خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی:

بومی‌سازی نظام چندلایه تأمین اجتماعی با توجه به تجربیات جهانی ضروری است/خلاء نهاد تنظیم‌گر مستقل و حرفه‌ای در حوزه تأمین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۵۷۳

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی برلزوم بومی سازی نظام چندلایه تأمین اجتماعی در کشور تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، علی حیدری در پنل تخصصی الزامات استقرار نظام تأمین اجتماعی چند لایه در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: الزامات استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی که از تکالیف برنامه پنجم توسعه بوده است و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مطالعاتی انجام و اسناد سیاستی مربوطه نیز تنظیم شده است. در این پنل به مرور تجربیات جهانی می‌پردازیم و الزامات و استانداردهای استقرار نظام تأمین اجتماعی چند لایه را بررسی می‌کنیم.

حیدری خلاء نهاد تنظیم گر مستقل و حرفه‌ای در حوزه تأمین اجتماعی را یکی از مسائل مهم کشور برشمرد و گفت: برای عبور از وضعیت فعلی و انجام اصلاحات در نظام بازنشستگی نیازمند ترسیم مسیرهای هوشمند و حساب شده هستیم و باید از تجربیات جهانی نیز استفاده کنیم.

رضا کاشف، مشاور معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: برای استقرار نظام تأمین اجتماعی چند لایه استانداردهایی وجود دارد که براساس تجربیات کشورهای مختلف توسط سازمان بین المللی کار تعریف شده است.

وی افزود: این استانداردها در ادوار مختلف بازنگری شده است و در حال حاضر نسل چهارم استانداردها مورد توجه قرار دارد و در کشور ما تقریبا تمامی این استانداردها رعایت شده است.

کاشف در ادامه به مرور مهمترین استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان بین المللی کار پرداخت و گفت: پوشش فراگیر خدمات، تکلیف حکومت و حق مردم در برخورداری از خدمات تأمین اجتماعی، پیشگیری از فقر، توازن اکچوئریال صندوق‌های بازنشستگی و تضمین حداقل مزایا از مهمترین استانداردهای مورد نیاز برای نظام چندلایه تأمین اجتماعی هستند.

گرجی‌پور، رئیس دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی نیز در این پنل گفت: قبل از هر نوع اصلاحاتی، اصلاحات مدیریتی و فرآیندی باید در اولویت باشد و قبل از این اصلاحات، سایر اقدامات تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی توجه به نظرات تخصصی را برای اصلاح و ارتقاء نظام تأمین اجتماعی ضروری دانست و گفت: امیدواریم مدیران و تصمیم گیرندگان کشور به دیدگاه‌های کارشناسی توجه بیشتری داشته باشند و اصلاحات مورد نیاز در نظام بازنشستگی را در زمان مناسب به اجرا بگذارند.

 شیبانی، رئیس انجمن اکچوئری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نظام تامین اجتماعی پنجمین ابرچالش کشور است و از ۲۰ سال قبل ما این چالش را مطرح کرده‌ایم که تعهدات انباشته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد و باید اصلاحات در نظام بازنشستگی ایجاد شود.

وی مسئله اصلی کشور را عدم انجام اصلاحات در حوزه بازنشستگی دانست و گفت: علت انجام نشدن این اصلاحات این است که در کشور نهاد حرفه‌ای و مستقلی که تنظیم کننده قعالیت نظام تأمین اجتماعی باشد نداریم و تا زمانی که این نهاد تنظیم کننده ایجاد نشود، امکان اصلاح نظام تأمین اجتماعی نیز فراهم نخواهد شد.

نرگس اکبرپور، مدیرگروه بیمه‌های اجتماعی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز در این پنل گفت: افزایش امید به زندگی و کاهش زادآوری و سایر تغییرات جمعیتی روندی جهانی است و اهمیت و ضرورت اصلاح نظام‌های بازنشستگی در همه کشورهای جهان مطرح است.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بازنشستگی می‌تواند شامل سه نوع اصلاحات پارامتریک، ساختاری و پارادایمی باشد، گفت: اصلاحات پارامتریک در بسیاری از کشورها به صورت دوره‌ای و با سهولت انجام می‌شود.

اکبرپور در ادامه به مرور تجربیات برخی کشورها در اصلاح نظام بازنشستگی پرداخت و گفت: اصلاح نظام تامین اجتماعی در بیش از ۳۰ کشور اجرا شده و هر کشور در جزئیات متفاوت هستند و هر کشور تجربه خود را دارد.

وی پایداری، پوشش و کفایت خدمات تأمین اجتماعی را از مسائل اساسی در اصلاح نظامات بازنشستگی برشمرد و گفت: الگوی واحدی برای همه کشورهای جهان وجود ندارد و با توجه به اقتضائات و شرایط خاص هر کشور این اصلاحات انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز