خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی کار آذرآب:

همه کارگران بازداشتی آذرآب آزاد شدند/ وعده مجمع عمومی هجدهم آبان برای کارگران امیدوارکننده نبود/ راهکار اصلی مشکلات دولتی شدن است

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۱۶۵

جواد صابری گفت: وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر پرداخت دستمزد معوقه پرسنل آذرآب محقق نشد و هنوز در خصوص تعیین تکلیف سهامداران اتفاقی نیفتاده است.

جواد صابری (رئیس شورای اسلامی کار آذرآب) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از آزادی کارگران بازداشتی آذرآب خبر داد.

به گفته صابری؛ آخرین روزی که کارگران آذرآب ریل راه‌آهن را مسدود کرده بودند؛ حدود ۲۸ نفر بازداشت شدند. ۱۰ نفر دیگر روز بعد از طریق پلیس امنیت احضار شده بودند. درحالیکه انتظار داشتیم، روند قانونی صدور احضاریه کتبی برای این کارگران رعایت شود، آنها از طریق تماس با یکی از اعضای شورای اسلامی کار آذرآب به پلیس امنیت خوانده شدند. با این‌حال کارگران برای اینکه مشکلی برای خانوده‌هایشان ایجاد نشود، به پلیس امنیت رفتند که آنها نیز بازداشت شدند. در مجموع بین ۴۱ تا ۴۳ نفر از کارگران آذرآب در بازداشت بودند که تعدادی با فیش حقوقی و تعدادی دیگر با وثیقه‌های ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی آزاد شده‌اند. آخرین کارگر روز گذشته آزاد شد و اکنون کارگری در بازداشت نیست.

این عضو شورای اسلامی کار آذرآب با اشاره به روند وعده‌های دولت به کارگران تصریح کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اراک آمد و چندی بعد جلسه شورای تامین استان در خصوص حل مشکلات آذرآب برگزار شد. آقای شریعتمداری به کارگران متعهد شده بود که طی صحبتی که با بانک کشاورزی داشتند، ظرف یکی یک یا دو روز معوقات مزدی پرداخت شود. اما تاکنون معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است. پرسنل تولید کارخانه آذرآب بین ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند. مقداری از حقوق مرداد ماه که پرداخت شده بود، نیز مربوط به حقوق مرداد ماه دفتر مرکزی آذرآب بود که حقوق‌های بالایی می‌گیرند و کارگران فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از زمان وعده آقای شریعتمداری را تاکنون دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه انتظار داشتیم لااقل پرداخت دستمزد معوقه کارگران تعجیل شود، بیان کرد: به کارگران وعده داده شده که روز ۱۸ آبان ماه مجمع عمومی سهامداران جهت تعیین هیئت مدیره جدید برگزار شود. اما پرسنل باور ندارند که هیئت مدیره لایقی انتخاب شود چراکه ما معتقدیم مشکل اصلی آذرآب سهامدارانش هستند و عدم اهلیت بانک کشاورزی در صنعت آذرآب و عدم ثبات در مدیریت این شرکت این مشکلات را به وجود آورده است. راهکارهای تاکنونی دولت برای آذرآب تنها تزریق مسکن است.

به گفته صابری؛ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌های مادرتخصصی و صنعت‌ساز همچون معادن و دیگر مواردی که در قانون ذکر شده، جزو اموال عمومی به حساب می‌آید و باید دولتی باشند. طبق قانون بیش از ۵۱ درصد سهام این شرکت‌ها باید در دست دولت باشد.

او ادامه داد: از طرفی به علت اینکه بانک‌ها نمی‌توانند بنگاه‌داری کنند، می‌گویند صندوق یکم بانک کشاورزی سهامدار آذرآب است اما وقتی که مسائل و مشکلات آذرآب مطرح می‌شود آقای خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی پاسخ می‌دهد. این دوگانگی از کجا نشات می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی کار آذرآب تصریح کرد: روز یکشنبه، ششم آبان ماه جو کارخانه مجدداً ملتهب شده بود، چراکه زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر رئیس حراست آذرآب، آقای سلیمانی به گوش رسیده بود. کارگران می‌گفتند آقای سلیمانی در دورانی که آذرآب هیئت مدیره مشخصی نداشته در خصوص دفترچه بیمه کارگران و مسائل دیگر در کنار کارگران بود و احتمال تغییر رئیس حراست موجب نگرانی کارگران شده بود.

وی تاکید کرد: کارگر امروز مانند کارگر ۵۰ سال پیش نیست؛ خیلی از کارگران ما تحصیلات فوق لیسانس و دکترا دارند و قدرت تجزیه و تحلیل شرایط را دارند، آنها می‌گویند، تغییر رئیس حراست آذرآب مقدمه‌ای برای تعدیل برخی کارگران، به خصوص بازداشت‌شده‌ها در ماه‌های آتی خواهد بود و همین امر آنها را نگران نکرده است.

به گفته صابری؛ ما نزدیک به چهار سال است که درگیر مشکلات هستیم و پاسخ به مشکلات راهکار روشن دارد، مسائل آذرآب زور برنمی‌دارد. به این خاطر که کارگران در تمام این مدت واقعاً زجر کشیده‌اند و یک ماه حقوق بدون عذاب و سختی دریافت نکرده‌اند. نزدیک به دو سال است که یک بار لباس کار گرفته‌ایم. در حدود دو سال گذشته نیز یک جفت کفش ایمنی به کارگران داده شده است. درحالیکه کارفرما موظف است، شش ماه یکبار طبق قانون کار لباس کار در اختیار پرسنل قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما نگرانی خود را مجدداً با نامه‌ای اعلام کردیم. متاسفانه برخی اخباری به گوش کارگران می‌رسد که موجب می‌شود فضای کارخانه ملتهب‌تر شود. ما الان در کمال آرامش دست از کار کشیده‌ایم و انتظار داریم در خصوص حل ریشه‌ای مشکلات آذرآب که تعیین تکلیف سهامداری آن است، اقدامی صورت بگیرد. متاسفانه با وجود برگزاری جلسات متعدد هنوز وعده‌ای بابت تعیین تکلیف سهامداری به کارگران آذرآب داده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز