خبرگزاری کار ایران

در نشست دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان مطرح شد؛

لزوم ساماندهی وضعیت بد معیشتی کارگران/ نگرانی بازنشستگان از ناکامی در همسان‌سازی حقوق‌ها/ ناکارآمدی بیمه آتیه‌سازان به عنوان بیمه تکمیلی

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۳۵۹

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در دیدار با استاندار گیلان خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن‌ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان) در دیدار روسای صنفی تشکل‌های کارگری استان با استاندار با اشاره به اینکه نصف جمعیت استان گیلان را قشر کارگر تشکیل می‌دهد، افزود: حدود ۱۳۰ هزار بازنشسته نیز در استان گیلان وجود دارند که از این تعداد ۶۵ هزار نفر متعلق به شهر رشت هستند و مابقی در سایر شهرهای استان سکونت دارند.

وی افزود: علاوه بر این حدود ۳۵ هزار کارگر ساختمانی در استان دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند، به طور کل حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت کارگری و بازنشستگی با احتساب خانواده‌هایشان در استان دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت بد معیشتی کارگران افزود: درحالیکه خط فقر برای یک خانواده چهار نفره حدود چهار میلیون تومان عنوان شده است اما حقوق کارگران یک میلیون و پانصد و ده تومان و اکثر بازنشستگان حداقل‌بگیر یعنی حدود یک میلیون و ششصد و بیست تومان حقوق دریافت می‌کنند علاوه بر تعداد کثیری از بازنشستگان حقوق زیر یک‌میلیون تومان می‌گیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان در ادامه با اشاره به معضلات بخش درمان جامعه کارگری نیز اظهار داشت: متاسفانه جمعیت بزرگ کارگری در استان از نظر درمان در وضعیت خوبی نیستند و استان گیلان با این جمعیت بزرگ کارگری فقط دارای یک‌بیمارستان تامین اجتماعی در شهر رشت است، این بیمارستان پاسخگوی این جمعیت بزرگ نیست، خواسته ما از مسولان ذیربط این است که نسبت‌ به این معضل بزرگ در استان چاره‌اندیشی کنند.

وی در ادامه درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان افزود: بیمه آتیه‌سازان به عنوان بیمه تکمیلی خدمات مناسبی به بازنشستگان ارائه نمی‌دهد و خواستار این هستیم که عملکرد این سازمان بیمه‌گر بررسی شود.

او افزود: علیرغم کسر ماهانه مبلغ قابل توجه از حقوق بازنشستگان، خدمات قابل توجهی در قالب بیمه تکمیلی ارائه نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه درباره خصوصی‌سازی واحد های تولیدی نیز گفت: خصوصی‌سازی و واگذاری بی‌ضابطه و غیرکار‌شناسی کارخانه‌ها در گیلان صنعت را در این استان زمینگیر و منافع کارگران را تهدید کرده است.

به گفته وی، قانون واگذاری صنایع بزرگ به بخش خصوصی ایرادی ندارد، ولی متاسفانه به دلیل اجرای غلط این قانون از حدود یک دهه قبل تاکنون مشکلات عمده‌ای متوجه امنیت شغلی و معاش کارگران شده است.

ایزدی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه فعالیت خانه کارگر تشکیلات گیلان در شش ماهه ابتدای سال جاری  گفت: شش ماهه نخست سال ۹۸حدود سه هزار آموزش رایگان در بیش از ۱۵ رشته را در عملکرد خود داشته‌ایم که این آموزش‌ها هیچگونه بودجه دولتی نداشته‌اند و تمامی هزینه‌های آن از خود خانه کارگر بوده است، لذا خواسته ما از مسولان در بخش آموزش این است که در بودجه‌های آموزشی، حمایتی از بخش آموزش خانه کارگر گیلان داشته باشند.

ممانعت کارفرمایان از تشکیل شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولید

غلامرضا خوالگر (رئیس شوراهای اسلامی کار استان گیلان) در ادامه این نشست با نماینده تشکل‌های کارگری استان، اظهار داشت: رسالت اصلی کانون شوراهای اسلامی کار تشکیل شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی هست اما متاسفانه امروز شاهد این امر هستیم که واحدهای تولیدی به شدت از تشکیل شورا در واحدهای تولیدی ممانعت می‌کنند و متاسفانه کارگر نماینده‌ای در آن واحدها ندارد.

او گفت: خواسته ما از استاندار این است که دستورالعملی را به واحدهای تولیدی مبنی بر تشکیل شورای اسلامی کار در کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ نمایند تا تمامی واحدهای تولیدی ملزم به تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای خود شوند.

به گفته وی، نبود شورا در واحدهای تولیدی باعث شده هم‌ کارگران و هم‌ نمایندگان آنها مظلوم واقع شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد صداوسیمای گیلان‌ در رابطه با پوشش اخبار کارگران استان افزود: متاسفانه صداوسیمای گیلان در روزهای مهمی چون روز جهانی کارگر و روز تصویب قانون کار هم هیچ برنامه‌ای در این خصوص تولید و پخش نمی‌کند و از نمایندگان جامعه کارگری مصاحبه‌ای در خصوص مشکلات جامعه کارگری گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز