خبرگزاری کار ایران

اسلامی:

۲۲۶ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان همدان فعالیت دارند/ اعتبارنامه اعضای شوراهای اسلامی کار بدون هیچ مشکلی تمدید می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۳۳۸

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان همدان گفت: ۲۲۶ تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان فعالیت دارند.

«حمیدرضا اسلامی» در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی و مواد۱۳۱ و ۱۷۸ قانون کار، به منظور حفظ حقوق و تامین منافع مشروع کارگران و کارفرمایان که خود متضمن حفظ حقوق جامعه است تشکیل می‌شوند، گفت: حمایت از تشکیل نهادهای مذکور از رسالت‌های وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی است. این وزارتخانه به دلیل نقش کانون‌های عالی این تشکلات در تصمیم گیری‌های کلان جامعه کار و تولید، به ترویج و تشکیل آنها در سطح جامعه کار و تولید اهتمام ویژه دارد.

وی افزود: قانون کار نیز عضویت تشکل‌ها در شورای عالی کار، شورای عالی تامین اجتماعی، شورای عالی حفاظت فنی و مراجع حل اختلاف را مشروعیت بخشیده است؛ لذا با توجه به نقش و جایگاه تشکل‌های مزبور در تصمیم گیری‌ها، وزارت متبوع وظیفه خود را بسط و گسترش تشکل‌ها دانسته و ایجاد آنها را در سطح واحدها و صنوف ترویج می‌کند.

اسلامی درباره تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان همدان، گفت: در استان همدان ۲۲۶ تشکل کارگری و کارفرمایی شامل ۱۷۰ تشکل کارگری و ۵۶ تشکل کارفرمایی تشکیل شده که در مورد تشکل‌های کارگری ۲۷مورد آنها شورای اسلامی کار، ۱مورد کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار، ۱۱۵مورد نماینده کارگران، ۹ موردکانون بازنشستگان و ۱۸مورد انجمن صنفی کارگری است. تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان نیز ۵۴ و تعدادکانون‌های کارفرمایی نیز ۲مورد است.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، افزود: تشکیل هریک از تشکل‌های موصوف، موکول به درخواست متقاضیان تشکل است و این اداره کل بر طبق رسالت و وظیفه‌ای که دارد، پس از رعایت مقررات تبصره ۴ ماده ۱۳۱ قانون کار توسط کارگران که اشعار می‌دارد: «کارگران یک واحد، فقط می‌توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی، یا نماینده کارگران را داشته باشند» پس از وصول درخواست‌ها به موضوع ورود کرده و با رعایت مقررات قانونی نسبت به تشکیل شورا و یا هر تشکل دیگری که مورد تقاضا باشد، اقدام می‌کند. در این راستا همکاران معاونت روابط کار این اداره کل به تقاضاهای رسمی جهت تشکیل شورای اسلامی کار توسط کارگرانِ شاغل در شرکت‌ها رسیدگی می‌کنند.

اسلامی درخصوص روند تمدید اعتبار نامه‌های اعضای شوراهای اسلامی کار، گفت: با توجه به اینکه مدت زمان اعتبارنامه کلیه اعضای شوراهای اسلامی کار دو سال است، اعتبار کلیه شوراهای اسلامی کار استان همدان بدون هیچ مشکلی تمدید می‌شود و نه تنها با کاهش تعداد اعضای شوراهای اسلامی کار دارای اعتبار مواجه نشده‌ایم بلکه آمار تعداد کل شوراها و تشکل‌ها در سنوات اخیر روند افزایشی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز