خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ استان قم ۶۰ درصد واجدان شرایط را تحت پوشش دارد/ روزی ۳ راننده بیمه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۱۰۷

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ قم گفت: این صندوق بیمه‌گر، بیش از ۶۰ درصد از جمعیت مشمول دریافت خدمات بیمه‌ای در این استان را تحت پوشش قرار داده است.

«علی رحیمی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح ماموریت‌ و اقدامات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ استان قم، ابتدا به تعداد جمعیت روستانشین و شهرنشین قم اشاره کرد و گفت: استان قم ۶۲ هزار نفر جمعیت روستایی و ۱۲۴ هزار مهاجر دارد. جمعیت کل استان ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار نفر است که ۹۵.۱ آنها شهرنشین و ۴.۹ درصد روستانشین هستند. 

وی افزود: استان قم حدود ۳۰۰ روستا دارد که در حدود ۱۵ هزار نفر از آنها مشمول دریافت خدمات این صندوق بیمه‌ای می‌شوند که از این تعداد ۹ هزار و ۴۰۷ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند که شامل بیش از ۶۰ درصد واجدان شرایط می‌شوند. صندوق بیه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ استان قم همچنین ۸۲۴ خانوار مستمری‌بگیر دارد که ۴۰۴ نفر از سرپرست‌های آنها به طور طبیعی بازنشسته شده‌‌اند. ۳۵۰ نفر از خانوارها مستمری بازماندگان و ۷۰ خانوار هم مستمری از کارافتادگی دریافت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه دو سوم حق بیمه بیمه‌شدگان را دولت و یک سوم آن را بیمه‌ شده پرداخت می‌کند، گفت: در سال ۹۸ کف حق بیمه ۲۷۰ هزار تومان و سقف آن ۶۶۰ هزار تومان است؛ البته برخی می‌خواهند که بالاتر از سقف را پرداخت کنند تا در هنگام بازنشستگی، بالاتر از نرخ تورم روز مستمری بازنشستگی دریافت کنند. اینگونه می‌توانند قدرت خرید مستمری‌هایشان را حفظ کنند و از پس هزینه‌های زندگی برآیند.  

با این حال رحیمی تاکید دارد که برای بیشتر خانوارها، بیمه اجتماعی جزو اولویت‌های اصلی سبد هزینه‌های زندگی نیست.

وی در این مورد افزود: متاسفانه از آنجا خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در قالب بیمه اختیاری عرضه می‌شود و نه اجباری، نمی‌توانیم بیمه اجتماعی را به اولویت‌های بالای اقتصاد خانوارها برسانیم. 

مدیر صندوق بیه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ استان قم با اشاره به اقدامات این صندوق برای ارائه خدمات بیمه‌ای به رانندگان، قالیبافان، هنرمندان و... گفت: بر مبنای طرحی که اجازه اجرای آن را داریم، می‌توانیم رانندگان مسافربر و حمل بار برون شهری که ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند، را تحت پوشش بیمه ببریم. از آنجا که سهم حق بیمه رانندگان در سازمان تامین اجتماعی بالاست، رانندگان مشمول خدمات صندوق بیمه اجتماعی تمایل دارند که خود را تحت پوشش این صندوق بیاورند. 

وی افزود: در ضمن از آنجا که این دست رانندگان باید برای شارژ کارت هوشمند خود حتما بیمه داشته باشند، ناچار هستند که خود را بیمه کنند و با توجه به گزینه‌هایی که صندوق بیمه اجتماعی در اختیار آنها می‌گذارد، می‌توانند خود را بیمه کنند. در حال حاضر در استان قم، روزی ۳ یا ۴ راننده برای بیمه نمودن خود مراجعه می‌کنند که این نشان می‌دهد اجباری بودن بیمه چه تاثیری دارد.  

مدیر صندوق بیه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرِ استان قم عدم وجود خدمات درمان مستقیم را یکی از مشکلات این صندوق بیمه‌ای عنوان کرد و افزود: متقاضیان زمانی که می‌بییند صندوق بیمه اجتماعی مانند سازمان تامین اجتماعی خدمات درمان مستقیم را عرضه نمی‌کند، ممکن است که تمایلی برای بیمه‌ شدن پیدا نکنند؛ البته خدمات درمانی را از طریق «سازمان بیمه سلامت» به بیمه‌شدگان عرضه می‌شود. 

رحیمی در مورد تعداد کارگزاری‌های این صندوق بیمه‌گر در استان قم، گفت: در استان قم ۱۵ کارگزاری داریم که ۱۲ مورد از آنها شرکت تعاونی‌های روستایی و ۳ مورد خصوصی هستند. 

وی در پایان، گفت: از تمام رانندگان حمل بار و مسافربری برون‌شهری ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، قالیبافان ساکن در این مناطق، هنرمندان صنایع دستی و مهندسان نظام کشاورزی ساکن در این مناطق و کشاورزان و عشایر و... می‌خواهیم که خود را نزد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه کنند تا با پرداخت یک سوم از حق بیمه‌های خود، از مستمری بازنشستگی و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت، بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز