خبرگزاری کار ایران

فرامرز توفیقی:

در آستانه‌ی تعیینِ مزد ۹۹، صحبت از اخراج و تعدیل نکنید! / آیا موج گرانی دلار سر بازایستادن دارد؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۴۴

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها با انتقاد از اظهارات دولتی‌ها می‌گوید: صحبت از اخراج و تعدیل در آستانه‌ی تعیین دستمزد، ترفندی‌ست که می‌خواهند با آن از قدرت چانه‌زنی کارگران بکاهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فردا قرار است محاسبات سبد معیشت در کمیته‌ی دستمزدِ ذیل شورای عالی کار نهایی شود؛ در آستانه‌ی چنین اتفاق مهمی، صحبت‌هایی از وزیر کار منتشر شده مبنی بر اینکه "کارگران را اخراج نکنید."

فضا چگونه است و چرا بحث‌های دستمزدی را به ترس از اخراج و تعدیل گره می‌زنند؛ فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) در رابطه با اوضاع این روزها می‌گوید: کسب و کار میلیون‌ها ایرانی این روزها به زلف پریشان و شکننده نرخ تبدیل دلار به پول ایران گره خورده است و هیچ فردی در ایران نمی‌داند این زلف پریشان به کدام سو گرایش دارد؟ آیا بادی خواهد وزید که سر این زلف را به سوی پایین حرکت دهد یا اتفاقاتى رخ داده و زلف آشفته دلار را به بالا می‌برند و از دسترس خارج می‌کنند؟

به گفته‌ی وی، فضای سیاسی «غبارآلود» است و شاید به درستى بتوان گفت مشابه همین رفت و آمدهاى عالم سیاست در دنیای اقتصاد نیز هست و بیشتر بازرگانان، صنعتگران، معدن‌کاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی قدم به این غبار غلیط گذاشته‌اند و به مدد دولتی کارفرمائی در حال رصد باد هستند تا خود را با آن وفق دهند!

توفیقی معتقد است؛ اکثریت شهروندان ایرانی این روزها از سر ناامیدی و از سر بیچارگی تنها به این می‌اندیشند که آیا مرزی برای ایستادن نرخ دلار در برابر ریال هست تا در آن نقطه، ارزیابی تازه‌ای از روزگار خویش داشته باشند؟

او ادامه می‌دهد: در این وانفسای از ریخت افتادن کسب و کار ایرانیان و به نفس افتادن معیشت شمار قابل اعتنایی از مردم، برخی رفتارها و برخی حرف‌هاى دولتمردان و تصمیم‌گیران نیز نمک پاشیدن بر زخم‌هاست.  این روزهایی که بر ایرانیان به ویژه گروه‌هاى کم درآمد که تنها دارایی که برای کسب درآمد دارند نیروی کار آنها و دستمزد دریافتى است که هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود، برخی حرف‌ها، نگرانی‌ها و آزردگی‌ها را بیشتر می‌کند!

آفتاب آمد دلیل آفتاب!

به گفته‌ی وی، ازجمله‌ی این رفتارهای ناصحیح، عدم واقع بینی و اعتنا به آمارهائی است که در خصوص بیکاری اختیاری و یا ترک کار اختیاری (در باطن اما در ظاهر با توافقی ناجوانمردانه بین کارگر و کارفرما غیرارادی) منتشر می‌شود و خودِ متولیان امر، اقدام به استحصال این آمار نموده‌اند.

او ادامه می‌دهد: حال به جای چاره‌اندیشی، برای برون‌رفت از این معضل و کاهش بیمه‌گیران بیکاری کاذب بدلیل تصمیم گیریهای غلط در این سالها و سرکوب دستمزدی، صحبت از نگاهداری کارگران با حداقل‌ها می‌کنند! بدون بررسی اخراج، تعدیل و یا بیکاری ناشی از تعطیلی بنگاه، صحبت از اخراج در بحبوحه تعیین دستمزد برای سال 1399 خطایی تاکتیکی است که نه تنها اثر مثبتی در چانه‌زنی نخواهد داشت بلکه گمانه‌زنی در ارتباط با مواضع کارفرمائی دولتمردان را در شورای سه‌جانبه کارگری اظهر من الشمس می‌نماید؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب!

توفیقی خطاب به دولتی‌ها می‌گوید: آیا هرگز آمده‌اید ببینید دلیل این ترک کار چیست؟ ارادی و غیرارادی بودنش را در محاق امتحان قرار داده‌اید؟ آیا فرارهای بیمه‌ای را محاسبه نموده‌اید؟ شما که براحتی اعلام می‌کنید دسترسی به اطلاعاتی دارید که با کمک آن یارانه را قطع می‌کنید یا مستحقین سبد معیشت را شناسائی می‌کنید. آیا هرگز به فکر ارتباط دستمزدی در بنگاههای اقتصادی، دستمزد واقعی پرداختی و دستمزد اعلامی به سازمان تامین اجتماعی به عنوان ماخذ حق بیمه افتاده‌اید؟ ایا آماری از فرار بیمه‌ای دارید؟ آیا آماری از بیکاری به دلیل تعطیلی بنگاه یا اخراج و تعدیل به شرط بقای بنگاه دارید؟ اگر دارید، به عنوان معالجه‌ی این بیمار، این چه نسخه‌ای است که پیچیده‌اید؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز