خبرگزاری کار ایران

کشاورزان رودبار-جنوب و کهنوج به نشانه اعتراض محصولاتشان را دور ریختند/ کاهش قیمت خرید خیار؛ یک سال زحمت را بر باد داد

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۰۹۵

کاهش قیمت خیار موجب اعتراضات دامنه‌دار کشاورزان در رودبار جنوب، یکی از شهرستان‌های استان کرمان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز قبل چند ویدئو در فضای مجازی منتشر شده بود که نشان می‌داد کشاورزان شهرستان کهنوج و رودبار جنوب استان کرمان در اعتراض به پایین بودن قیمت خرید خیار از کشاورزان، محصولات خود را کف خیابان ریخته‌ و جاده را بسته‌اند. در اقدامی دیگر جالیزکاران رودبار جنوب، یکی از شهرستان‌های استان کرمان مقابل فرمانداری این شهر نیز، محصولاتشان را کف خیابان ریختند. این درحالی است که پیش از این اقدامات، کشاورزان تلاش کرده بودند مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

کشاورزان به پایین بودن قیمت خیارهای کشت شده، که گاهی تا کیلویی ۱۰۰ و ۳۰۰ تومان نیز می‌رسد، معترض هستند. کشاورزان دیگر مناطق نیز در وضعیت بهتری نیستند. به گفته آنها؛ در پی افزایش صادرات طی سال‌های اخیر کشاورزان بیشتر ترغیب به کشت این محصول شدند، درحالیکه امسال با عدم صادرات این محصول به ویژه به عراق و افزایش میزان کشت خیار، قیمت محصول به شدت افت کرد که پاسخگوی هزینه‌های زیاد تولید محصول نبوده است. بالا رفتن نرخ آب، حمل و نقل، کود شیمیایی نیز مزید بر علت بوده است.

با این‌حال جالیزکاران رودبار جنوب معتقدند که دلالان نقش عمده‌ای در کاهش قیمت خیار هستند. آنها می‌گویند: با این وضعیت در گذران زندگی شدیداً دچار مشکل شده‌ایم و خواهان کوتاه شدن دست دلال‌ها و برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت محصولان هستیم.

 به گزارش مرکز آمار ایران، دی ماه قیمت خیار ۱۰ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

محمدشفیع ملک‌زاده (رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور) نیز اخیراً  گفته بود: به زودی سونامی گوجه فرنگی و صیفی‌جات دیگری ازجمله بادمجان روی خواهد داد و امکان عرضه به بازار نخواهند داشت و از اکنون باید به فکر صادرات این محصولات بود. باتوجه به بالا رفتن تعرفه صادرات محصولات کشاورزی به عراق، عملا این بازار به روی محصولات ایرانی بسته شده است و باید برای رفع این مشکل چاره‌ای توسط دولت اندیشیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز