خبرگزاری کار ایران

اوسط هاشمی:

کار گروه «اشتغال و مهارت دریایی» در کشور ایجاد شود/ 40 درصد مراجعان به مراکز فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۰۶۷

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: کار گروه « اشتغال و مهارت دریایی» در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، «علی اوسط هاشمی» معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دیدار با پروین فرشچی، معاون سابق محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیرامون تشکیل دپارتمان تخصصی مهارت‌های دریایی، بندری و صیادی با محوریت هفت استان بندری کشور دیدار و گفت و گو کردند.

هاشمی در این دیدار با تأکید بر نگاه جامع به ظرفیتهای دریایی کشور و مشاغل مرتبط با آن گفت: تاکنون موضع فعالی نسبت به مشاغل دریایی نداشته‌ایم که ضروری است با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا در این زمینه، مانند نروژ برای هفت استان ساحلی کشور حرفی نو داشته باشیم که پاسخگوی نیازهای این مناطق باشد.

وی با تأکید بر هم افزایی با سازمان‌های مرجع در این رابطه، گفت: ارتباط با دبیران مناطق آزاد کشور، شورای عالی مهارت و شورای عالی صنایع دریایی باید شکل گرفته و به تشکیل «کارگروه اشتغال و مهارت دریایی» در کشور بیانجامد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به لزوم ایجاد دپارتمان تخصصی مهارت‌های دریایی اشاره کرد و افزود: به وسعت دریا با تدوین استاندارهای مرتبط با مشاغل و مهارت‌های  متنوع دریایی و جلب مشارکت استان‌های ساحلی کشور می‌توان تولید ثروت کرد.

وی افزود: در ابتدا لازم است با همکاری دستگاه‌های مرتبط نگاه جامع، معنادار و نوینی  به این موضوع شکل گرفته و توانمندسازی و ارتقای مهارت ساحل‌نشینان مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مسئولیت تأمین نیروی کار ماهر در کشور را برعهده دارد و در حیطه آموزش‌های مرتبط با صنایع دریایی نیز سنجش صلاحیت حرفه‌ای از سطح مهارت آموزان تا مربیان، آزمون بر اساس استاندارد آموزشی و صدور گواهی‌نامه‌های مهارت منطبق با استانداردهای جهانی را انجام خواهد داد.

وی گفت: 40 درصد مراجعین به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نشان دهنده عدم موفقیت دانشگاه در تربیت نیروی ماهر بوده است و در برهه زمانی کنونی نگاه ما محدود به گروه و مدرک  خاصی نیست و همه آحاد جامعه با سطوح تحصیلی و سنین مختلف را مدنظر داریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از صد شغل احصاء  شده مرتبط با صنایع دریایی سخن گفت و افزود: با توجه به این ظرفیت می‌توان برای ساحل‌نشینان اشتغال پایدار فراهم کرد که این اشتغال‌زایی به دانش و نیروی انسانی موازی با یکدیگر نیازمند است.

در ادامه این دیدار، پروین فرشچی، معاون سابق محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر شناخت و تحقیق در خصوص مشخصه‌های زیست محیطی، فرهنگی و ترکیب جمعیتی استان‌های ساحلی کشور گفت: در این زمینه با دو گروه  کارفرمای متقاضی و افراد فاقد مهارت روبرو هستیم.

فرشچی، پیوند این دو گروه را برای ایجاد اشتغال و بهره‌برداری از ظرفیت استان‌های دریایی کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: زمینه آموزش مهارت‌های دریایی باید قبل از ورود این دو گروه آماده شده و نیازهای آنان منطبق با تکنولوژی روز دنیا به خوبی شناخته شود.

وی همکاری با  مؤسسه آموزشی رده‌بندی ایرانیان برای طراحی، تدوین و اجرای قوانین و مقررات، ارائه مشاوره‌، مهندسی و آموزش‌های مرتبط به طراحی، ساخت و بهره‌برداری از کشتی‌ها و تأسیسات ساحلی و فراساحلی و دیگر محصولات، خدمات و تجهیزات دریایی و صنعتی را پیشنهاد کرد.

بنابراین گزارش، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در این دیدار، گفت: اولین گام برای توسعه استان‌های ساحلی، مهارت آموزی و ایجاد شغل، تدوین استانداردهای مورد نیاز است که در حال حاضر استاندارد شیلات در گروه کشاورزی دارای 5 کتاب و کد حرفه و استاندارد توجهات زیست محیطی موجود است که باید از سطح عمومی به تخصصی ارتقا یابد.

وی با اشاره به آمادگی برای تدوین 300 حرفه شغلی مرتبط با مشاغل دریایی، افزود: عدم تناسب مدرک و سطح مهارتی مراجعین به مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یک چالش است که برای تدوین استانداردهای مهارت دریایی، بندری و صیادی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز