خبرگزاری کار ایران

سهیلا جلودارزاده:

کارگران برای سهم داشتن در قدرت باید تلاش کنند/ فقط نمایندگان کارگری مطالبات جامعه کارگری و بازنشسته را دنبال می‌کنند/ اگر قدرت در دست کارگران باشد مردم می‌توانند راحت‌تر زندگی کنند

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۲۹۶

نماینده مردم تهران گفت: در کنار تشکیلات فراگیر خانه کارگر مطالبات جامعه کارگری و بازنشسته کشور را پیگیری می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیلا جلودارزاده در مراسمی که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر در تشکیلات خانه کارگر شرق تهران برگزار شد، با تبریک روز زن در جمع بانوان گفت: زن در اسلام مخلوق مستقل و باارزشی است که اساس یک خانواده با او شکل می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مقام زن در صدر اسلام افزود: پیامبر اکرم(ص) که فرزند پسر نداشت این یک نشانه‌ از جانب خداوند بود تا از طرف فرزند دختر فاطمه(س) تکامل پیدا کند.

او گفت: اسلام معتقد است سرشت انسان یکی است و زن و مرد ندارد در عین حال همه از یک جنس هستند. حقیقت دین است که وقتی پیامبری که مستقیما از خدا وحی می‌گیرد در زمان صلح وجنگ از همه خانم‌ها و آقایان نظرخواهی می‌کرد. او از همه آقایان و زنان بیعت می‌گرفت که به این معناست که زنان در موضوعات اساسی مملکت حق دخالت دارند.

جلودارزاده با اشاره به اینکه بعد از ۴۰ سال تازه به گام دوم انقلاب رسیده‌ایم و همانطور که مردان به‌طور اولی در امور جامعه و سیاست کشور حق دخالت دارند زنان نیز حق دخالت دارند، افزود: اگر جامعه کار فعالیت تولیدی نداشته باشد کارمندی وجود ندارد. مالیات را کارگران می‌پردازد. در عین حال ارزش افزوده همان محصول کاری است که کارگر انجام می‌دهد و در قالب مالیات از مردم اخذ می‌شود که بعد خود کارگر به عنوان مصرف‌کننده آن را به دولت می‌پردازد.

این نماینده مجلس گفت: در جوامع پیشرفته همه کسانی که فعالیت تولیدی دارند مانند کارگران و کشاورزان؛ کارگر محسوب می‌شوند در عین حال همه کسانی که همانند معلمان، مهندسان و پزشکان صنعت تولید می‌کنند در جامعه پیشرفته کارگر به حساب می‌آیند و این موضوع به مرور در کشور ما هم جا خواهد افتاد.

به گفته وی، دولت باید حق کسانی که در کشور با فعالیت روزانه مالیات می‌پردازد یعنی چه در تولید و چه در مصرف کالاها مالیات‌پردازی می‌کند، را بدهد. وقتی خوب نگاه می‌کنیم اگر کارگران در جامعه نباشند اقتصاد شکل نمی‌گیرد، پس آیا کارگران که نیروی مولد کشورند نباید خوب زندگی کنند؟ آیا باید میزان دریافتی‌شان در زمان  اشتغال و بعد از بازنشستگی کافی باشد یا خیر؟ همه این موراد را دولتمردان تعیین می‌کنند. در نتیجه اگر سهم کارگران در دولت کم باشد همه چیز به زیان کارگران خواهد بود.

جلودارزاده با اشاره به میزان حداقل دستمزد کارگران که پایان هر سال تشکل‌های کارگری پیگیر افزایش آن هستند، افزود: با همه تلاشی که انجام می‌دهیم میزان حداقل حقوق سال آینده که در نهایت دولت تلاش می‌کند تا ۲۰ درصد افزایش را قطعی کند، کفاف معیشت خانوار کارگری را نمی‌دهد.

جلودارزاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطالبات کارگران با اشاره به سابقه قرارداد موقت گفت: مهم‌ترین مشکل کارگران که از سال ۷۹ پیگیر آن بوده‌ایم موضوع تبصره یک و دو ماده ۷ قانون کار است که هنوز بلاتکلیف مانده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به سوءاستفاده برخی کارفرمایان از قراردادهای موقت کارگران گفت: متاسفانه کارفرمایان در کارهای مستمر به شکل قراردادهای کوتاه‌مدت از کارگران بهره‌کشی می‌کنند.

او ادامه داد: در همین جمع کارگرانی هستند که سالها سابقه کار دارند اما هنوز قرارداد کوتاه‌مدت یک تا سه ماهه  دارند. آیا این بهره‌کشی نیست؟

جلودار زاده با بیان اینکه آقای ربیعی به عنوان وزیر منتخب کارگران در زمان وزارت خود پیگیر اصلاح قوانین ضدکارگری همانند همین بحث قراردادهای موقت بودند، افزود: ایشان در خصوص این موضوع و در ارتباط با  موضوعات دیگر همانند موضوع واگذاری سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت تلاش‌های بسیاری را انجام دادند که در نهایت به دلیل مخالفت با واگذاری سازمان تامین اجتماعی، از سوی نمایندگان استیضاح شدند.

او با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قوانین و لوایح ضدکارگری باید در دولت و مجلس سهم داشته باشیم، در ادامه گفت: کارگران نان‌آوران کشور هستند و سهم آنها باید تعیین‌کننده باشد تا حداقل برای جامعه کارگری مشکل ایجاد نشود.

جلودارزاده در این رابطه با ذکر مثالی گفت: اوایل انقلاب که بیمارستان میلاد به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان خاورمیانه ساخته شده بود، در مجلس ششم که اوج قدرت مردم بود، می‌خواستند این بیمارستان را به بخش خصوصی واگذار کنند که با مخالفت برخی نمایندگان کارگری این کار انجام نشد.

وی  با بیان اینکه برای سهم داشتن در قدرت باید تلاش کنیم، افزود: به عنوان نمونه در کشورهای دیگر در چنین مواقعی حزب کارگر صندلی‌های مجلس را اشغال می‌کند و دولت را بدست می‌گیرد و از آنها نخست وزیر انتخاب می‌شود و بدین ترتیب کشورشان آباد می‌شود.

او گفت: در سازمان بین‌الملی کار که هر ساله نمایندگان کارگری و کارفرمایی کشورهای دنیا در آنجا جمع می‌شوند، من هم چند سالی به عنوان نماینده کارگران ایران حضور داشتم. در آنجا با خانمی با حجاب از کشور سنگاپور بنام «حلیمه» آشنا شدم که نماینده کارگران کشورش در سازمان بین‌المللی کار بود. الان این خانم رئیس‌جمهور کشور سنگاپور شده و شنیده‌ام که چقدر برای کشورش آبادانی انجام داده است. او معتقد بود اسلام مدافع حق حقوق همه انسانهاست. آنها که به سنگاپور رفته‌اند از سطح رفاه و اشتغال این کشور تعریف می‌کنند و همه چیز را در حد عالی پیشرفت دیده‌اند.

جلودارزاده با بیان اینکه علت اصلی عدم پیشرفت کشور ما با این همه منابع نفتی این است که سهم کارگران در قدرت و دولت کم است، در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون که فصل انتخابات است با کمک تشکیلات مستقل خانه کارگر در تلاش باشید تا نمایندگان منتخب خود را به مجلس بفرستید.

او در ادامه گفت: خانه کارگر با گرفتن حداقل حق عضویت خدمات رایگان به کارگران می‌دهد با همین حداقل عضویت برای شما هتل، استراحتگاه، دانشگاه و خدمات دیگر ساخته. دانشگاهی که تا فوق دیپلم آن برای شما کارگران رایگان شده است. این امکانات را حتی وزارتخانه‌های مطرح مثل وزارت نفت برای کارکنان خود ارائه نمی‌دهند. بنابراین می‌شود با پول حلال شما کارگران امکانات ساخت و در نهایت قدرت را در دست گرفت.

جلودارزاده همچنین اظهار داشت: در گذشته نمایندگان منتخب کارگری همیشه در ته لیست منتخبان قرار می‌گرفتند، الان نمایندگان منتخب کارگری در رده دوم و سوم لیست قرار می‌گیرند. اگر یک کمی آگاهانه حرکت کنید همانند کارگران کشورهای صنعتی دنیا شما هم می‌توانید سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده باشید. آن زمان است که دیگر نمی‌توانند بدهی‌های شما در صندوق تامین اجتماعی را نپردازند.

وی به بخش دیگری از مطالبات جامعه کارگری به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: همسان‌سازی در مجلس تصویب شده و باید متناسب با تورم به بازنشستگان پرداخت شود.

او در این زمینه افزود: هم‌اکنون طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار قرار گرفته و برای آن فرمول‌های متعددی پیشنهاد شده این است که در قالب همسان‌سازی ترمیم حقوق از کف صورت بگیرد و بخش‌های دیگر نیز از این همسان‌سازی منتفع شوند.

جلودارزاده با بیان اینکه حال چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملیاتی نمی‌شود، افزود: دلیل اصلی آن کم‌زور بودن ما کارگران و بازنشستگان در مجلس و دولت است. اگر باهم باشیم و قدرتمندانه حرفمان را بزنیم حقمان ضایع نمی‌شود. در همین انتخابات نیایم آرای‌مان را به عده‌ای بفروشیم که می‌خواهند از ما سوءاستفاده کنند. این دوره از انتخابات دوباره عده‌ای پای کار آمده‌اند که در دو دولت قبلی همه چیز را به هدر دادند. ما باید حواس‌مان جمع باشد و نباید به کسانی رای بدهیم که به عنوان مداح فقط بلدند دو مصرع شعر بخوانند و اشک مردم را دربیاورند. صنعت مداحی که در کشور راه افتاده و برای هر جلسه مداحی میلیون‌ها تومان پول می‌گیرند، اگر ما به این چنین لیست‌هایی رای بدهیم که تا امروز نامی از کارگر نبرده‌اند، بسیار متضرر خواهیم شد.

جلودارزاده در این رابطه اضافه کرد: حتی دادستان یک شهرستان بجای حق‌خواهی کارگر آن را برای پیگیری مطالبات صنفیش به زندان می‌اندازد یا در جای دیگری مثل نیشکر هفت تپه که به اندازه ۲۰ تا ۳۰ کشور کوچک نقشه جغرافیاست، شرکت  به کسانی واگذار شده که پول و تخصص کافی ندارند و شروع می‌کنند به بیرون کردن کارگرهایی که سالها در این مجتمع زحمت کشیده‌اند. اینجا دادستان به‌جای حق‌خواهی کارگر را به زندان می‌اندازد. در این شرایط قدرتمند شدن کارگران و بیشتر سهم گرفتن کارگران در قدرت می‌تواند ما را به مطالباتمان نزدیک کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه امروزه نسبت به قبل فرزندان کارگران رشد بهتری کرده‌اند، افزود: کارگر امروز باسواد است و لیاقت مدیریت یک کارخانه را دارد. همین کارگر امکان کسب قدرت را نیز دارد. حق باید به حق‌دار برسد. اسلام واقعی می‌گوید اگر حق به حق‌دار برسد باید با دستان شما کارگران برسد.

جلودارزاده تصریح کرد: جامعه کارگری در شورای شهر تهران دو دوره است که نماینده کارگر دارد و این در سایر  شهرهای بزرگ نیز اتفاق افتاده است. نمایندهای کارگر در شورای شهر مدافع کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری هستند تا سایر کارگرانی که در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی مشغولند به حق خود برسند.

او گفت: اگر قدرت در دست کارگران باشد مردم می‌توانند راحت‌تر زندگی کنند به عنوان مثال آقای محجوب در سازمان بین‌المللی کارگران جهان انتخاب شده‌اند. همه جهان خانه کارگر ایران را با اسم آقای محجوب می‌شناسند و سر مسائل مختلف کارگری از خانه کارگر الگو می‌خواهند.

جلودار زاده تصریح کرد: الان کشور به خاطر تحریم‌های اقتصادی امکان فروش محصولات تولیدی خود را حتی به همسایگان خود ندارد. باید از مسیر درست حرکت کنیم و این مسیر درست از مجلس شروع می‌شود. چقدر کارخانه راه‌اندازی شده که بعد از دو سه ماه به خاطر افزایش قیمت ارز تعطیل شده‌اند. چندسال پیش کارخانه سامسونگ با دو هزار کارگر به دلیل همین تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز تعطیل شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به انسان‌های خوشنامی رای دهید که عمل آنها در طول سالهای گذشته مشخص و معلوم است، افزود: زمانی در مجلس تصویب کردند که باید پاداش عیدی کارگران با کارکنان دولت یک اندازه باشد. آن موقع آقای کمالی که وزیر کار بود شبانه با همکاری آقای هاشمی محکم جلوی این قانون ایستادند تا اصلاح شد.

او با بیان اینکه ما افرادی از همین خانه کارگر داریم که در این دوره انتخابات صاحیتشان مورد تایید قرار نگرفت، گفت: آقای راستگو که پیش از نماینده کارگران مردم شیراز در شورای شهر است به عنوان کاندیدای مورد تایید قرار نگرفت و علتش هم داشتن رای زیاد بود چراکه آقای راستگو در شیراز محبوب مردم بود و خدمات زیادی به جامعه کارگری شیراز کرده است.

جلودارزاده در ادامه تصریح کرد: وزرای دولت که این همه امکانات در دست داشتند کاری برای مردم نکردند برای همین وجود انسانهای الهی در کشور لازم است.

او با تاکید بر اینکه چرخ اقتصاد کشور با کار کارگران می‌چرخد، در  بیان خدمات خانه کارگر اظهار داشت: آقای محجوب با تاسیس خانه کارگر الان خدمات زیادی را به صورت رایگان و با حداقل مبلغ به کارگران و مستضعفان می‌دهند. پس چرا دولتمردان با این همه امکانات و منابع مالی که در دست دارند، نمی‌توانند خدمات مناسبی را به مردم بدهند؟

او در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم نمایندگانی که نسبت به جامعه کارگری خود را وظیفه‌مند می‌دانند به مجلس ورود کنند و باید به کسانی که رای دهید که واقعا نماینده شما باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز