خبرگزاری کار ایران

کارکنان پیمانی طرح آبیاری کارون بزرگ خواستار تبدیل وضعیت خود هستند/ کارفرما: منابع مالی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۹۳۶

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی‌کارون بزرگ از اینکه در چند سال گذشته در استخدام شرکت‌های پیمانکاری هستند، گله دارند و خواستار تغییر وضعیت استخدامی خود به قرارداد مستقیم هستند.

 کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ در استان خوزستان در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: از اینکه در چند‌ سال گذشته به صورت پیمانی در استخدام چند شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

این کارگران مدعی‌ هستند که حقوق دریافتی آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و در این بین شرکت‌های واسطه‌ای که هیچ نقشی در خدمات طرح آبرسانی ندارد؛ به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌‌اند.

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ که در چند سال گذشته به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود بوده‌اند، اظهار داشتند: سال ۹۴ سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرمای اصلی بخشنامه‌ای را در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی کارگران پیمانی صادر کرد و در این بین تعداد زیادی از همکاران پیمانی (حدودا ۸۰ نفر) به قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت شدند.

به گفته آنها؛ در مجموع حدود ۳۰۰ نفر در شرکت بهره‌برداری کارون بزرگ مشغول کار هستند که از این تعداد حدود ۱۵۰ نفر رسمی و مابقی پیمانکاری بودند که با ابلاغ این بخشنامه تقریبا ۸۰ نفر تبدیل وضعیت شدند و حدود ۷۰ نفر دیگر باقی ماندند. این درحالی‌ست که شرکت آب و برق خوزستان به‌جای تبدیل وضعیت این ۶۰ تا ۷۰ کارگر پیمانکاری که سوابق ۱۴ تا ۱۵ ساله کاری دارند، حدود ۳۰ نیروی کار جدید استخدام کرده است.

یکی از کارگران پیمانی شرکت بهره‌بردای کارون بزرگ در تشریح وضعیت شغلی خود گفت: دستمزد پیمانکاری‌ها بسیار پایین‌تر از قراردادی‌ها و رسمی‌هاست. یک کارگر پیمانکار هرچند سمت بالایی داشته باشد، با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار، سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ حقوق‌های پایین‌تر هم داریم؛ مثلاً بعضی که مدرک پایین‌تری دارند و فقط دو میلیون تومان می‌گیرند. هر طرحی هم سازمان آب و برق برای افزایش دریافتی کارگران و کارکنان می‌دهد، می‌گویند شامل حال پیمانکاری‌ها نمی‌شود. درنتیجه بسیاری از کارگران پس از سه ـ چهار سال دیگر طاقت ادامه وضعیت موجود را نداشته و از شرکت می‌روند.

او گفت: کارگران پیمانکاری همچنین از بسیاری از مزایای قانونی و رفاهی محروم هستند. در این شرکت همه کارگران قراردادی و رسمی دارای بیمه تکمیلی هستند اما کارگران پیمانکاری بیمه تکمیلی نشده‌اند. نحوه  پرداخت اضافه‌کاری‌ها نیز برابر نیست. به کارگران پیمانکاری اضافه‌کاری‌های کمتری داده می‌شود و آنها از امکانات گردشگری و مزایای رفاهی که کارگران قراردادی و رسمی از آن برخورداند نیز محروم هستند.

به گفته وی؛ یکی دیگر از مشکلات کارگران پیمانکاری نداشتن ثبات شغلی است زیرا هر لحظه کارفرما اراده کند امکان بیکاری کارگر وجود دارد.

محسن سعادت‌فر (مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون) درخصوص مشکلات کارگران پیمانکاری این مجموعه به ایلنا گفت: تبدیل وضعت استخدامی نیاز به تامین منابع مالی دارد.

او با بیان اینکه این مجموعه با نظارت سازمان آب و برق خوزستان فعالیت دارد و این موضوع باید از طریق این سازمان پیگیری شود، افزود: مجموعا چهار شرکت تحت مسئولیت سازمان آب و برق در طرح آبرسانی مشغول کارند که جدا از تامین منابع مالی نیاز برای تغییر وضعیت شغلی کارگران نیاز به دستورالعمل و بخشنامه نیز هست.

او گفت: از بخشنامه مورد ادعای کارگران هیچ اطلاعی ندارم ولی موقعی که شرایط فراهم باشد بر اساس نیاز با مجوز سازمان آب و برق خوزستان کارگران تبدیل وضعیت خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز