزاری جلسه کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار خبر داد.

وی گفت: این جلسه فردا (دوشنبه) راس ساعت ۱۶ در معاونت روابط کار وزارت کار با حضور سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی برگزار خواهد شد.

به گفته‌ی خدایی، برنامه‌‌ی این جلسه، نهایی شدن رقم سبد معیشت خانوار (موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار) است که قرار است در جلسات شورای عالی کار، مبنای تعیین دستمزد قرار بگیرد.

نماینده کارگران در پاسخ به این سوال که آیا فردا حتماً رقم سبد معاش خانوار نهایی خواهد شد؛ گفت: باید اینطور باشد؛ در مورد رقم سبد معاش، بین ما و دولتی‌ها توافق نسبی وجود دارد؛ هفته‌ی گذشته نیز رقم سبد معاش، براساس داده‌های مرکز آمار ایران و آمارهای تورمی دی ماه، تعیین شده بود و دولتی‌ها و کارگران سر رقم، به توافق نسبی رسیدند اما از آنجا که نماینده کارفرمایان در این جلسه حضور نداشت، توافق نهایی به این هفته موکول شد.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور نمایندگان هر سه گروه، فردا محاسبات سبد معیشت خانوار به نقطه پایانی برسد و مذاکرات مزدی ۹۹، وارد مرحله بعدی شود.

کمیته دستمزد شورای عالی کار، یکی از کمیته‌های تخصصی شورای عالی کار است که کار اصلی آن، فراهم آوردن داده‌های محاسباتی دستمزد ازجمله رقم سبد معاش خانوار است؛ در مرحله‌ی بعد، این داده‌ها، در اختیار شورای سه‌جانبه‌ی کار قرار می‌گیرد که مسئول اصلی تعیین دستمزد است.

خدایی می‌گوید: ما خواستار آن هستیم که دستمزد ۹۹ برمبنای محاسبات سبد معاش، تعیین شود.

یکی از خواسته‌های کارگران، تعیین دستمزد براساس رقم توافق شده‌ی سبد معاش خانوار است؛ سبد معاش خانوار، ترجمان رسمی خط فقر یا همان هزینه‌های حداقلی زندگی است که براساس الزامات بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، باید در تعیین حداقل دستمزد کارگران مبنا قرار گیرد.

خدایی در پایان تاکید می‌کند: هفته آینده جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد ۹۹ برگزار خواهد شد و محاسبات سبد معاش که در کمیته دستمزد صورت گرفته، در آن جلسه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز