خبرگزاری کار ایران

کتاب «بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۴۹۷

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری) کتابِ الکترونیکی بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، کتاب «بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی» در قالب نشر الکترونیک برگرفته از طرح «بررسی شیوه‌های بهبود و اصلاح سیاست‌گذاری اجتماعی- فرهنگی در حمایت از بازنشستگان» است.

با توجه به مسائل و مشکلات گریبان‌گیر صندوق بازنشستگی کشوری، هدف از انجام این طرح ارائه مجموعه‌ای از تجربیات موفق جهانی برای کمک به ایجاد طرحی نو در نگرش به مسئله سالمندی و بازنشستگی در کشور، همچنین آگاه کردن سیاست‌گذاران از ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسئله پیش روست.

در شرایطی که به نظر می‌رسد همگی درگیر معضلات مالی صندوق‌ها هستند و تمامی مسائل به محاسبات مالی و اقتصادی تقلیل یافته است، در این کتاب بر این نکته تأکید می‌شود که موضوع صندوق‌های بازنشستگی بخشی از مسئله‌ای بزرگ‌تر یعنی سالمندشدن جمعیت کشور است. درنتیجه، در زمان حاضر بیش از هر چیز نیاز داریم نظام سیاست‌گذاری کشور را از پیامدهای گسترده و فراگیر این تغییر جمعیت‌شناختی مهم آگاه شود و آنان را به برنامه‌ریزی همه‌جانبه در مورد این پدیده فراخوانیم.

در کتاب پیش رو، بر این نکته تأکید می‌شود که جامعه ایران باید برای سال‌های آینده که در آن سهم سالمندان از جمعیت هرساله افزایش خواهد یافت در همه زمینه‌ها آمادگی لازم را کسب کند. با نشان دادن اقدامات موفق در سایر کشورها تلاش شده است تا حیطه بحث را از موضوعات صرفاً حسابداری در مورد بازنشستگی و صندوق‌های بازنشستگی فراتر رود و مسائلی نظیر مشارکت، آموزش، مراقبت، توانمندسازی، مقابله با سالمند ستیزی و مواردی نظیر آن را همراه با تجربه عینی و موفق آن در جهان ارائه شود.

درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌های سیاست‌ها و اقدامات دیگر کشورها که بعضاً زودتر از ما با پدیده سالخوردگی جمعیت مواجه شده‌اند می‌تواند از اتلاف زمان و منابع در ایجاد آمادگی برای این تحول بزرگ جمعیت شناختی بکاهد. اتخاذ رویکردی فراگیر به پدیده بازنشستگی و سالمندی می‌تواند بهترین راه‌حل برای مواجه‌شدن با مخاطراتی باشد که امروز نشانه‌های آن در قالب مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی در حال آشکار شدن است.

علاوه بر طرح مباحث در سطح کلان و مدیریتی این کتاب مجموعه‌ای از فعالیت خرد در سطوح محلی در جهت بهبود زندگی سالمندان و تغییر نگرش به آنان را نیز معرفی می‌کند. نهادهای محلی و مردمی نقشی اساسی در مواجهه با مسائل اجتماعی دارند و به همین سبب شناخت تجربیات جهانی در این حوزه می‌تواند ایده‌هایی برای اقدام در این بخش را فراهم آورد.

قسمت زیادی از این اقدامات مبتنی بر خلاقیت‌های کوچک و به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی برای ایجاد تغییرات ملموس در زندگی ساکنین محلی به‌ویژه سالمندان است. تلاش برای جلوگیری از انزوای سالمندان و به‌کارگیری از ظرفیت این جمعیت در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی از نقاط اصلی این دست اقدامات است.

این کتاب بخشی از مطالعه مذکور است که برای مخاطب عمومی‌تر آماده و تنظیم شده است و اصل تحقیق از طریق مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا برای محققان و علاقه‌مندان در دسترس قرار دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز