خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا اعلام شد؛

جبران خسارت کشاورزان با کاشت گندم دروم

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۱۳۸

گندم‌کاران در نظر دارند با تولید و فروش گندم دروم به کارخانه‌های تولید‌کننده ماکارونی زیان ناشی از نرخ پایین خرید تضمینی گندم را جبران کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش دولت تصمیم گرفت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال کشاورزی جاری را ۵۰۰ تومان افزایش دهد. به این ترتیب دولت هر کیلو گندم را از کشاورزان جای ۱۷۰۰ تومان ۲۲۰۰ تومان می‌خرد، اما این نرخ جدید نیز رضایت کشاورزان را جلب نکرده و آمار مربوط به فروش گندم با نرخ تضمینی نشان می‌دهد بسیاری از کشاورزان از فروش گندم به دولت خودداری کرده‌اند. این اتفاق علاوه بر اینکه در سطح کلان خسارت‌های جبران‌ناپذیری داشته و باعث می‌شود ایران بعد از سه سال خودکفایی بار دیگر مجبور به واردات گندم شود، کشاورزان را نیز متضرر می‌کند. کشاورزان در نهایت مجبور به فروش گندم خود به دلالان می‌شوند و آنها نیز حاضر نیستند گندم را با قیمتی چندان بالاتر از نرخ خرید تضمینی بخرند.

در حالی که گندم‌کاران بر این نظر هستند که نرخ پایین‌تر از ۲۵۰۰ تومان برای خرید گندم به صرفه نیست، تفاهم‌نامه‌ای که بنیاد ملی گندم با کارخانه‌های نیازمند گندم دروم امضا کرده، باعث می‌شود هر کیلو گندم دروم با قیمت حداقل ۲۵۰۰ تومان به فروش برسد.

گندم دروم گندمی است که پروتئین بالاتری نسبت به گندم معمولی دارد و معمولا برای تولید محصولات فرآوری شده نظیر ماکارونی به کار می‌رود.

قاسم سالاری (رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان) در گفت‌و‌گو با ایلنا می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود ۷۰ هزار تن گندم دروم با قیمت ۲۵۰۰ و ۲۵۷۰ تومان به کارخانه‌های تولید ماکارونی فروخته شود.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بنیاد ملی گندم با این کارخانه‌ها امضا کرده، عنوان می‌کند: اگر گلوتن گندم ۲۶ درصد باشد آن را به قیمت ۲۵۰۰ تومان می‌فروشیم و گندم با گلوتن ۳۰ درصد ۲۵۷۰ تومان فروخته می‌شود. این قیمت‌ها به نفع کشاورزان است و از طرف دیگر ما را از واردات محصولاتی مثل ماکارونی بی‌نیاز می‌کند.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشور‌های همسایه در زمینه فرآوری گندم دروم فعالیت‌هایی داشته‌اند، می‌گوید: برای مثال در این زمینه ترکیه فعالیت ویژه‌ای دارد و در مواردی شاهد این بوده‌ایم که محصولاتش به کشور ما وارد شده است.

او با اشاره به خودکفایی گندم عنوان می‌کند: وقتی تولید گندم زیاد باشد اگر ما نتوانیم گندم تولیدی را فرآوری یا صادر کنیم قیمت آن کاهش می‌یابد و کشاورزان متضرر می‌شوند. در حال حاضر قیمت ۲۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم برای کشاورزان به صرفه نیست. آنها باید بتوانند هر کیلو گندم را حداقل ۲۵۰۰ تومان بفروشند تا از کار خود سود ببرند.

سالاری با بیان اینکه قرارداد فروش ۷۰ هزار تن گندم دروم، کشاورزان را ترغیب به ادامه گندم‌کاری می‌کند، می‌گوید: بر اثر اتفاقاتی که امسال رخ داده پیش‌بینی می‌شود سال آینده رغبت کمتری نسبت به کاشت گندم وجود داشته باشد. امسال در اتفاقی عجیب شاهد این بودیم که قیمت جو از قیمت گندم پیشی گرفت. این به معنای آن است که قیمت تعیین شده برای گندم بسیار پایین است و گندم‌کاران متضرر می‌شوند. کشاورزی که امسال نتوانسته محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد، سال آینده اقدام به کاشت محصولی دیگر می‌کند. حال آنکه اگر بتوانیم کشاورزان را ترغیب به کاشت گندم دروم کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم خودکفایی در تولید گندم ادامه پیدا کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان پروتئین گندم در کشور بالای ۱۲ درصد است که در دنیا جزو گندم‌های خوب و بسیار خوب طبقه‌بندی می‌شود و در عین حال گلوتن گندم نیز ۲۶ درصد است که در دنیا گندم خوب بین ۲۶ تا ۳۰ درصد گلوتن دارد. در تهیه بذر گندم تولیدی در کشور از بهترین بذرهای صنعتی کشور فرانسه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز