خبرگزاری کار ایران

نماینده شازند حقوق کمتر از ۴ میلیون تومان را اسفبار دانست؛

زندگی کارگری در کشور توام با رنج و سختی است/ کارگران به ریال حقوق می‌گیرند و به دلار خرج می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۹۴۴

نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند با درآمد کمتر از ۴ میلیون تومان در ماه زندگی کند، گفت: کارگران و حقوق‌بگیرانی که کمتر از این مقدار دریافتی دارند، با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند و بی‌شک شرمنده زن و فرزندشان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ابراهیمی با تاکید بر اینکه مدتهاست میزان دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار با وضعیت اقتصادی، تورم، واقعیت‌های جامعه و گرانی هیچگونه تناسبی ندارد، گفت: هنگامی که حداقل دستمزد تعیین می‌شود معلوم نیست بر اساس چه ملاکی به عدد جدید می‌رسند؟

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت هر کالایی خواه تولید داخل یا وارداتی باشد با مشابه آن در خارج از کشور تفاوت چندانی ندارد، گفت: وقتی قیمت کالاهای داخلی و خارجی را مقایسه می کنیم، می‌بینیم که قیمت مشابه کالایی که در داخل فروخته می‌شود با آنچه در خارج از کشور فروخته می‌شود، با قیمت واقعی دلار برابری می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه وقتی گوشت در داخل کشور کیلویی ۹۰ هزار تومان است، در خارج از کشور حدود ۸ دلار است و این شرایط در مورد بسیاری از کالاها از جمله دارو هم صدق می‌کند، گفت: بنابراین کالایی که یک کارگر با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در داخل کشور خریداری می‌کند، درست معادل قیمت آن در خارج از کشور است.

وی با انتقاد از ادعای مسوولان مبنی بر واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: با وجود آنکه ادعا می‌کنیم ۱۴ هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی هزینه می‌کنیم، اما قیمت کالاهای اساسی در داخل کشور با قیمت جهانی تفاوت چندانی ندارد و اگر هم تفاوت داشته باشد، مقدار آن بسیار جزیی است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه حقوق و دستمزد یک نیروی کار در داخل کشور یک پنجم تا یک هشتم دستمزد کارگری است، گفت: اکنون در هر نقطه از جهان که حقوق کارگران را بررسی کنیم، در کمترین حالت، حداقل دستمزد ۶۰۰ دلار است.

وی با اشاره به این موضوع که برخی اخبار حکایت از دستمزدهای پایین‌تر هم دارد ،گفت: شاید در مشاغل پست که نمونه آن بسیار کم است با کارگرانی که در حق آنها اجحاف می شود، حقوق ۴۵۰ دلار باشد اما این میزان دستمزد را نمی‌توان زیاد مشاهده کرد. بنابر این اعداد دستمزد در ایران و خارج و قیمت کالاها در ایران و خارج به ما می‌گوید که هزینه‌های زندگی در کشور ما بر اساس دلار است اما میزان دستمزد و حقوق بر مبنای ریال محاسبه و پرداخت می شود.

نماینده شازند در پاسخ به اینکه وقتی دستمزد و هزینه‌ها هیچ تناسبی با هم ندارند، کارگران و حقوق بگیران چگونه زندگی خود را تامین کنند، گفت: بخش عمده‌ای از کارگران و حقوق بگیران، نیازهای طبیعی و معمولی زندگی خود و خانواده‌شان را نادیده می‌گیرند تا بتوانند با این دستمزد ناچیز زندگی‌شان را ادامه بدهند. بنابراین زندگی کارگری در کشور ما توام با رنج و تحمل سختی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز