خبرگزاری کار ایران

احمد میدری:

۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند/ بیش از ۵۱ درصد جامعه، فاقد خودرو هستند

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۰۰۷

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه خبر، به برخی ابهامات و پرسش‌ها درباره فرآیند شناسایی مشمولان و پرداخت بسته حمایت معیشتی پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی در این برنامه در پاسخ به برخی شبهه‌سازی‌ها در مورد تعداد دقیق افراد دریافت‌کننده بسته حمایت معیشتی، ضمن دعوت از خبرنگاران صداوسیما و سایر رسانه‌ها برای حضور در وزارت کار و مشاهده لیست دریافت‌کنندگان این بسته و نیز تماس تصادفی با افراد این فهرست برای اطمینان از واریز بسته حمایتی به حساب آنان، گفت: براساس اطلاعات موجود و به استناد اسناد و مدارک غیرقابل تردید، تاکنون ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند و مجموع پرداختی به این خانوار بالغ بر ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در مجموع حدود ۲۴ میلیون خانوار یارانه‌بگیر در کشور داریم و حدود ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، تاکنون براساس آزمون وسع و به استناد اطلاعات موجود و در اختیار وزارت کار از وضعیت درآمد، هزینه‌ها و معیشت خانوارها؛ مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی شناخته شده‌اند. با توجه به اینکه خانوارهای دریافت‌کننده این بسته، جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون را شامل می‌شوند، نزدیک به ۲۳ میلیون نفر معادل حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور، در این مرحله واجد شرایط دریافت این بسته، شناخته نشده‌اند.

میدری درباره مبنای محاسبه و شناسایی افراد، با رد این شبهه که افرادی که قبلا یارانه می‌گرفته‌اند الزاما مشمول حمایت معیشتی نیز می‌شوند، گفت:  تعداد یارانه‌بگیران کشور نزدیک به ۷۸ میلیون نفر است. تعدادی هم در مراحل قبلی یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا اینکه از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. اهداف و روش‌های اجرایی حمایت یارانه‌ای و معیشتی متفاوت هستند و حدود ۱۸ میلیون نفر از افرادی که هنوز یارانه می‌گیرند؛ به موجب روش اجرایی و معیارهای تعریف شده در طرح ارائه بسته حمایت معیشتی، مشمول دریافت این بسته نشده‌اند. 

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هنگامی که پرداخت مستقیم یارانه در دولت قبلی شروع شد، به هر دلیل تصمیم گرفته شد که به همه افراد کشور یارانه ماهانه به شکل غیرهدفمند پرداخت شود. هرچند در مراحل بعدی قرار شد که افراد برمبنای سطح درآمد، خوشه‌بندی شوند؛ اما به دلیل ضعف و نواقص سیستم اطلاعاتی در آن مقطع در نهایت قرار شد یارانه ماهانه به همه افراد متقاضی پرداخت شود. به استناد احکام قانونی، با تکمیل سامانه اطلاعاتی، در طول سال‌های گذشته، حدود ۴ و نیم میلیون نفر از افرادی که یارانه‌بگیر بودند، به سبب وسع مالی و عدم نیاز به حمایت یارانه‌ای، از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شدند. اما این بار و در طرح بسته حمایت معیشتی، قرار است این حمایت به شکل هدفمند در اختیار افرادی قرار گیرد که به دریافت این حمایت نیاز دارند.

وی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه برخی افراد واقعا نیازمند، مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی نشده‌اند، گفت: در مواردی، ادراکی که افراد از وضعیت خود دارند، با آن چیزی که مبنای دسته‌بندی افراد براساس سطوح درآمدی و هزینه‌ای در مراجع رسمی قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. بعضا آنچه که در سطح جامعه به عنوان مبنای ذهنی و فرضی مردم برای دسته‌بندی خود و دیگران در دهک‌های مختلف درآمدی است، با آنچه در مراجع رسمی مبنای عمل است، متفاوت است. این عدم درک مشترک و معیارهای متفاوت برای دسته‌بندی افراد، یکی از عواملی است که موجب می‌شود گاهی فرد احساس کند که باید با توجه به شرایط زندگی اش، به او بسته حمایت معیشتی تعلق می‌گرفت، ولی نگرفته است.

میدری افزود: خوشبختانه در کشور با کد ملی افراد می توان وضعیت دارایی‌ها، هزینه‌ها و برخی اطلاعات دیگر را در اختیار داشت و اطلاعات خوبی در این زمینه در دستگاه‌های مختلف وجود دارد که وزارت رفاه و سازمان هدفنمدی یارانه‌ها، به موجب تکالیف قانونی، این اطلاعات را جمع‌آوری و در سامانه‌ای متمرکز، وارد کرده‌اند. به موجب این اطلاعات، در خانوارهای یارانه‌بگیر فعلی، حدود ۲۳ میلیون خودرو به نام افراد یارانه بگیر ثبت شده است. در مقابل اطلاعات موجود نشان می‌دهد حدود ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار در کشور وجود دارند که هیچ خودرویی ندارند، یعنی بیش از ۵۱ درصد جامعه، فاقد خودرو هستند. این اطلاعات با اطلاعاتی که در سطح جامعه و میان مردم مبنای برخی قضاوت‌ها می‌شود، تفاوت‌های جدی دارد و شاید باور این امر برای بسیاری از مردم دشوار باشد که در کشور ما نزدیک به ۱۲ میلیون خانوار، خودرو ندارند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون متذکر شد: علاوه بر این، زمانی که ارزش ریالی خودرو‌ها را مقایسه می‌کنیم، اطلاعات موجود به ما می‌گوید حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار، قیمت خودروهای‌شان از ۵۰ میلیون تومان کمتر است. پس حدود ۱۸ میلیون خانواده، یا خودرو ندارند یا خودروی آنها کمتر از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در این شرایط اگر کسی خودرویی داشته باشد که قیمت آن بیش از ۵۰ میلیون تومان است، در ۲۵ درصد بالای درآمدی جامعه قرار می‌گیرد. البته تنها ملاک و معیار مورد توجه برای انتخاب خانوارهای در اولویت دریافت بسته حمایت معیشتی، وضعیت خودروهای خانوارها نبوده؛ بلکه شاخص‌های مختلف در آن دخیل بوده است. 

وی با اشاره به برآوردی که مرکز آمار ایران در پایان سال ۱۳۹۷ منتشر کرده، افزود: اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سال ۹۷ خانواری که مجموع هزینه‌های ماهانه آن برای اقلام خوراکی و غیرخوراکی حدود ۴ میلیون تومان بوده و به تعبیری ماهانه حدود ۴ میلیون تومان درآمد داشته، جزو ۳۰ درصد درآمد بالا یعنی در دهک‌های هشتم  به بالا قرار می‌گرفته است. البته این آمار براساس متوسط کشوری و با درنظر گرفتن همه مناطق کشور از جمله استان‌های کمتر برخوردار و مناطق محروم که سطح درآمد و هزینه آنها بسیار متفاوت از کلانشهرهایی چون تهران است، محاسبه شده است.

میدری با اشاره به ادعای یکی از شهروندان که در این برنامه پخش شد، افزود: به طور قطع و با اطمینان می‌توانم بگویم که کسی که در شهر تهران درآمد زیر ۲ میلیون تومان دارد و مستاجر است؛ امکان ندارد که مشمول دریافت بسته حمایتی نشده باشد و با استعلام کد ملی این فرد، می‌توان به سادگی صحت این ادعا را بررسی کرد. البته باز هم از همه افراد و خانوارهایی که فکر می‌کنند باید مشمول دریافت بسته حمایتی باشند، می‌خواهیم که درخواست خود را به طریقی که در رسانه‌ها منتشر شده، اعلام کنند و اطمینان می‌دهیم همه این درخواست‌ها با نهایت دقت، بررسی خواهند شد و نتیجه به متقاضیان اعلام خوهد شد. 

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اطلاعات ما برای بررسی تقاضاها و کنترل وضعیت درآمدی و معیشتی افراد متقاضی، دو بخش هستند. یک دسته اطلاعاتی هستند که به استناد احکام قانونی و اختیارات قانونی به آنها ورود و افراد را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کنیم و دسته دیگر اطلاعاتی هستند که دولت و قانون، دسترسی به آن اطلاعات را مشروط به اجازه افراد کرده است مانند اطلاعات مربوط به حساب  بانکی افراد. چنانچه افراد متقاضی، اجازه دسترسی به آن اطلاعات را به ما بدهند، براساس آن اطلاعات، درخواست افراد را راستی‌آزمایی می‌کنیم. به طور مثال، خانوارهایی که هم منزل مسکونی شخصی و هم خودرو داشته باشند یا سطح درآمد ماهانه آنان بالاتر از مبناهای تعریف شده در طرح باشد، در زمره ۲۴ میلیون نفر حذف شده خواهند بود.

میدری همچنین گفت: آسان‌ترین کار این بود که همه منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به صورت مساوی بین همه افراد جامعه تقسیم شود؛ اما پرداخت یکسان به همه افراد، هم مغایر اهداف این طرح برای حمایت هدفمند از اقشار نیازمند و هم مغایر اصل عدالت اجتماعی است. امروز در استان سیستان‌وبلوچستان‌، خراسان جنوبی،شمالی و ایلام، نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت یارانه‌بگیران، بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند؛ اما در تهران وضعیت متفاوت است و تقریبا ۵۰ درصد، مشمول دریافت این بسته نشده‌اند، چون وضعیت درآمدی مردم در تهران، با سایر استان‌ها متفاوت است. براساس برآورد مرکز آمار، فردی با ۴ میلیون تومان درآمد ماهانه، در سه دهک بالای درآمدی قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس برآورد بانک مرکزی که از برآورد مرکز آمار بالاتر است، فردی با ۵ میلیون تومان درآمد ماهانه، در زمره ۳۰ درصد جمعیت دارای درآمد بالا قرار می‌گیرد. بحث بر سر این است که منابع محدود باید به اقشاری که محروم‌تر هستند، اختصاص یابد. باید ببینیم وقتی بنزین گران می‌شود، کدام فرد بیشتر آسیب می‌بیند؟ 

وی افزود: حق و مسئولیت سازمان‌های نظارتی است که به دقت بررسی کنند این منابع به چه کسانی پرداخت شده و رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی، نیز حق دارند پرسشگری کنند و اطلاعات مربوط به این طرح را از ما بخواهند. کارشناسان وزارت رفاه آماده هستند در خصوص شاخص‌ها و روش‌های اجرای آزمون وسع و انتخاب افراد برای دریافت بسته حمایت معیشتی توضیح دهند و از منتقدان این طرح نیز دعوت کنیم که شاخص‌ها را بررسی کنند و اگر نقدی به این شاخص‌ها و روش‌ها دارند، بیایند تا با کمک هم آن را تصحیح کنیم. 

میدری برخی از شاخص‌های مورد عمل در آزمون وسع طرح بسته حمایت معیشتی را این‌گونه تشریح کرد: داشتن خودروی سواری با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به بالا، داشتن مسکن با ارزش بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در تهران و در شهرستان‌ها  بالای ۹۰۰ میلیون تومان، از جمله معیارهایی است که به عنوان وسع خانوار و عدم نیاز به حمایت معیشتی تعریف شده است. اشتغال در برخی مشاغل خاص و پردرآمد، عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌ها، استفاده از سقف معینی از تسهیلات بانکی و ... هم از جمله این معیارها هستند که البته در این زمینه به همه استثناها و موارد خاص احتمالی توجه خواهد شد. مجموعه اطلاعات مربوط به این شاخص‌ها را باهم ترکیب و بر اساس آن افراد را رتبه‌بندی می‌کنیم. اگر فردی به نتایج این بررسی و اینکه مشمول دریافت بسته حمایتی شناخته نشده است، اعتراضی دارد و همچنین همه افرادی که در این مرحله این بسته را دریافت کرده‌اند، باید برای راستی‌آزمایی، اجازه دسترسی به اطلاعات حساب بانکی خود و اعضای خانواده‌اش را  بدهند و اگر کسی راضی نیست که دولت به اطلاعات حساب بانکی وی دسترسی داشته باشد، بهتر است از دریافت بسته حمایتی انصراف بدهد.

میدری در خصوص شاخص درآمد خانوارها نیز گفت:  خانوارهای یک نفره با درآمد سالانه ۴۸ میلیون تومان به بالا یعنی ۴ میلیون تومان در ماه، خانوار دو نفره با درآمد سالانه ۶۰ میلیون تومان به بالا، سه‌نفره با ۷۲ میلیون تومان، چهار نفره با ۸۴ میلیون تومان و پنج نفره با ۹۶ میلیون تومان در سال، مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.

وی همچنین در خصوص وجود اختلال در یکی از اپراتورهای تلفن برای ثبت اعتراض به عدم دریافت بسته حمایتی گفت: اختلال در یکی از اپراتورها برای اجرای کد دستوری، صبح روز دوشنبه ۴ آذرماه برطرف شد و تاکنون چیزی در حدود ۴ میلیون پیامک را دریافت کرده‌ایم.

میدری در خصوص زمان بررسی در خواست‌ها نیز گفت: به همه معترضان، پیامکی ارسال می‌شود. بخشی از آنها کسانی هستند که یارانه نگرفته‌اند و جزو حذف‌شدگان هستند که می‌توانند از اول دی ماه به پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. وضعیت مابقی افراد را از دو طریق که اجازه دسترسی به ما می‌دهند مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار می‌دهیم و بر اساس آن اطلاعات، تصمیم نهایی گرفته می‌شود که این فرد جزو مشمولان دریافت حمایت معیشتی هست یا خیر؟

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی احمد میدری معاون رفاه اجتماعی در این برنامه در پاسخ به برخی شبهه‌سازی‌ها در مورد تعداد دقیق افراد دریافت‌کننده بسته حمایت معیشتی، ضمن دعوت از خبرنگاران صداوسیما و سایر رسانه‌ها برای حضور در وزارت کار و مشاهده لیست دریافت‌کنندگان این بسته و نیز تماس تصادفی با افراد این فهرست برای اطمینان از واریز بسته حمایتی به حساب آنان، گفت: براساس اطلاعات موجود و به استناد اسناد و مدارک غیرقابل تردید، تاکنون ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند و مجموع پرداختی به این خانوار بالغ بر ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در مجموع حدود ۲۴ میلیون خانوار یارانه‌بگیر در کشور داریم و حدود ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، تاکنون براساس آزمون وسع و به استناد اطلاعات موجود و در اختیار وزارت کار از وضعیت درآمد، هزینه‌ها و معیشت خانوارها؛ مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی شناخته شده‌اند. با توجه به اینکه خانوارهای دریافت‌کننده این بسته، جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون را شامل می‌شوند، نزدیک به ۲۳ میلیون نفر معادل حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور، در این مرحله واجد شرایط دریافت این بسته، شناخته نشده‌اند.

میدری در مورد مبنای محاسبه و شناسایی افراد، با رد این شبهه که افرادی که قبلا یارانه می‌گرفته‌اند الزاما مشمول حمایت معیشتی نیز می‌شوند، گفت:  تعداد یارانه‌بگیران کشور نزدیک به ۷۸ میلیون نفر است. تعدادی هم در مراحل قبلی یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا اینکه از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. اهداف و روش‌های اجرایی حمایت یارانه‌ای و معیشتی متفاوت هستند و حدود ۱۸ میلیون نفر از افرادی که هنوز یارانه می‌گیرند؛ به موجب روش اجرایی و معیارهای تعریف شده در طرح ارائه بسته حمایت معیشتی، مشمول دریافت این بسته نشده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز