خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

منابع حاصل از هدفمندی صرف ایجاد اشتغال شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۷۷۲

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می‌گوید: با اجرای درست طرح هدفمندی می‌توان منابع مالی خوبی به دست آورد. این منابع نباید به منابع متورمی که کاربرد درستی ندارد و مورد دست درازی قرار می‌گیرد اضافه شود، بلکه باید صرف اشتغال شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند بحث تامین بودجه برای اجرای طرح‌های مربوط به حوزه اشتغال همواره مطرح بوده است، اما در یک سال اخیر مباحث در این باره بیشتر شده و مسئولان می‌گویند به دلیل کسری بودجه در بسیاری موارد بودجه لازم برای ایجاد شغل و حفظ مشاغل موجود تامین نشده است.

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرات محمدجعفر کبیری (معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) درباره اجرای طرح تاب (تعاون، اشتغال و بازار) اظهار کرد: هدف طرح تاب تثبیت ۱.۷ میلیون شغل در بخش تعاون و کمک به توسعه و بهره‌وری تعاونی‌های دانش بنیان با رویکرد حمایت از تعاونی‌های اشتغالزا و تولیدات بازار محور است. این طرح برای اجرا نیازمند اعتبار از محل تبصره ۱۸ بودجه ۹۸ است ولی به دلیل محدودیت‌هایی که فعلا شامل حال بودجه دولت شده اجرای طرح به مشکل خورده است با این حال ما منتظر پاسخ مثبت سازمان برنامه و بودجه هستیم و در این راستا طرح خود را به تفکیک استانها ارائه کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای ایجاد شغل و حفظ مشاغل موجود اجرا شده است که فراگیر‌ترین آن اعطای وام برای اشتغال روستاییان و عشایر بود. منابع این طرح از صندوق توسعه ملی تامین شد، اما اکنون خبر می‌رسد که دیگر بنا نیست از این صندوق برداشت شود و ثبت‌نام جدیدی برای وام روستاییان و عشایر نیز صورت نمی‌گیرد.

در شرایطی که کسری بودجه و ممنوعیت برداشت از صندوق توسعه ملی تنگنا‌هایی را برای اجرای طرح‌های حوزه اشتغال به وجود آورده موارد مختلفی چون تامین مالی از سود هدفمندی یارانه‌ها و همچنین فروش اموال و دارایی‌های دولت مطرح می‌شود.

هادی ساداتی (عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: این واقعیت است که اگر منابع ایجاد اشتغال یا حمایت از مشاغل تامین نشود، در حوزه اشتغال به شدت مشکل پیش می‌آید و نه تنها شغل جدیدی ایجاد نمی‌شود که مشاغل موجود نیز با مخاطره رو‌به‌رو می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: مباحث مرتبط با کسری بودجه و شرایط اقتصادی را می‌دانیم، با این همه به اعتقاد من؛ کمبود بودجه وجود ندارد و می‌توان منابع مالی برای ایجاد اشتغال را فراهم کرد.

این فعال کارگری با اشاره به طرح‌هایی مانند برداشت از صندوق ذخیره ملی یا فروش اموال و دارایی‌های دولت، عنوان می‌کند: به نظر نمی‌رسد نیازی به چنین کار‌هایی باشد، بلکه باید برنامه‌ریزی درستی در زمینه ایجاد اشتغال صورت گیرد.

او با اشاره به طرح‌های اجرا شده در حوزه اشتغال که عمدتا مبتنی بر پرداخت وام است، می‌گوید: در بسیاری موارد مشکلاتی در اجرای این طرح‌ها وجود دارد که وام‌ها را بی‌اثر یا منحرف می‌کند. شاهد این هستیم که بوروکراسی موجود باعث می‌شود دریافت وام مدت‌ها طول بکشد و در بسیاری موارد هم این اتفاق می‌افتد وام اعطا شده با وام تقاضا شده فاصله زیادی دارد. برای مثال فرد ۱۰ میلیون وام می‌خواهد، اما دو یا پنج میلیون به او می‌دهند. همین وام هم در مواردی صرف توسعه کار نمی‌شود، بلکه برای رفع مشکلات دیگر به کار می‌شود.

ساداتی با تاکید بر اینکه می‌توان منابع لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم کرد، عنوان می‌کند: بهتر آن است که از منابع غیرقابل شمول استفاده شود. برای مثال با اجرای درست طرح هدفمندی می‌توان منابع مالی خوبی به دست آورد. این منابع نباید به منابع متورمی که کاربرد درستی ندارد و مورد دست درازی قرار می‌گیرد اضافه شود، بلکه باید صرف اشتغال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز