خبرگزاری کار ایران

فتحی:

نمی‌توان با رها کردن تورم مزد‌بگیران را عاصی کرد/ نباید کارگران را مجبور کنیم در شیب افزایش قیمت سُر بخورند

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۶۰۱

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، گفت: در شرایط نامطلوب و بحرانی جامعه، گرچه نمی‌توان راهکارهای بادوامی را برای کاهش شکاف مزد از تورم پیدا کرد اما می‌‌توان با اتخاذ سیاست‌هایی از رها شدنِ حیوان وحشی تورم جلوگیری کرد.

«علیرضا فتحی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا‌، با بیان اینکه گرچه در شرایط نامطلوب و بحرانی جامعه، نمی‌توان راهکارهای بادوامی را برای کاهش شکاف مزد از تورم که حاصل انباشت سال‌ها انفعال دولت‌ها در حوزه اقتصادی‌ست، پیدا کرد، گفت: با این حال دلیل نمی‌شود، با رها کردن تورم مانند یک حیوان وحشی و انداختن تکه گوشتی مانند مزد در پیش روی آن، مزدبگیران را عاصی کرد. 

وی افزود: طبق بررسی‌های کانون‌های هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور، ۸۰  الی ۹۰ درصد کارگران شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، معادن بزرگ مقیاس، مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی‌ها، در انتهای ماه حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، گفت: نمی‌توانیم کارگران را مجبور کنیم که با تورم‌های بالا، در شیب افزایش قیمت سُربخورند تا سرآخر با سر به زمین بخورند؛ بنابراین ناچار هستیم به روش‌هایی حتی اگر این روش‌ها پایدار نباشند و ماهیت مقطعی داشته باشند، شکاف مزد از تورم را کم کنیم. 

وی با بیان اینکه امکان جبران عقب‌ماندگی ۴۰ ساله مزد از تورم شاید به یکباره وجود نداشته باشد، گفت: اما می‌توان با افزایش حداقل دستمزد متناسب با افزایش هزینه‌های سبد معاش در سال 98 و محور قراردادن محاسبات تورمی دی ماه سال جاری، حداقل دستمزد را حداقل بیشتر از 4 میلیون تومان افزایش داد؛ چراکه فکت‌های اقتصادی ضرورت چنین اقدامی را روشن کنند. 

وی افزود: تحرک اقتصادی و خروج از رکود طولانی‌مدت هم بدون افزایش مناسب دستمزد امکان‌پذیر نمی‌شود؛ ما ناچاریم دستمزد را به گونه‌ای افزایش دهیم که قدرت خرید تکان بخورد و افزایش دستمزد در جبران هزینه‌های سبد معاش ملموس باشد.   

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، با بیان اینکه دولت باید تورم را کنترل کند و حتی به رها کردن آن فکر نکند، گفت: دولت در قبال تامین هزینه‌های زندگی مردم مسئولیت دارد و کوتاهی از این مسئولیت تبعات ناگواری برای جامعه دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز