خبرگزاری کار ایران

علی‌نسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

پرستاران اتاق عمل، بیهوشی و اورژانس در تشکل صنفی‌شان جایی ندارند/ شورای عالی نظام پرستاری منافع صنفی را به درستی پیگیری نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۷۹۵

فعالان صنفی پرستاری اعتقاد دارند که برخی اعضای شورای عالی نظام پرستاری، منافع صنفی همه پرستاران را به درستی نمایندگی نمی‌کنند؛ چه مواردی که انتصاب صورت گرفته است و چه مواردی همچون ترکیب نمایندگان انتخابی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شورای عالی نظام پرستاری در سال ۸۱ تاسیس شد. در این تشکل ۳۰ پرستار عضویت دارند که به صورت انتخابی و انتصابی به عضویت آن می‌رسند. ۵ عضو انتصابی آن از سوی وزات بهداشت و درمان، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و ستاد فرماندهی کل قوا و سازمان پزشکی قانون کشور انتخاب می‌شوند.

شورای عالی سازمان نظام پرستاری مشتکل از ۳۰ عضو؛ که ۲۵ نفر عضو اصلی و ۵ نفر عضو علی‌البدل است.

الف-از این تعداد ۱۸ نفر کارشناس و بالاتر، پنج نفر بهیار، یک نفر کاردان اتاق عمل و یک نفر کاردان هوشبری که با رای اکثریت مجمع نمایندگان هیئت‌های مدیره شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند.

ب-یک نفر نماینده به معرفی کمیسیون بهداشت و درمان و انتخاب مجلس شورای اسلامی( به عنوان ناظر) و دو نفر پرستار به انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر پرستار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به انتخاب ستاد فرماندهی کل قوا و نماینده‎ای به معرفی سازمان پزشکی قانونی کشور.

تبصره ۱- اعضاء علی‌البدل شامل سه نفر پرستار، یک نفر بهیار و یک نفر کاردان اتاق عمل یا هوشبری خواهند بود که حائزین اکثریت آرای پس از اعضای اصلی در رشته خود شده باشند.

تبصره ۲- هیئت‎های مدیره شهرستان‎ها دارای پانصد شرکت کننده در انتخابات نظام پرستاری یک نفر از اعضای هیئت مدیره را جهت تشکیل مجمع نمایندگان معرفی خواهند نمود.

پرستاران اتاق عمل و هوشبری و فوریت‌ها جایگاهی در شورای عالی نظام پرستاری ندارند

حسین علی نسایی (عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین) با اشاره به اینکه رشته اتاق عمل و هوشبری در اواسط دهه ۶۰ ایجاد شدند و در مقطع کاردانی وجود داشت، به ایلنا گفت: در حال حاضر کاردانی اتاق عمل و هوشبری به طور کامل حذف شده و کارشناسی جایگزین آن شده است. در آن زمان دانشجویان رشته هوشبری و اتاق عمل ادامه تحصیل می‌دادند و پرستار می‌شدند. به همین دلیل قوانین نیز با همین پیش‌فرض نوشته شد.

او ادامه داد: چون رشته اتاق عمل و هوشبری تازه تأسیس‌تر بودند و در اقلیتی قرار داشتند؛ شورای عالی نظام پرستاری تعداد دو نفر از پرسنل اتاق عمل و بیهوشی را به عنوان عضو شناخت.

به گفته علی‌نسایی؛ شورای عالی نظام پرستاری از هیئت مدیره شهرستان‌ها تشکیل شده است. هر شهرستانی که حدود ۲۰۰ نفر پرستار در حوزه خود داشته باشد، می‌‌تواند درخواست تأسیس هیئت مدیره نظام پرستاری بدهد. گروه پرستاری نیز شامل پرستار، اتاق عمل، بیهوشی، فوریت‌ها و بهیار است که طبق ماده ۱۶ قانون نظام پرستاری به اینها گروه پرستاری گفته می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین گفت: در عین حال آن زمان رشته فوریت‌ها وجود نداشت و عملاً در سال ۸۵ تاسیس شد. به همین دلیل آنها صاحب کرسی نبودند. فوریت‌های پزشکی حدود ۱۴ هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد. درحالیکه اتاق عمل بالای ۳۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد و شاید به ۴۰ هزار نفر نیز برسد. رشته هوشبری نیز بالای ۳۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد. از طرفی نیز بهیاری رو به کاهش بوده است.

وی با بیان اینکه بهیاران اغلب فارغ‌التحصیلان قدیم هستند و خیلی از آنها بازنشسته شده‌اند، بیان کرد: تعداد آنها رو به کاهش است. بهیارانی که الان فعال هستند شاید کمتر از ۲۰ هزار نفر باشند. در واقع در سال‌های قبل از انقلاب اکثریت کادر پرستاری بهیار بودند. اما الان تعداد آنها کم شده است.

پرستاران اتاق عمل، بیهوشی و اورژانس در تشکل صنفی‌شان جایی ندارند/ شورای عالی نظام پرستاری منافع صنفی را به درستی پیگیری نمی‌کند

ترکیب شورای عالی نظام پرستاری عادلانه نیست

علی‌نسایی با تاکید بر اهمیت بازنگری ترکیب شورای عالی نظام پرستاری گفت: قانون شورای عالی نظام پرستاری در سال ۸۰ تهیه و تصویب شده است و سازمان در سال ۸۱ تاسیس شده است. قانون طبق ترکیبِ آن زمان کادر پرستاری نوشته شد. در هیئت مدیره شهرستانها که ۹ نفره هستند، ۶ نفر پرستار برای انتخاب در هیئت مدیره اختصاص دادند و دو نفر بهیار و یک نفر به صورت مشترک در اتاق عمل و بیهوشی بود. رشته فوریت‌ها آن زمان اصلاً وجود نداشت. در حال حاضر چون اتاق عمل و بیهوشی کارشناسی شدند و کاردانی نیز برداشته شد، جمعیت‌شان افزایش پیدا کرد.

او ادامه داد: از سال ۸۶ برای اتاق عمل و هوشبری این اتفاق افتاد. اواسط دهه ۸۰ فوریت‌ها نیز ایجاد شد. این مسئله سبب شد تا شاغلینی که قبلاً در اتاق عمل‌ها بودند، پرستار و بهیار بودند که الان دیگر تقریباً حذف شده‌اند.

این عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین گفت: شورای عالی نظام پرستاری شامل یک نفر اتاق عمل، یک نفر بیهوشی، ۱۰ نفر پرستار، ۵ نفر بهیار است. ۵ نفر هم اعضای انتصابی بودند. پزشکی قانونی، نیروهای مسلح، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، هریک با یک نماینده و وزیر با دو نماینده در ترکیب شورای عالی نظام پرستاری حضور دارند.

وی افزود: ترکیب شورای عالی نظام پرستاری باید به‌روز شود. این مسئله نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد که پیش‌نویس آن توسط شورای عالی نظام پرستاری نوشته می‌شود. همچنین این امر باید با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های آینده باشد. در حال حاضر وزارت بهداشت رشته بهیاری را کلاً از چارت تشکیلاتی‌اش حذف کرده است.

علی‌نسایی تاکید کرد: البته برای پرسنل اتاق عمل و هوشبری لفظ تکنسین هم استفاده می‌شد که اشتباه است. تکنسین‌ها همان بهیاران قدیم بودند که صرفاً شش ماه آموزش می‌دیدند. اواسط دهه ۶۰ کاردانی هوشبری تاسیس شد، مجدداً لفظ تکنسین را به کار می‌بردند. در حال حاضر در اتاق عمل‌های بزرگ شاید یک یا دو بهیار وجود داشته باشد و تعدادشان خیلی کم شده است اما تعدادشان در ترکیب شورای عالی نظام پرستاری زیاد است. مشکل بخش فوریت‌ها و بخش هوشبری و اتاق عمل این است که با تعداد کم نمایندگان نمی‌توانند مشکلات این قشر را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: در دوره قبلی (دوره چهارم) که عضو شورای عالی نظام پرستاری بودیم، پیش‌نویسی برای تغییر ترکیب آن نوشتیم. حتی پیش‌نویسی که نوشتیم چون با حضور اکثریت پرستاران و بهیاران نوشته شد، جنبه عادلانه برای رشته‌های هوشبری و اتاق عمل پیدا نکرد. پیش‌نویس آن را سازمان نظام پرستاری تهیه می‌کند و چون ترکیب ناعادلانه است؛ همچنان بر این بی‌عدالتی پافشاری می‌کردند.

فعالان صنفی پرستاری اعتقاد دارند که برخی اعضای شورای عالی نظام پرستاری، منافع صنفی همه پرستاران را به درستی نمایندگی نمی‌کنند؛ چه مواردی که انتصاب صورت گرفته است و چه مواردی همچون ترکیب نمایندگان انتخابی. در ضمن بازنگری در ترکیب شورای عالی نظام پرستاری نیز همواره با سد ناعادلانه بودن ترکیب شورای عالی و گاهاً مجلس شورای اسلامی مواجه می‌شود که یک دور باطل را نشان می‌دهد. این درحالی است که بارها پرستاران از پزشک‌سالاری در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز