خبرگزاری کار ایران

صالحی‌نیا با تشریح راهکارهای مدیریت بحران اعلام کرد:

شناسایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در معرض بحران‌های طبیعی

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۵۸۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در معرض بحران‌های طبیعی با استفاده از ابزار GIS خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن صالحی‌نیا با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران در جنبه‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، اظهار داشت: تاریخچه مدیریت بحران‌ها در کشور از منظر حادثه در این سازمان مورد بررسی قرار گرفته و زلزله و سیل به‌عنوان عوامل طبیعی و واحدهای صنعتی پرخطر به‌عنوان عوامل انسان ساخت، مهمترین منشاء امکان وقوع بحران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: اطلاعات تدوین شده منجر به ارائه راهکارهایی برای مقابله با بحران، اعم از تکمیل و به‌روزرسانی چک لیست برنامه‌ریزی برای مدیریت لجستیک در زمان وقوع بحران، بهینه‌سازی ساختمان‌های صنعتی و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا، نظارت کامل بر ضوابط ساخت و ساز واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی در معرض زلزله و همچنین کنترل هرچه بیشتر آئین نامه‌های مرتبط با ساخت و ساز، تمرین و تکرار وضعیت مشابه با زمان وقوع زلزله به‌صورت مانورهای شبیه سازی شده، پیشگیری از حوادث احتمالی گاز و برق در زمان وقوع زلزله و تعبیه تجهیزات اتوماتیک قطع کن شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از پیش‌بینی سامانه‌‌های هشدار دهنده، جمع‌آوری آب‌های سطحی و کنترل سیلاب، پیش‌بینی دایک انحرافی و سیلاب بند و حمایت از طرح‌های آبخیزداری بالا دست، کنترل واحدهای پرخطر از طریق ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده در قانون کار، انجام هماهنگی‌های لازم با مدیریت بحران استان‌ها و پدافند غیرعامل درخصوص واحدهای صنعتی پرخطر به منظور کاهش آسیب‌های وارده، ممیزی ایمنی واحدهای پرخطر و تکرار ارزیابی ریسک برای آن‌ها در بازه‌های زمانی مناسب به‌عنوان بخش دیگری از راهکارهای مدیریت بحران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نام برد.

صالحی‌نیا ضمن تأکید بر تقویت همه ابزارهای موجود و مورد نیاز برای پیشگیری و برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران‌ها اضافه کرد: سطح بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از منظر آسیب‌های بالقوه وارد به هریک از آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: سامانه جامع حوادث به وقوع پیوسته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تهیه و به‌طور مستمر تجزیه و تحلیل شده و گزارش‌های درس آموزی از حوادث در واحدهای صنعتی دارای فعالیت مشابه ترویج می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تشکیل ستادهای مدیریت بحران در شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره و عنوان کرد: دستورالعمل و چک لیست اقدامات لازم در زمان آمادگی و مقابله با بحران توسط مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی این سازمان تهیه و به شرکت‌های تابعه برای اقدام لازم ابلاغ شده است.

صالحی‌نیا یادآور شد: تهیه شناسنامه HSE و ممیزی ایمنی 18000 واحد صنعتی از سال 1395 تا کنون صورت گرفته و طی یک برنامه پنج ساله برای کل واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عملیاتی خواهد شد.

وی به برگزاری مانورهای دوره‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای آمادگی اعضای ستادهای مدیریت بحران، ایستگاه‌های آتش نشانی و همچنین واحدهای صنعتی و دوره‌های آموزشی متعدد در این زمینه نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ مدخل، امکان پیشگیری از انواع بحران‌ها و همچنین آمادگی برای مقابله و نهایتاً بازسازی و بازتوانی فراهم شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به وقوع سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان خاطرنشان کرد: با تمهیدات فنی لازم و اجرای طرح‌های کنترل سیلاب، هیچ‌یک از شهرک‌ها و نواحی صنعتی این سه استان در معرض خطر سیل قرار نگرفته‌اند.

صالحی‌نیا با تأکید بر این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن به‌کارگیری تمام توان خود در راستای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط، صیانت از سرمایه‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با ابزار مدیریت بحران سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، تصریح کرد: خوشبختانه همه دست‌ اندرکاران این مجموعه، چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های حمایتی و حاکمیتی، مقابله با اتفاقات طبیعی همچون سیل اواخر اسفند سال گذشته و ابتدای فروردین سال جاری، زلزله آبان امسال و سیل اخیر در سه استان کشور را مدیریت و با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز