خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی برقکاران استان قم:

قانونی که اشتغال کارگران ساختمانی را قانونمند کرد/ چگونه حوادث کار کاهش می‌یابد؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۰۱۷

علی اکبر علیی با تشریح روند قانونی که به صورت پایلوت برای برقکاران قم اجرا شده، این رویه را گامی بلند برای قانونمندسازی اشتغال کارگران ساختمانی دانست.

علی اکبر علیی (رئیس انجمن صنفی برقکاران استان قم و  و عضو هیئت مدیره کانون کارگری استان قم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با دغدغه‌های کارگران ساختمانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران ساختمانی بعد از بحث بیمه تأمین اجتماعی، بحث امنیت شغلی است که شامل اشتغال اتباع بیگانه قراردادهای کار، لیست قیمت سالیانه مشاغل ساختمانی، کاهش حوادث ناشی از کار و افزایش سطح آگاهی کارگران از طریق آموزش‌های فنی حرفه‌ای و ایمنی و بهداشت است.

وی ادامه داد: در همین راستا کانون کارگران ساختمانی کشور در سال ۱۳۹۰ ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را از مجلس گرفت که این قانون، وظایف انجمن‌های صنفی کارگران از قبیل همکاری با فنی حرفه‌ای، تامین اجتماعی، پیگیری امور رفاهی، بیمه‌ای و بازنشستگی و مواردی از قبیل رتبه‌بندی کارگران و استادکاران ساختمانی و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران ساختمانی را تعریف کرده است؛ در همین راستا، کانون کشوری، انجمن صنفی برقکاران قم را به عنوان پایلوت رتبه‌بندی کشوری انتخاب نمود که برهمین اساس تفاهمنامه‌‌ی سه جانبه‌ای بین کانون کارگری قم، نظام مهندسی قم و اداره کل راه و شهرسازی قم منعقد شد.

وی افزود: برای اجرایی کردن این تفاهم نامه حدود ۱۲۰۰ برقکار قمی توسط هیئت مدیره انجمن صنفی برقکاران باتوجه به میزان آگاهی و تشخیص فنی و رزومه کار رتبه‌بندی شده و دوره ایمنی و دوره شش روزه مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان با همکاری انجمن صنفی و نظام مهندسی به صورت رایگان برای برقکاران تدارک دیده شد و در نهایت، گواهینامه مشترک صادر شد. بعد از اتمام رتبه‌بندی مقرر گردید تا اسامی این افراد در پرتال جامع کارگران ساختمانی بارگزاری شده و بعد از آن کلیه کارفرمایان موظف شوند تا در کارهای ساختمانی خود فقط از برقکارانی استفاده کنند که دوره‌های مذکور را گذرانده و نام آنها در پرتال جامع باشد.

وی ادامه داد: این کار باعث می‌شود دیگر هیچ برقکاری از اتباع بیگانه به عنوان استادکار ساختمانی استفاده نکند و همچنین برگه قرارداد کار اجباری شده و در کنار آن با گذراندن دوره‌های ایمنی و فنی سطح آگاهی و فنی استادکاران افزایش پیدا کرده و میزان حوادث ناشی از کار کاهش یابد.

علیی در پایان از زحمات همه‌ی دست‌اندرکاران از جمله، نظام مهندسی قم تشکر کرد و این اقدام را گامی در جهت قانونمند شدن کاشتغال کارگران بخش ساختمان دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز