خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

کمیته‌ای متشکل از کارشناسان روابط کار در شرکت نیشکر هفت‌تپه مستقر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۵۰۹

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بر ضرورت استقرار کمیته‌ای متشکل از کارشناسان خبره حوزه روابط کار برای رصد و اجرای تعهدات طرفین در محل شرکت نیشکر هفت تپه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، ارسلان غمگین (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان) در جلسه بررسی مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که با حضور جمعی از کارشناسان روابط کار و نیز نمایندگان شورای اسلامی کار شرکت نیشکر هفت تپه به منظور بررسی مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در محل سالن جلسات ساختمان شهید دقایقی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم رعایت اصل سه جانبه‌گرایی گفت: از ظرفیت شورای اسلامی کار باید برای کاهش تنش‌ها و چالش‌ها و رفع مسائل و معضلات این شرکت بهره برد.

وی با بیان اینکه، کارگر نباید دولت را در تقابل با خود بداند، افزود: فلسفه وجودی تشکیل شورای اسلامی کار ایجاد رابطه دو سویه بین کارگر و کارفرما برای ارتقای سطح تولید است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکید کرد: همانگونه که کارفرما ملزم به رعایت حقوق کارگران است، کارگران عزیز نیز در قبال کارفرمای خود تعهدهایی دارند که ملزم به رعایت و پایبندی به این الزامات هستند.

وی ایجاد نشدن اختلال در روند تولید را مهم‌ترین وظیفه کارگران در قبال کارفرما دانست و افزود: برای رصد و اجرای تعهدات طرفین در شرکت نیشکر هفت‌تپه، تا رسیدن به ثبات و نتیجه مطلوب، قصد داریم کمیته‌ای متشکل از کارشناسان حوزه روابط کار در محل شرکت مستقر کنیم.

غمگین با تاکید بر این که مطالبات صنفی کارگری باید از طریق مجاری قانونی دنبال شود، ادامه داد: تحقق اصل سه‌جانبه گرایی منجر به همگرایی میان شرکای اجتماعی برای حل مشکل‌های مردم می‌شود.

وی صیانت از اشتغال موجود و کمک به واحدهای تولیدی مشکل‌دار را از اولویت‌های ویژه حوزه مسئولیت خود در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی دانست و خطاب به نمایندگان شورای اسلامی کار بیان کرد: هیچگاه با اقدامات خلاف نظم عمومی، نتیجه حاصل نخواهد شد. لازمه توسعه، ایجاد محیط آرام برای کارگر وکارفرما است. تاکید مقام معظم رهبری رونق تولید است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشی از این موضوع را بر عهده دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جلسه‌ای که تعدادی ازاعضای شورای اسلامی کار نیشکر هفت‌تپه داشتیم که بیش از ٩ ساعت با حضور کارشناسان خبره اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و نمایندگان شورای اسلامی کار طول کشید، موارد متعددی از سوی نمایندگان شورای اسلامی کار عنوان شد که یکی از موارد مطرح شده مربوط به اتمام قرارداد کار یکی از کارگران این شرکت به نام محمد خنیفر بود که کارفرما، با اعمال ماده ۲۱ قانون کار به دلیل اتمام قرارداد کار، قرارداد کار او را تمدید نکرد. لذا با صحبتی که با کارگر مورد نظر شد، یادآور شدیم از نظر قانونی حضور ایشان در محل کار موضوعیت ندارد ولی با تمکین از قانون، ایجاد فرصت برای پیگیری درخواست ایشان از سوی ما دنبال خواهد شد.

وی افزود، خوشبختانه مذاکرات مفصلی با وی داشتیم که با ابراز تشکر از حمایت‌ها و روحیه تعاملی مدیریت و مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولیان جامعه کارگری و کارفرمایی و حامی تولید به حضور نیافتن خود در محل کار تاکید کرد.

ارسلان غمگین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی دنبال کردن مطالبات قانونی کارگران هفت تپه گفت: نمایندگان شورای اسلامی کار، مطالبات صنفی کارگران هفت‌تپه را به صورت مکتوب برای پیگیری به اینجانب تحویل دادند تا اداره کار به صورت قانونی این در خواست‌ها را در هیئت‌های حل اختلاف دنبال کند تا چنانچه حقی از کارگران ضایع شده است از طریق مراجع قانونی دنبال شود.

غمگین افزود: در صورت رد درخواست کارگران در هیئت حل اختلاف کارگران عزیز می‌توانند این موارد را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کنند و در این مورد جای هیچگونه نگرانی نیست.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان کرد: کارگران عزیز به هیچ وجهه نباید نگران تضییع حقوق خود باشند؛ چرا که ما در کنار آنها هستیم.

وی گفت: خوشبختانه وضعیت پرداخت حقوق کارگران عزیز شرکت هفت تپه در حالت ثبات قرار گرفته و حقوق معوقه‌ای وجود ندارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت خبر داد و گفت: با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وضعیت حقوق کارگران عزیز شرکت نیشکر هفت تپه جهش بسیار زیادی داشته است.

وی یکی دیگر از مطالبات کارگران را پرداخت ٣٠ درصد حق شیفت به صورت یکسان به همه کارگران این شرکت عنوان کرد و افزود: ابهامی که برای عزیزان نماینده شورای اسلامی کار وجود دارد این است که چرا این ٣٠ درصد حق شیفت به عده‌ای پرداخت می‌شود اما بخش دیگری از کارگران از این حق محروم هستند که با دستوری که به حوزه روابط کار دادیم این موضوع در حال رسیدگی است و اگر حق عرفی وجود داشته باشد طبق قانون انجام می شود.

غمگین از تاکید استاندارخوزستان و وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی بر پیگیری مطالبات صنفی کارگران خبر داد و گفت: استاندار خوزستان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد هرگونه درخواست کارگران عزیز، در چارچوب قانون رسیدگی می‌شود.

وی اظهار کرد: نمایندگان شورای اسلامی کار شرکت هفت تپه در این جلسه همچنین یک بحث عرفی درباره پرداخت حق غذا و امور رفاهی ویژه ایام مبارک دهه فجر، پاداش تولید و... مطرح کردند که مدیرکل کار اعلام کرد؛ چناچه در این باره عرفی وجود داشته باشد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز