خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

بازنشستگی کمتر از ۱۰ سال سابقه موضوع جدیدی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۶۷۶

رئیس اتحادیه بازنشستگان و پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بازنشستگی در کمتر از ده سال سابقه موضوع جدیدی نیست و از سال ۹۲ ابلاغ شده است.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی در برنامه رادیویی"صبح گفتگو" پیرامون موضوع قانون بازنشستگی با کمتر از ده سال سابقه که با حضور علی جنانی (مدیرکل فنی مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی) گفت: طبق قانون مصوب سال ۱۳۹۲، اشخاصی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند مشروط به خرید سوابق تا سقف تعیین شده بازنشسته می‌شوند.

صادقی همچنین مطرح کرد: کارگرانی که به هر دلیلی امکان پیگیری سوابق خود را نداشتند، می‌توانند به نرخ جاری سهم خود و کارفرما را پرداخت کنند و از حکم بازنشستگی استفاده کنند.

به گفته وی؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که به همسر دائمی و فرزند بیمه شده متوفی که زیر ۱۰ سال سابقه بیمه دارد و نسبت به سنوات آن مستمری پرداخت نشده، اقدام کند اما متاسفانه مدیران تامین اجتماعی به حاشیه می‌روند و کلی‌گویی می‌کنند.  

او با بیان اینکه بازنشستگی در کمتر از ده سال سابقه موضوع جدیدی نیست، افزود: اینکه چرا مسئولان تأمین اجتماعی در قالب یک حرکت عوام‌پسندانه این موضوع را مطرح می‌کردند جای تعجب و سوال است.

صادقی همچنین مطرح کرد: سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که به همسر دائمی و فرزند بیمه شده متوفی که زیر ۱۰ سال سابقه بیمه دارد و نسبت به سنوات آن مستمری پرداخت نشده، اقدام کند اما متاسفانه مدیران تامین اجتماعی به حاشیه می‌روند و کلی‌گویی می‌کنند.  

در ادامه علی  جنانی (مدیرکل فنی مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی) اظهار داشت: آقایان ۶۰ ساله و بانوان ۵۵ ساله که ۲۰ سال سابقه بیمه داشته باشند براساس مقررات عام قانون تأمین اجتماعی می توانند بازنشسته شوند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی به افرادی که دارای حداقل ۶۰ سال تمام سن برای مردان و ۵۵ سال تمام سن برای زنان و حداقل ۱۰ سال تمام سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند، متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه، مستمری بازنشستگی پرداخت می‌کند.

وی گفت: چنانچه سابقه پرداخت حق‌بیمه افراد مذکور کمتر از ۱۰ سال باشد، متقاضیان برقراری مستمری می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کمتر از ۱۰ سال سهم بیمه‌شده و کارفرما از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.

جناحی افزود: پرداخت حق‌بیمه مذکور بر مبنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال تقاضای بازنشستگی محاسبه و پس از وصول به صورت یکجا، امکان صدور حکم برقراری مستمری از تاریخ وصول حق‌ بیمه مربوطه یا قطع بیمه‌پردازی وجود خواهد داشت..

وی افزود: برای افرادی هم که زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشتند، در قالب بودجه‌های سنواتی برنامه‌ریزی می‌شد تا با میزان سنوات خود بازنشسته شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: این قانون جدیدی نیست و ۴۰۰ هزار نفر از طریق همین قانون بازنشسته شده‌اند لذا علت فراخوان این موضوع آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز