خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار:

فقط ۱۷ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب بازار کار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۶۴۲

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: ساختار بازار کار در کشورمان به گونه‌ای است که ۱۵ تا ۱۷ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها را جذب می‌کند.

 به گزارش ایلنا، علاءالدین ازوجی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما عنوان کرد: جمعیت دانش‌آموخته و در حال تحصیل کشورمان حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که یا شاغل یا دانشجو و یا بیکارند.

او ادامه داد: حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دانش آموخته هستند که بخشی از آن‌ها شاغل و بخشی از آن‌ها یعنی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکارند.

 ازوجی گفت: نظام مهارتی در کشورمان دچار مشکل است و این موضوع، وضع اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است و گاهی اوقات نظام آموزشی عالی کشور را زیر سوال می‌برد.

او افزود: به جای سیاست‌های اشتغالزایی به سمت سیاست‌های اشتغال پذیری و توسعه کارآفرینی پیش می‌رویم و این سیاست‌ها به این بر می‌گردد که قابلیت‌های افراد در نظام آموزش عالی، چند برابر می‌شود بنابراین باید بهره وری آن‌ها بیشتر شود، اما چون نظام آموزش عالی ما به صورت انبوه، نیروی کار تولید می‌کند، این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دانشگاه‌ها باید در خدمت نظام اداری کشور باشد که این اتفاق افتاده است، اما نگرانیم که آیا دانشگاه در خدمت نظام درآمد و رفاه کشور است یا خیر؟

او با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد جویندگان کار دانش‌آموخته در کشورمان، بدون مهارت هستند‌، ادامه داد: ساختار بازار کار در کشورمان به گونه‌ای است که ۱۵ تا ۱۷ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها را جذب می‌کند.

ازوجی افزود: یکی از راهکار‌ها این است که باید ببینیم ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در بازار کار و ظرفیت جویندگان کار در قالب نظام آموزشی عالی چیست؟ اما آمار و اطلاعات رسمی و مشخص در این باره نداریم.

او اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این منظور در چند ماه گذشته، در حال پیاده‌سازی نظام اطلاعات بازار کار است که این نظام به صورت نمونه ای، سرشماری و سطحی است.

ازوجی افزود: این نظام اطلاعاتی هم به سیاست گذار این خدمت را ارائه می‌کند که در چه رشته‌هایی چه درس‌هایی در دانشگاه‌ها آموزش داده شود و به دانشجویان و دانش آموزان هم، اطلاعاتی را می‌دهد که چه رشته‌هایی را انتخاب کنند.

رانت توزیع نکنیم

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با حضور در این برنامه گفت: نظام عرضه و تقاضا در کشورمان برای نیروی انسانی به خوبی شکل نگرفته است و بر روی نظام عرضه، خیلی تاکید کردیم.

 ابراهیم سوزنچی افزود: دانشگاه‌ها به ویژه پس از انقلاب به شدت گسترش یافتند، اما تقاضا برای این میزان تخصص و فارغ التحصیل دانشگاه وجود ندارد و این موجب شد نرخ بیکاری در دانش‌آموختگان دانشگاه از نرخ بیکاری بقیه مردم بیشتر باشد.

او اضافه کرد: در آمایش آموزش عالی باید نیازسنجی کنیم، اما این کار به خوبی اجرا نشد و در نقشه جامع علمی کشور هم بحث آمایش وجود دارد، اما نتوانستیم به خوبی این نقشه راه را عملی کنیم.

 سوزنچی با اشاره به اینکه نظام کشور از گذشته تاکنون، نفتی بوده است، گفت: بسیاری از فعالیت‌های کشور چه صنعت و چه دانشگاه بر مبنای آن پیش رفته است.

او افزود: اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان از این زاوریه است که مشکل را ریشه‌ای حل کنیم و برای این منظور همه اجزا را باید با هم ببینیم.

 سوزنچی با اشاره به اینکه به طور بی رویه دانش‌آموخته دانشگاهی را تولید می‌کنیم، اضافه کرد: این موضوع باید ساماندهی شود، اما تنها علت بیکاری دانش آموختگان، این نیست و بخش‌های دیگر هم مشکل دارند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات تولید و صنعت این است که ما در رقابت بین‌المللی نیستیم به همین علت، صنعت در کشورمان تقاضای دانش ندارد.

او افزود: رقابت‌های بین المللی به دو صورت شکل می‌گیرد یا اینکه در‌ها را باز کنیم تا شرکت‌های خارجی به داخل وارد شوند. کشور‌هایی که این کار را انجام داده اند در بیشتر موارد شرکت‌های داخلی آن‌ها نابود شدند، زیرا شرکت‌های خارجی، قدرتمند بودند.

سوزنچی ادامه داد: راه دیگر این است که به خارج برویم، اما متاسفانه این کار را انجام نداده ایم. وقتی شرکت‌های ما در بیرون از کشور قرار بگیرند تحریم و آزار و اذیت نمی‌شوند و به سادگی می‌توانند محصولات خود را بفروشند و صادر کنند و به این صورت خود را در معرض رقابت جهانی قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه سندی که درباره اقتصاد دانش بنیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تهیه است در این باره راهکار ارائه کرده است، افزود: این سند می‌گوید که چگونه می‌توانیم در رقابت بین‌المللی قرار بگیریم.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این سند در حدود شش ماه دیگر آماده می‌شود.

 سوزنچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید رانت‌های قدیمی را به نام جدید، توزیع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز