خبرگزاری کار ایران

میز خدمت صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر در تهران؛

هنرمندان صنایع دستی می‌توانند تحت پوشش صندوق روستاییان درآیند/ راهکار صندوق روستاییان برای بیمه‌ هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۱۱۹

میز خدمت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تا پایان امروز در موزه رضا عباسی تهران دایر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیمه یکی از مولفه‌های رفاه اجتماعی است چراکه تامین اجتماعی و تضمین آینده به واسطه بیمه برای افراد مهیا می‌شود. در ایران دو نوع بیمه اجباری و اختیاری داریم. در حوزه بیمه‌های اجتماعی که قرار است با پرداخت حق بیمه افراد مستمری دریافت کنند، بیمه تامین اجتماعی صندوق اصلی کشوری است که بیشتر مربوط به بیمه‌شدگان اجباری می‌شود. بر اساس قانون کارفرمایان موظف هستند نیروی کار خود را بیمه کنند و افرادی که شغل آزاد دارند یا به هر دلیلی در زمره افرادی قرار نمی‌گیرند که کارفرما دارند، می‌توانند به صورت اختیاری خود را بیمه کنند. در کنار این نوع بیمه اختیاری، بیمه‌های اختیاری دیگری هم هستند که اساسا برای افزایش افراد بیمه شده طراحی می‌شوند. برخی از افراد در روستاها و شهرستان‌ها که بیمه اجباری ندارند، ممکن است نتوانند حق بیمه تامین اجتماعی را بپردازند، آنها به شرط داشتن شرایط لازم می‌توانند از بیمه‌های دیگر ازجمله بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند.

استقبال هنرمندان صنایع دستی از میز خدمت بیمه روستاییان

روهای بیستم و بیست و یکم بهمن میز خدمت بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در موزه رضا عباسی تهران دایر شد. این خدمت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خدمتی تقریبا جدید است که بر اساس آن هنرمندان صنایع دستی می‌توانند تحت پوشش این صندوق درآیند.

 هنرمندان در سال‌های اخیر با مشکلات بیمه‌ای عدیده‌ای رو‌به‌رو بوده‌اند. به دلیل آنکه عمده آنها مشغول کار‌های پروژه‌ای هستند یا در کارگاهی ویژه خود کار می‌کنند، بیمه اجباری ندارند. در مواردی این هنرمندان قادر به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نیستند. بر این اساس صندوق‌های ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده که البته آنها هم مشکلات خاص خود را داشته و احراز شرایط به راحتی صورت نمی‌گیرد. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یکی از سازمان‌های بیمه‌گر بزرگ در کشور با امضای تفاهم‌نامه، تحت پوشش قرار دادن دسته‌ای از هنرمندان را در دستور کار قرار داده است. هنرمندان صنایع دستی تهران تا پایان امروز می‌توانند با مراجعه به موزه رضا عباسی از خدمات مشاوره‌ای استفاده کرده و در صورت احراز شرایط بیمه شوند.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، هنرمندان صنایع دستی ازجمله شاغلان در زمینه قالیبافی و گلیم‌بافی را به عنوان ۲۴۰ رسته زیر مجموعه خانواده کشاورزی دسته‌بندی کردیم و این صندوق  هنرمندان غیرساکن در مناطق روستایی را  هم می‌تواند به عضویت این صندوق دربیاورد. هنرمند صنایع دستی ممکن است ساکن همین شهر تهران باشد، اما به واسطه اینکه مشغول به کار هنری در حیطه صنایع دستی است، می‌تواند به این صندوق مراجعه کند

یکی از هنرمندان مراجعه‌کننده به میز خدمت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خدمت در نظر گرفته شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خدمات بیمه‌ای برای هنرمندانی که به صورت فردی کار می‌کنند بسیار مهم است. ما اگر قرار باشد به صورت خویش‌فرما حق بیمه تامین اجتماعی را بپردازیم با مشکلاتی مواجه هستیم، چون ماهانه باید حدود ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم. نرخ بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر مناسب‌تر است و ما خوشحال هستیم که می‌توانیم تحت پوشش این بیمه قرار بگیریم.

میز خدمت در همه جای تهران دایر می‌شود

امیر اکبری (کارشناس بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) که در میز خدمت این صندوق در موزه رضا عباسی حضور داشت، به ایلنا گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که اواخر سال ۹۶ بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد شد، افراد هنرمند شاغل در بخش صنایع دستی که فاقد بیمه اجتماعی هستند، می‌توانند از مزایای این صندوق استفاده کنند.

او ادامه داد: خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شامل سه خدمت اصلی و یک خدمت ضمنی است. سه خدمت اصلی شامل بازنشستگی پیری، از کار افتادگی کلی و مستمری برای بازماندگان است. از ابتدای سال ۹۷ پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده، هنرمندان صنایع دستی نیز می‌توانند مانند کشاورزان، روستاییان و عشایر به عضویت این صندوق درآمده و از مزایای آن استفاده کنند.

به گفته این کارشناس بیمه در این صندوق قریب به ۷۰ درصد از حق بیمه هنرمندان صنایع دستی به عهده دولت است که اصطلاحا به آن یارانه غیرمستقیم برای هنرمندان صنایع دستی می‌گوییم.

او ادامه داد: پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت صنایع دستی استان تهران و مدیریت بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر این استان قرار بر این شد که میز خدمتی در موزه رضا عباسی ایجاد شود. ما پیامکی را به هنرمندان حوزه صنایع دستی که مشمول این خدمت هستند و بیمه اجتماعی ندارند ارسال کردیم تا این افراد طی در این دو روز به این موزه بیایند تا ما هم بتوانیم به آنها مشاوره بدهیم و هم در صورت احراز شرایط هنرمندان را به عضویت بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دربیاوریم.

اکبری درباره اینکه آیا فقط هنرمندان روستایی مشمول خدمات بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌شوند؟ گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، هنرمندان صنایع دستی ازجمله شاغلان در زمینه قالیبافی و گلیم‌بافی را به عنوان ۲۴۰ رسته زیرمجموعه خانواده کشاورزی دسته‌بندی کردیم و این صندوق  هنرمندان غیرساکن در مناطق روستایی را  هم می‌تواند به عضویت این صندوق دربیاورد. هنرمند صنایع دستی ما ممکن است ساکن همین شهر تهران باشد، اما به واسطه اینکه مشغول به کار هنری در حیطه صنایع دستی است، می‌تواند به این صندوق مراجعه کند.

او درباره تعداد هنرمندانی که جذب صندوق شده‌اند، عنوان کرد: در استان تهران از ابتدای انعقاد تفاهم‌نامه تاکنون حدود ۲۴۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی به عضویت صندوق در آمده‌اند که این رقم بسیار کم است و شاید شامل ۱۰ درصد افرادی باشد که شرایط این بیمه را دارند.

خدمات بیمه‌ای برای هنرمندانی که به صورت فردی کار می‌کنند بسیار مهم است. ما اگر قرار باشد به صورت خویش‌فرما حق بیمه تامین اجتماعی را بپردازیم با مشکلاتی مواجه هستیم، چون ماهانه باید حدود ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم. نرخ بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر مناسب‌تر است و خوشحال هستیم که می‌توانیم تحت پوشش این بیمه قرار بگیریم

اکبری ادامه داد: برنامه ما این است که در تک تک شهرستان‌های استان تهران میز خدمت را برگزار کنیم. ابتدا این کار در شهر تهران انجام شد و به موازات آن همین کار در شهرستان ورامین هم صورت گرفت. در هفته‌های آینده در ملارد و شهر قدس میز خدمت دایر می‌شود و در ادامه در همه ۱۶ شهرستان استان این میز خدمت دایر خواهد شد.

هنرمندان نیازمند بیمه

در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای بیمه کردن هنرمندان اجرا شده است. با وجود این، بسیاری از هنرمندان همچنان بیمه نیستند و این نشان می‌دهد که نیازمند اجرای طرح‌های فراگیر‌تر در این زمینه هستیم. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هر چند ویژه جمعیت روستایی تعریف شده، اما می‌تواند در زمینه هنر‌‌هایی که بستر آنها روستا‌های کشور است نیز فعالیت کند. در این راستا بیمه هنرمندان صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است. استقبال از این طرح منوط به آگاهی یافتن هنرمندان از آن است که میز خدمت دایر شده اقدامی در این زمینه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز