خبرگزاری کار ایران

۳۸۹ شغل در بخش کشاورزی، شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری بین‌المللی شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۶۵۱

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: برای نخستین بار در کشور شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری ۳۸۹ شغل بر مبنای طبقه‌بندی بین‌المللی مشاغل از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تعامل با بخش‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران به انجام رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد در این‌باره گفت: نظام صنفی کشاورزی همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در جهت نظم‌بخشی به شاغلین و مشاغل بخش کشاورزی تشکیل شده است و یکی از اثرات مهم تشکیل نظام صنفی کشاورزی توجه به موضوع شناسایی، احصا، استانداردسازی و کدگذاری مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی در تمامی حوزهای مرتبط به آن است.

وی با بیان اینکه از اقدامات مهم نظام صنفی کشاورزی، صدور پروانه فعالیت شغلی برای کشاورزان در راستای هویت‌بخشی و ساماندهی بهره‌برداران است، افزود: به منظور هماهنگی و تطبیق پروانه فعالیت صادره توسط نظام صنفی برای تولید کنندگان و بهره‌برداران، سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به بررسی و شناسایی انواع طبقه‌بندی ملی بر اساس الگوی بین‌المللی از جمله طبقه‌بندی بین‌المللی مشاغل ISCO، طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی ISIC، طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی آموزش ISCED، طبقه‌بندی محوری محصولات CPC و ... کرد و ضمن برگزاری جلسات متعدد با مرکز آمار ایران، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونت‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی، ضمن طراحی پروانه فعالیت، کدگذاری ISIC را برای صدور پروانه فعالیت به دلیل دارا بودن ساختاری منسجم و یکدست برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، داشتن کارآیی در آمار و تحلیل اقتصادی و این که این طبقه‌بندی برای هدف‌های اداری همچون صدور پروانه کسب و کار و غیره مناسب بود، برای کدگذاری پروانه فعالیت انتخاب کرد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران اظهار داشت: در ادامه کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان بخش تخصصی جهت شناسایی و طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مرتبط به هر بخش و معاونت تشکیل شد، تا در صدور پروانه فعالیت هماهنگی و تعامل با بخش‌های تخصصی جهت به رسمیت شناختن پروانه‌های فعالیت به عمل آید. در فرایند شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری فعالیت‌های اقتصادی ابتدا درخواست اعلام نیاز از طرف بهره‌بردار جهت دریافت پروانه فعالیت به نظام صنفی کشاورزی شهرستان صورت گرفته و سپس به دفتر صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام و دفتر تشکل‌ها و صنوف با هماهنگی بخش تخصصی مربوطه نسبت به کدگذاری فعالیت پیشنهادی استان اقدام می‌کند.

وی گفت: در همین راستا تاکنون بالغ بر ۳۸۹ عنوان شغلی در زیربخش‌های امور دام ۴۲ شغل، زراعت ۲۳ شغل، باغبانی ۳۸ شغل، شیلات و آبزیان ۵۸ شغل، منابع طبیعی ۴۵ شغل، دامپزشکی ۳۶ شغل، خدمات فنی و مکانیزاسیون ۸۷ شغل، صنایع تبدیلی و تکمیلی ۵۲ شغل و تجارت الکترونیک ۸ شغل شناسایی، احصا و کدگذاری شده‌اند، این کدهای شغلی در صدور پروانه فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کدگذاری بر اساس نظام کدگذاری و طبقه‌بندی مشاغل که تحت عنوان آیسیک (ISIC ) خوانده می‌شود انجام می‌گیرد. ISIC یک نظام طبقه‌بندی مرجع برای دسته‌بندی مشاغل است و توسط کمیسیون اجتماعی اقتصادی سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان، شناسایی و کد گذاری مشاغل را گامی در جهت تحقق استانداردسازی مشاغل کشاورزی، ایجاد امکان در کنترل و نظارت و تحقق تولید محصول سالم و رعایت حقوق مصرف کنندگان عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز