خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی کارگران مطرح شد؛

برون‌سپاری درمان تامین‌اجتماعی جشن پزشکان و استضعاف کارگران را به دنبال دارد/ به‌نام مستضعفان میخ بر بدن کارگران فرومی‌کنند/ فقط نمایندگان کارگری می‌توانند بدهیِ 270 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان را پیگیری کنند

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۷۰۳

گردهمایی «پیشکسوتان شرق تهران» شب گذشته (پنجشنبه/25 بهمن) توسط خانه کارگر شرق تهران در حسینیه صاحب الزمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گردهمایی پیشکسوتان شرق تهران سخنرانی کرد.

وی با اشاره به طرح «بودجه عملکردی بیمارستان‌های تامین اجتماعی» که از آن با عنوان «خودگرانی بیمارستان‌های تامین اجتماعی» هم یاد می‌کنند، گفت: برون‌سپاری درمان از کارهای خطرناک سازمان تامین اجتماعی است که اجرای آن به هیچ وجه به تبعاتش نمی‌ارزد.

محجوب افزود: برون‌سپاری درمان تامین اجتماعی به جشن پزشکان و استضعاف کارگران می‌انجامد. افراد طماع از چنین فرصتی استقبال می‌کنند؛ البته اینگونه افراد تنها در میان پزشکان حضور ندارند و در هر صنفی حضور دارند. در کل ما مخالف خرید و فروش خدمات درمانی و هر نوع خدمتی دیگری هستیم که باید رایگان ارائه شوند. از این رو در مورد این طرح هشدار داده‌ایم و بازهم هشدار می‌دهیم، تا مدیران سازمان تامین اجتماعی از این مسیر برگردند.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به فرمول‌هایی که برای اجرای قانون همسان‌سازی مستمری‌ها، پیشنهاد شده است، افزود: به درخواست نمایندگان حاضر در کمیسیون اجتماعی، کارگروهی برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تشکیل شد تا فرمول‌هایی که ارائه شده، بررسی شوند.  

وی افزود: با توجه به اینکه به سبب افت ارزش پول، قدرت خرید مستمری‌ها در سال 98 به هیچ وجه برابر با قدرت خرید زمان برقراری مستمری یک بازنشسته نیست، باید این افت قدرت خرید را از طریق اجرای قانون همسان‌سازی، جبران کرد. بنابراین زمانی که از همسان‌سازی صحبت می‌کنیم از یک حق خدشه‌ناپذیر صحبت می‌کنیم که مبنای انسانی و اجتماعی دارد.

وی با اشاره به  گمانه‌‌زنی‌هایی که در مورد پرداخت 50 درصد از 50 هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت می‌شود، گفت: آقای سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر دادند که پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از مجموع این 50 هزار میلیارد تومان، قطعی شده است. البته قرار شده که 25 هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از این رقم به زودی در قالب سهام، زمین و... به سازمان پرداخت شود اما آنچه برای بازنشستگان حیاتی است، اختصاص بخشی از این پول برای اجرای قانون همسان‌سازی است.  

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با اشاره به مشارکت کارگران و بازنشستگان در یازهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: قهر کردن با انتخابات انحراف و پشت کردن به منافع جمعی محسوب می‌شود. اگر امروز کارگران و بازنشستگان فرصت تصمیم‌گیری را از دست بدهد، فردا دیگران برای آنها تصمیم‌گیری می‌کنند؛ آنهم نه بدون منت گذاشتن، که با سهم‌خواهی.

وی با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان حداقل باید 40 نماینده در مجلس داشته باشند، گفت: اگر این تعداد نماینده در مجلس داشته باشیم، می‌توانیم با قدرت علیه مصوبات ضد کارگری، قیام کنیم و جلسات مجلس را در هنگام بررسی چنین مصوباتی از حداکثر بی‌اندازیم؛ در غیر این صورت راه به جایی نمی‌بریم و تصمیم گروه‌های منتفذ را به ما تحمیل می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری، با بیان اینکه حتی اگر بخواهیم وضع موجود را حفظ کنیم با این تعداد نماینده حامی کارگر در مجلس قادر به این کار نخواهیم بود، گفت: تشویق به شرکت نکردن در انتخابات، توطئه‌چینی است و نمایندگان کارگران را در موضع ضعف قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید وضعیت از این بدتر شود، به حرف اینها که می‌گویند، انتخابات به چه دردی می‌خورد، گوش دهید اما اگر رهایی از وضع موجود را مطالبه می‌کنید، باید در انتخابات شرکت کنید و از گزینه‌های اصلح حمایت کنید.

صادقی، تصریح کرد: علیرضا محجوب، متعهدترین فردی است که در مجلس سراغ دارم. او، شبیه دهک‌های پایین جامعه زندگی می‌کند و حضورش در مجلس ارزش محسوب می‌شود. محجوب، نماینده‌ی فکری طبقه‌ی کارگر است و بهتر از او در مجلس پیدا نمی‌کنید. تنها کسی که صدایش علیه شکاف طبقاتی بلند شده است، محجوب است. او در مجلس، از جناح‌های چپ و راست افرادی را برگزید تا مطالبات طبقه‌ی کارگر را پیگیری کنند. اگر چنین اجماعی حاصل نمی‌شد، سازمان تامین اجتماعی، یعنی مامن کارگران، عرصه رقابت‌ و مجادلات سیاسی می‌شد و آن را مانند گذشته، تکه پاره می‌کردند.

وی افزود: می‌گویند، مگر ندیدید که بعضی از همین وزراء و نمایندگان مجلس، نان مردم را آجر کردند و برای خود آجر روی آجر گذاشته‌اند؛ چرا دیده‌‌ایم و خیلی بیشتر از شما می‌دانم که چگونه برخی از اینها خاک در کاسه کارگر ریخته‌اند؛ اما حساب آنها را از افرادی که نان مردم را آجر نکرده‌اند و دغدغه معیشت کارگر و بازنشسته را دارند، جداست. من تندترین منتقد این افراد بوده‌ام اما امروز که از حمایت از کارگر سخن می‌گویم به معنای دفاع از عملکرد اینها نیست؛ بلکه می‌خواهیم بگویم که همه را نباید با یک چوب راند.

در ادامه «مهدی مجیدی» عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران با برشمردن برخی از خواسته‌های مهم مستمری‌بگیران، گفت: اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ازجمله مهم‌ترین این خواسته‌ها است. از منتخبان خود در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که این موارد را با قاطعیت پیگیری کنند.

وی با اشاره به میزان افزایش مستمری‌ها در سال 98، گفت: برای سال جاری بنابر ساز و کارهای قانونی، مستمری حداقل‌بگیران متناسب با حداقل دستمزد کارگران تعیین شد و مستمری سایر سطوح هم 13 درصد به اضافه 261 هزار تومان، تعیین شد. در حالی در ماه‌هایی ابتدایی سال 98 چنین ارقامی را به عنوان افزایش مستمری‌ها در نظر گرفتند که در ادامه سال، به سبب کاهش ارزش ریال مقابل دلار و ارزهای دیگر، شاهد افت چشمگیر ارزش مستمری‌ها هستیم.

مجیدی افزود: حال اجرای قانون همسان‌سازی حقوق‌ها نه لطف که وظیفه است؛ تکلیفی است که دولت باید هزینه آن را پرداخت کند اما این کار را انجام نمی‌دهد تا سازمان تامین اجتماعی منابع آن را تامین کند. البته می‌دانیم که اقتصادِ کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، در بحران قرار دارد؛ اما افزایش هزینه‌های زندگی در کنار کاهش ارزش پول ملی، دیگر به زحمت اجازه می‌دهند، مستمری بازنشستگان هزینه‌های آنها را پوشش دهد.

در ادامه مختاری، عضو اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری شرق تهران، گفت: درست است که بعضی از نمایندگان مجلس کارگران را در تصمیم‌گیری‌ها نادیده می‌گیرند اما اگر در انتخابات آتی مجلس شرکت نکنیم مجبور می‌شویم، بیش از این درمقابل زورگویان تسلیم باشیم. آنها که به نام مستضعفان میخ بر بدن کارگران فرو می‌کنند، منتظر عدم مشارکت ما در انتخابات هستند؛ بنابراین اگر در انتخابات شرکت نکنیم اول به خودمان خیانت کرده‌ایم و به بعد به همه آنهایی که چشم‌انتظار رهایی از وضع موجود هستند.

وی افزود: نباید به آنها که از کوخ برای خود کاخ ساخته‌اند، فرصت برتری‌جویی دهیم. آنها میلیارد، میلیارد سهم کارگران از انقلاب را در کانادا، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن وقت برای ما تکلیف می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنیم. می‌خواهند فرصت را از دست ما بگیرند و سازمان تامین اجتماعی را برای خود مصادره کنند؛ می‌خواهند بانک رفاه را از سازمان جدا کنند؛ کاری که خیانت محسوب می‌شود.

عضو اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری شرق تهران، تصریح کرد: یا در انتخابات شرکت کنید و نظرات آنها را دور بریزید یا به آنها فرصت تکه تکه کردن سازمان تامین اجتماعی را بدهید. اگر شرکت نکردید فردا دیگر نمایندگانی را نخواهیم داشت که بدهیِ 270 هزار میلیارد تومانی دولت، به سازمان تامین اجتماعی را پیگیری کنند.  

«محمدرضا بادامچی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم تا مصیبت‌های تحمیل شده به کارگران را از سر بگذرانیم، افزود: از شما می‌خواهیم تا ما را در راه استیفای حقوق خود حمایت کنید.

بادامچی، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم ساختار شورای عالی کار را اصلاح کنیم تا 3 نفر نماینده‌ی کارگران در این نهاد، مقابل 3 نفر نماینده‌ی کارفرمایان و 3 نفر نماینده دولت که با یکدیگر در بحث مهمی مانند تعیین حداقل دستمزد، اتحاد دارند، در موضع ضعف قرار نگیرند و بتوانند از موضع قدرت چانه‌زنی کنند.

وی با اشاره به در اقلیت بودن نمایندگان کارگران در مجلس شورای اسلامی، گفت: پزشکان 70 نماینده در مجلس دارند اما کارگران چه تعداد؟ باید با حمایت از نمایندگان واقعی کارگران، تعداد آنها را در مجلس افزایش دهید و آنها را از اقلیت بودن خارج کنید.

«زهرا امینی» کاندیدای یازدهمین دور انتخابات مجلس هم گفت: جوان‌ها باید وارد مجلس شوند. کسی که خانه میلیاردی دارد کسی که خودروی میلیاردی دارد و نمی‌داند ۶ صبح بیدار شدن برای رسیدن به اتوبوس، یعنی چه، نباید پایش را در مجلس بگذارد. نماینده‌ای که سه جمله می‌گوید اما در جمله چهارم، نفسش می‌گیرد را چه به مجلس رفتن.

وی افزود: کسانی باید به مجلس بروند که حتی اگر کارگرزاده نیستند، با درد کارگران زندگی کرده باشند؛ چراکه اینها می‌دانند پشت در شرکت‌های خصوصی برای استخدام شدن، ماندن، یعنی چه.  

«سیدفرید موسوی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برخی از اقداماتی که در این کمیسیون انجام شده است، گفت: به جریان انداختن قانون شفافیت در شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، مبارزه با شبکه‌های فساد بانکی، پیگیری وضع مالیات بر درآمدِ دهک‌های بالای جامعه، از جمله اقداماتی است که در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز