خبرگزاری کار ایران

درخواست تشکل‌های معلولان از صداوسیما برای ترویج حقوق افرد دارای معلولیت

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۳۸۰

یکی از دغدغه‌های جدی فعالان حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، ترویج حقوق بزرگترین اقلیت اجتماعی جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از تشکل‌ها و موسسات مربوط به معلولان طی نامه‌ای به عبدالعلی علی عسگری، ریاست سازمان صداوسیما خواستار اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان از سوی سازمان صداوسیما شدند.

در این نامه آمده است: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، ترویج حقوق بزرگترین اقلیت اجتماعی جامعه است. موضوعی که نیازمند دسترسی به سازوکارها و ابزارهای لازم و متناسب با این مهم است. بی‌شک صداوسیما یکی از مهمترین سازوکارهای لازم در مسیر ترویج‌گری است. سازوکاری که عدم بهره جستن از آن از سوی شهروندان دارای معلولیت، بخش بزرگی از جامعه را از این ظرفیت مطلوب برای ترویج‌گری محروم می‌سازد و البته استفاده از آن نیز به‌سان شمشیر دو لبه‌ای می‌ماند که هم می‌تواند؛ صرفا برنده باشد و هم قابلیت اثربخشی دارد. از این حیث برنده باشد که با بیان کلیشه‌ها و پرداختن صرف به اندوه‌ها و موفقیت‌های شخصی شهروندان دارای معلولیت از آنان هیچ یا مافوق بشر بسازند. موضوعی که جز دامن‌زدن به باورهای منفی در میان مردمان این مرز و بوم نسبت به پدیده معلولیت فرجامی ندارد. اما بی‌شک نیز می‌تواند به شرط مدد گرفتن از اهل فن با تغییر رویکردها و تولید برنامه‌های پر محتوا اثربخش گردد. موضوعی که می‌تواند در پرتو تمکین به قانون و رویکرد‌های نوین به معلولیت در مسیر صحیح قرار گیرد.

در ادامه نامه معلولان به صداوسیما می‌خوانیم: تصویب ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ماه ۱۳۹۶ از سوی مجلس شورای اسلامی گام مهمی در عمل به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی (منع تبعیض و برابری فرصت‌ها) و مواد ۸ (آگاه سازی)، ۹ (دسترس پذیری) و ۲۱ (آزادی عقیده و بیان) کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت ۲۰۰۶ که به سال ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مستند به ماده ۹ قانون مدنی در حکم قانون عادی است، محسوب می‌شود. لکن به رغم گذشت دو سال از تصویب قانون و همچنین با وجود آن‌که مقرره یاد شده جهت اجرا مستلزم تصویب آیین‌نامه و پیش‌بینی ردیف بودجه معین نیست؛ صداوسیما در عمل به آن اقدام لازم را مبذول نداشته است. متاسفانه به رغم پیش‌بینی حداقل پنج ساعت تولید و پخش برنامه در زمان‌های مناسب در هفته، دسترسی رایگان، گسترش قلمرو موضوعی، قابلیت دسترسی تشکل‌های حامی افراد دارای معلولیت، امکان توصیف شنیداری برای افراد نابینا، پیش‌بینی رابط و زیرنویسی فیلم‌ها و برنامه‌ها برای افراد ناشنوا، بهره‌مندی از ظرفیت‌های ماده بیست و یک از سوی مجریان قانون و آن نهاد محترم مورد غفلت قرار گرفته است و در صورت تولید محتوا نیز اغلب با همان انتشار کلیشه‌ها مواجه هستیم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: از این رو، ما تشکل‌های فعال در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به انفعال سازمان صداوسیما در ارتباط با بزرگترین اقلیت اجتماعی همانا شهروندان دارای معلولیت اعلام نموده و خاطرنشان می‌سازد که در صورت عدم پاسخ‌گویی، حق خویش را جهت از طریق مجاری قانونی، محفوظ می‌دانیم. نظر به مراتب یاد شده و مستند به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی، مواد ۸,۹ و ۲۱ قانون کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان مستدعی است؛ در سریع‌ترین زمان ممکن، با فراهم ساختن مشارکت کامل و موثر کارشناسان متخصص و فعالان حوزه حقوق افراد دارای معلولیت در تمامی شبکه‌های ملی، استانی و محلی (اعم از رادیو و تلویزیون)، امکان ترویج حقوق افراد دارای معلولیت میسر گردد. تردیدی نیست که تحقق این امر در گرو انتصاب مشاوران حوزه افراد دارای معلولیت، تولید برنامه‌های تخصصی با رویکرد حق محور و مشارکت دادن و بهره‌مندی از توانمندی کارشناسان دارای معلولیت در تولید برنامه‌های مختلف (اعم از موضوعات خاص معلولیت و سایر مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ...)، از سوی کلیه مدیران شبکه‌های مختلف ملی، استانی و محلی صداوسیما است.

این نامه توسط کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت (کمپین معلولان)، دفتر فرهنگ معلولی، انتشارات توانمندان، کانون معلولین توانا، موسسه رفاه نابینایان سقز، موسسه محام، انجمن معلولین نشاط، کلینیک مددکاری ایمان، کانون مهرآفرینان سرزمین سکوت، موسسه جامع آفرینشی دوباره شیروان، کانون ناشنوایان مهاباد، جمعیت توانیابان همدان، جمعیت معلولین همدان، بنیاد الصابرین همدان، کانون مهر آیین همدان، باشگاه فرهنگی و ورزشی توان یاب همدان و موسسه نوای دستان همدان امضا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز