خبرگزاری کار ایران

چمنی:

اداره ضعیف بنگاه‌ها زدنِ چوب حراج به اموال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است/ سه‌جانبه‌گرایی در تصمیم‌گیری‌ها رعایت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۸۴۶

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، گفت: با وجود اینکه شخصا با دفتر آقای سالاری تماس گرفتم و خواهان برگزاری جلسه‌ای درمورد مسائل شستا و بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شدم، هیچ تمایلی برای برگزاری جلسه‌ای با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ندیدم.

«ناصر چمنی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به گفته‌های جدید «مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره  رعایت سه‌جانبه‌گرایی در سازمان تامین اجتماعی، گفت: با وجود اینکه شخصا با دفتر آقای سالاری تماس گرفتم و خواهان برگزاری جلسه‌ای در مورد مسائل حول شستا و بدهی دولت به تامین اجتماعی شدم، از سوی ایشان هیچ تمایلی برای برگزاری جلسه‌ای با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ندیدم. 

وی با بیان اینکه در حالی است که ۲ نفر به عنوان نمایندگان کارگران، یک نفر از کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری و یک نفر از کانون عالی شوراهای اسلامی کار در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی حضور دارند، افزود: هم از آقای روحانی و هم از آقای سالاری بارها خواسته‌ایم که سه‌جانبه‌گرایی را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند، نه اینکه آقای سالاری تصمیمی بگیرد با نمایندگان یکی از تشکل‌های کارگری جلسه بگذارد و تصمیم‌های خود و رئیس جمهوری را در مورد شستا بیان کنند. 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، افزود: بنابراین نمی‌توانیم هیچ تصمیمی را بدون در نظر گرفتن نظر تشکل‌های کارگری لحاظ کنیم؛ چراکه از ابتدای مطرح شدن واگذاری شستا با آن مخالفت کرده بودیم و تاکید داشتیم که اگر از سودآوری شرکت‌ها راضی نیستند، مدیریت شرکت‌ها را علمی و فنی کنند، نه اینکه آنها را واگذار کنند. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ۱۸ آذرماه در جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره کانون عالی شوراهای کار با اشاره به نظر رئیس‌جمهور در مورد عرضه سهام هلدینگ‌های شستا در بورس، گفت: «این امر قطعا به نفع جامعه کارگری و اقشار تحت پوشش تأمین اجتماعی است و پیگیری می‌شود.» وی البته تاکید کرد: «خروج از بنگاه‌داری به معنی فروش اموال شستا نیست و منابع حاصل از فروش سهام برخی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام غیرمدیریتی در حوزه‌های دیگری هزینه می‌شود.» 

چمنی در ادامه، گفت: متاسفم که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نظر رئیس‌جمهور در مورد شستا را اجرایی می‌کند بدون اینکه استقلال سازمان تامین اجتماعی را درنظر داشته باشد. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است و از بودجه عمومی ارتزاق نمی‌کند؛ با این حال مکلف است که نظر دولت را اجرایی کند. 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با اشاره به بخش دیگری از گفته‌های سالاری، افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت که شرکتی در تامین اجتماعی داریم که ۶۰ میلیارد تومان سودآوری دارد؛ درحالی‌که شرکت‌های مشابه آن هزار میلیارد تومان سودآوری دارند. بعد هم نتیجه گرفته‌اند که اداره مستقیم بنگاه‌ها توسط سازمان به زیان آن است. اداره ضعیف بنگاه‌ها به معنی آن است که به اموال بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی چوب حراج زده‌ایم بنابراین به نظر می‌رسد که آقای سالاری به جای حل مسئله در حال کمرنگ کردن آن است. 

وی افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حالی به فروش شرکت‌های شستا برای تامین کسری منابع سازمان تامین اجتماعی می‌اندیشد که هیچ اشاره به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، نمی‌کند.

چمنی افزود: این در حالی است که قانون‌گذار در ماده ۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تاکید کرده است که دولت مکلف است سالانه ۱۰ درصد از بدهی‌های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. در نتیجه دولت در عمل دست سازمان تامین اجتماعی را خالی گذاشته و سازمان تامین اجتماعی هم در همراهی با دولت چشم‌های خود را بر خواسته‌های شرکای اجتماعی بسته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز