خبرگزاری کار ایران

فرشید یزدانی مطرح کرد:

حذف و کاهش پدیده کولبری نیازمند بودجه است

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۸۵۳

یک فعال حقوق کودکان معتقد است که ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده‌های فقیر مرزنشین مهم‌ترین راهکار برای مبارزه با پدیده کولبری است.

فرشید یزدانی (مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه کار کودکان زاییده سیاست‌های اقتصادی-اجتماعی دولت است، اظهار داشت: سیاست‌های دولتی اغلب از بین برنده اشتغال است. در مناطق مرزی بیکاری گسترده و عظیمی وجود دارد که به تبع آن خانواده‌های زیادی از پس تامین حداقل معاش خود برنمی‌آیند و مجبور به روی آوردن به مشاغلی چون کولبری و سوخت‌بری می‌شوند. این پدیده در استان‌های محرومی مثل کرمانشاه که نرخ بیکاری بالایی دارد، بیشتر است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان تصریح کرد: در مناطق محروم نیز بیکاران مجبور به گذران زندگی هستند؛ بنابراین در بسیاری از این مناطق نوجوانانشان را به اشتغال وامی‌دارند.

یزدانی خاطرنشان کرد: طبق آمار اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۴۰ درصد کودکان بعد از مقطع راهنمایی در سیستان و بلوچستان ترک تحصیل می‌کنند. علت ترک تحصیل این کودکان فقر خانواده‌هاست که آنها را خیلی زود به چرخه کار وارد می‌کند و اغلب به علت بیکاری گسترده در این استان‌ها، مجبور می‌شوند به مشاغل کاذبی چون سوخت‌بری و کولبری روی بیاورند.

این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه در کردستان به علت بیکاری و فقری که گسترش پیدا کرده، کودکان مجبور به کار می‌شوند تا نانشان را تأمین کنند، گفت: واقعیت این است که دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف کارِ کودکان تدوین و ارائه نکرده است. در حال حاضر برای مبارزه با پدیده کولبری و فقر در مناطق مرزی به غیر از روش‌های خشونت‌آمیز و بگیر و ببند، راهکار درستی ارائه نشده است. طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز که در سال ۸۴ تصویب شد و بعد سال‌های ۹۳ و ۹۴ راه‌اندازی شد نیز تاکنون هیچ دستاورد مثبتی نداشته است.

مرگ و مصدومیت ۷۰ کولبر در اثر تیراندازی، سرما و سقوط از ارتفاعات کوه‌ها

یزدانی با اشاره به اقدامات مجلس در خصوص مشکلات کولبران گفت: یک زمانی مجلس شورای اسلامی درخصوص کولبری، به دنبال قانونی بود تا به آنان تیراندازی نشود. این برخورد قطعاً حل ریشه‌ای پدیده کولبری نیست.

وی افزود: طبق بررسی‌های ما، امسال نزدیک به ۷۰ کولبر در اثر تیراندازی، سرما و سقوط از ارتفاعات کوه‌ها زخمی و کشته شدند.

این فعال حقوق کودکان بیان کرد: ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده‌های فقیر مرزنشین مهم‌ترین راهکار برای مبارزه با پدیده کولبری است. اشتغال این خانواده‌ها با هزینه کم تامین خواهد شد. آنها برای حداقل معاش خود کار می‌کنند. درآمدشان هم نهایتاً تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که بسیار ناچیز است.

وی به مهم‌ترین راهکارها برای مبارزه با پدیده کولبری اشاره کرده و گفت: مجلس باید اعتباراتی در قانون بودجه برای حذف و کاهش پدیده کولبری درنظر بگیرد و طی دو تا سه ماه بعد دولت برنامه‌ای تدوین شود و بعد اقداماتی برای اشتغال‌زایی آنان فراهم کرد. حمایت‌های درمانی، معیشتی، تحصیلی و مسکن برای این خانواده‌ها باید وجود داشته باشد اما گام اول این است که بودجه‌ای برای این مسئله درنظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز