خبرگزاری کار ایران

مراجعه دوباره نمایندگان‌کارگری و محافظان جنگل مازندران به سازمان مراتع/ چرا ۱۴ ماه حقوق قرق بانان پرداخت نمی‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۰۴۵

شماری از نمایندگان کارگری و مجریان حفاظت از جنگل‌های استان مازندران با سفر به تهران بار دیگر برای پیگیری مطالبات مزدی خود به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مراجعه کردند.

به گزارش خبرنگارایلنا، جمعی از نمایندگان کارگری و مجریان حفاظت از جنگل استان مازندران صبح امروز (۲۰ آبان ماه) برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات مزدی خود به واسطه اجرای طرح تنفس جنگل بار دیگر به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مراجعه کردند.

سیدعلی اکبر علوی نژاد (نماینده کارگران شرکت‌های تعاونی جنگل‌های نقی ده مزده) که در این اجتماع حضور داشت، به ایلنا گفت: مشکلات حدود ۲ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کار بودند از سال ۹۶ با اجرای زودهنگام قانون تنفس در جنگل‌های شمال آغاز شده است.

او افزود: دولت در سال ۹۶ با اجرای قانون تنفس در جنگل‌های شمال، با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان (منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، قرارداد خود را خاتمه داد و همه کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود که پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

علوی نژاد با بیان اینکه حدودا ۱۴ ماه است دستمزد کارگران قرق‌بان پرداخت نشده و  از سال ۹۶ حق بهربرداری آنها به تاخیر افتاده است، افزود: بلاتکلیفی کارگران حفاظت از جنگل درحالی رخ داده که سازمان مراتع  و جنگلداری نیز به مشکلات کارگران قرق‌بان و مجریان اجرای طرح تنفس رسیدگی نمی‌کند.

علوی نژاد تصریح کرد: با اجرای طرح تنفس حدود ۲ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کار بودند، هم‌اکنون بدون دریافت مطالبات خود بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۰ شرکت‌های تعاونی کشاورزی جنگل بر مبنای مشارکت مردمی و در حوزه حفظ و احیای جنگل بنا نهاده شدند و تاکنون در حال فعالیت هستند، افزود: شرکت‌های آذررود، کار سنگرود، انارستان، لابیک، ولوپی، کولا، القدیر، خلیل مله، صنایع چوب فریم، صنایع چوب کاغذ مازندران، نکاچوب و اشبا تراورس نمونه  شرکت‌هایی هستند که در ارتباط با طرح تنفس جنگل دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی، طرح تنفس جنگل باید از سال ۹۹ اجرایی می‌شد و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز ملزم به تهیه طرح جامع جایگزی می‌شد اما متاسفانه سازمان جنگل‌ها در اقدامی پیش‌بینی نشده از اسفند ماه ۹۶ بدون درنظر گرفتن طرح جایگزین به اجرای طرح تنفس اقدام نموده و شرکت‌ها را با مشارکت عدیده‌ای مواجه نموده است.

او با بیان اینکه امروز (۲۰ آبان ماه) برای چندمین بار به تهران آمده‌ایم تا رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای مشکلات کارگران قرق‌بان که در ۳۰ سال گذشته مسئولیت نگهداری از منابع جنگلی را برعهده داشته‌اند، چاره‌اندیشی کند، در پایان افزود: متاسفانه تا این لحظه هیچ مسئولی پیگیر مشکلات ما کارگران نگهبان از جنگل و مجریانی که به واسطه اجرای طرح تنفس جنگل دچار مشکل شده‌اند نبوده و پاسخگویی در کار نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز