خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه گنجانده شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۷۲۹

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سنواتی دیده شود و اگر دولت به دلیل کسری بودجه و وضع بد اقتصادی امکان پرداخت آن را ندارد، به دیونش اضافه شده و در سال‌های بعد آن را پرداخت کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند سال‌هاست بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح است، اما امسال و همزمان با فصل تدوین و تقدیم لایحه بودجه، مباحث در این زمینه افزایش یافته است. ۲۲ مهر امسال، محمد باقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) عنوان کرد: «برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که هنوز قانون آن به طور قطعی ابلاغ نشده است، می‌خواهیم سال آینده شش هزار میلیارد تومان اختصاص دهیم. بنابراین بیشترین هزینه‌ها و سطح مصارفی که برای امور مختلف در نظر گرفته شده، امور رفاهی و اجتماعی است که سال آینده ۱۸ درصد رشد خواهد داشت بر این اساس مصارف سال آینده افزایش می‌یابد.» هر چند این گفته‌ها می‌تواند این تلقی را ایجاد کند که بالاخره از سال ۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رقم می‌خورد، اما وعده‌ها در این زمینه و محقق نشدن آن باعث شده شک و تردید‌هایی در این باره وجود داشته باشد.

تقی کبیری (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس دهم نهایی شد، اما در راه اجرای آن موانعی وجود دارد، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد اصل موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توافق است. مطلع هستیم که هزینه‌های بازنشستگان زیاد است و مستمری دریافتی کفاف زندگی بسیاری از آنها را نمی‌دهد. یک بازنشسته چه در زمینه تامین مسکن، چه در زمینه هزینه‌های جاری و به طور کلی در مخارج خود مشکلاتی دارد که از طریق همسان‌سازی حقوق می‌توان بخشی از آنها را رفع کرد.

او ادامه می‌دهد: اگر همسان‌سازی حقوق با وجود توافق بر لزوم اجرای آن همچنان محقق نشده به دلیل این است که ساز و کار مناسبی برای اجرای آن وجود نداشته است. به عبارت دیگر لازم بود دولت در بودجه سالانه خود به همسان‌سازی حقوق توجه نشان داده و ردیفی را برای اجرای این طرح درنظر بگیرد.

این نماینده مجلس درباره اینکه مشکل مطرح شده این است که بودجه لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و اگر در لایحه بودجه هم چنین چیزی لحاظ شود در نهایت محقق نمی‌شود، بیان می‌کند: باید توجه داشت که دولت عنوان می‌کند به دلیل کسری بودجه توانایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را ندارد. کسری بودجه و به صورت کلی شرایط بد اقتصادی دولت در مقاطعی که فشار‌ها تشدید شده و مشکلات اقتصادی وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

او با تاکید بر اینکه ما بر این نظر هستیم که شدت گرفتن تحریم‌ها و همچنین سوءمدیریت باعث ایجاد کسری بودجه شدید و مشکلات مالی دولت می‌شود، می‌گوید: این وضعیت از نظر فشار‌های تحریمی مربوط به یکی دو سال اخیر است، یعنی اینکه ما در تحقق منابع مالی بودجه ۹۷ و ۹۸ مشکل داشتیم، اما قبل از آن می‌توانستیم منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تامین کنیم.

کبیری با بیان اینکه خواست ما مانند قبل این است که امسال در لایحه بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لحاظ شود، عنوان می‌کند: در نهایت و در صورتی که کسری بودجه اجازه ندهد پولی به بازنشستگان پرداخت نشود، مبالغی که در قالب همسان‌سازی باید پرداخت شود به دیون دولت اضافه می‌شود.

او توضیح می‌دهد: دولت همواره دیونی به افراد و اقشار مختلف دارد. مواردی مانند اضافه کار و پاداش‌ها چیز‌هایی هستند که خیلی وقت‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود، یعنی اینکه دولت به کارکنان خود یا افراد دیگر تعهداتی دارد که به مرور و وقتی وضع مالی‌اش خوب باشد پرداخت می‌کند. باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در بودجه سنواتی دیده شود و اگر دولت به دلیل کسری بودجه و وضع بد اقتصادی امکان پرداخت آن را ندارد به دیونش اضافه شده و در سال‌های بعد آن را پرداخت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز