خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری خبر داد:

جامعه ایران درباره توانمندی معلولان توجیه نیست/ پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول دانشگاه‌های دولتی

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۵۴۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص آموزش رایگان این افراد، گفت: دانشجویان معلول دانشگاه‌های دولتی امسال برای نخستین‌بار کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم روز جهانی معلولان در مرکز همایش‌های برج میلاد با بیان اینکه موضوع معلولیت و معلولان در کشور نیازمند اقدامی جمعی و اجتماعی است که لازم است همه آحاد جامعه با آن همراهی کنند، جمهوری اسلامی بر پایه عدالت‌خواهی علاقه‌مند است تا افراد دارای معلولیت را در جامعه مشارکت دهد. هنوز جامعه ایران درباره توانمندی معلولان توجیه نیست.

وی با بیان اینکه اگرچه مناسب‌سازی محیط و اقدامات شهرداری در این خصوص ضرورت است اما مهم مناسب‌سازی افکار و اندیشه‌های مردم است، افزود: این کار نیازمند ایجاد ظرفیت‌ها و همکاری‌ نهادهای مختلف از جمله صداوسیما است.تنها بینش و فرهنگ اسلامی ما در این زمینه کافی نیست.این نگاه باید تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شود.

وزیر تعاون با بیان اینکه واقعیت این است که جامعه ما با حالت ایده‌آل فاصله دارد، متذکر شد: نباید فراموش کنیم فاصله ما با معلولیت تنها یک لحظه است. بهبود زندگی معلولان نیازمند آگاه‌سازی همه آحاد جامعه است.

شریعتمداری ادامه داد: هفته معلولان فرصت خوبی است تا به معضلات این گروه بپردازیم. امشب نیز بسیاری از معلولان از مشکل اشتغال، مسکن و ... صحبت کردند. با این وجود خوشحالیم که قانون حمایت از معلولان امروز به تصویب رسیده است. تمام آیین‌نامه‌های مربوط به این قانون نیز در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده و به زودی اجرایی خواهد شد.

وزیر تعاون با بیان اینکه براساس ماده ۹ این قانون همه افراد دارای معلولیت که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند می‌توانند کمک‌هزینه تحصیلی نیز دریافت کنند، اظهار کرد: این اتفاق برای اولین بار از روز دانشجوی امسال محقق خواهد شد. پرداخت کمک هزینه معیشت به بیش از ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به شکل ماهانه براساس بُعد خانوار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به افزایش حق پرستاری بیماران ضایعه نخاعی از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان برای ۲۷ هزار نفر از اول آبان‌ماه امسال گفت: یارانه مراکز شبانه‌روزی نیز که در دی ماه گذشته از ۶۶۰ هزار تومان به ۷۷۰ هزار تومان افزایش یافته بود امسال به ۹۲۰ هزار تومان رسید و در آبان‌ماه امسال به حساب این مراکز واریز شد. ۱۰۵۷ منزل مسکونی نیز به معلولان طی این هفته واگذار می‌شود که از خبرهای خوش وزارت رفاه به معلولان به مناسبت هفته معلولان بوده است.

وزیر تعاون همچنین با اشاره به معافیت ۵۰ درصدی مالیاتی والدین دارای فرزند معلول تاکید کرد: تا این لحظه هر شش آیین‌نامه مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می‌شود. سال‌گذشته برای اجرای کامل این قانون به ۱۲.۵ میلیارد تومان منابع نیاز داشتیم که در بودجه سال‌جاری تنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون پیش‌بینی شده است. سال آینده تنها برای اجرای وظایف سازمان بهزیستی به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز