خبرگزاری کار ایران

در نشست علمی دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح شد؛

استارت‌آپ‌ها؛ بستر بکر اشتغال در ایران/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری سلامت و سلامت روان

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۹۱۵

در بیست و پنجمین نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی اجتماعی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکبر هاشمی، پژوهشگر حوزه استارت‌آپ‌ها درباره رویکرد این حوزه به مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت و این حوزه را بستر دست نخورده ای برای توسعه سریع میزان اشتغالزایی در ایران دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر هاشمی (پژوهشگر حوزه استارت‌آپ‌ها) درباره رویکرد این حوزه به مسائل فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: مشاغل سنتی، عموماً با هدف تامین سود و منافع شخصی راه‌اندازی می‌شوند اما استارت‌آپ‌ها در وهله نخست به این موضوع فکر می‌کنند که چه مسئله‌ای از جامعه را می‌توانند حل نمایند و این رویکرد، ناشی از «تعهد فراتر از خود» برای کسانی است که استارت‌آپ ها را تاسیس می‌کنند.

هاشمی افزود: چهار شاخص را برای استارت‌آپ‌ها می توانیم نام ببریم: اول؛ ایده نو که بتواند مسئله‌ای را حل کند. دوم؛ حتماً با هزینه و سرمایه کم شروع شود تا اگر با شکست مواجه شد سرمایه‌گذار یا استارت‌تاپیست آسیب چندانی نبیند. سوم؛ مقیاس‌پذیر باشد و چهارم؛ باید سریعاً رشد کند.

او تاکید کرد: استارت‌آپ‌ها ابتدا جامعه مخاطب را می‌سنجند و سپس برای جذب سرمایه‌گذار، برنامه‌ریزی می‌کنند و اغلبِ سرمایه‌گذاران اولیه این حوزه را با عنوان «فرشتگان نجات» می‌شناسند.

هاشمی ادامه داد: مجموعه‌ای که به صورت  کُند رشد کند، نمی‌تواند در گروه استارت‌آپ‌ها قرار بگیرد، زیرا اگر یک استارت‌آپ به صورت واقعی و با مطالعه تشکیل شود، باید بتواند بلافاصله در مسیر حل مشکل مردم قرار گرفته و جای خود را باز کند.

وی سپس به میانگین سنی فعالان استارت‌آپی  در ایران پرداخت و اظهار داشت: این میانگین در ایران، ۲۰ تا ۲۴ سال است و در آمریکا ۲۵ تا ۲۸ سال و به خاطر اینکه فعالان این حوزه در ایران بسیار جوان هستند، میزان ریسک آنان افزایش می‌یابد؛  به گونه‌ای که شانس موفقیت در ایران یک درصد بوده اما در جهان ۱۰ درصد است.

هاشمی با اشاره به آسیب‌های فعالیت در حوزه استارت‌آپی در ایران گفت: فعالان این حوزه از حمایت‌های جدی برخوردار نیستند و نبود سرمایه و فقدان دانش کافی خصوصاً در میان مسئولان، از جمله موانع اصلی به شمار می‌آیند.

وی با تاکید براینکه نیازمند «شتاب‌دهنده‌ها» در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: تسهیلات و وام بانکی برای حوزه استارت‌آپ ها به منزله ورود سم مهلک به این حوزه است.

زمینه‌های رشد و توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی در حوزه استارت‌آپ‌ها بسیار فراهم است

ابراهیم صادقی‌فر (معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) نیز در بیست و پنجمین نشست علمی «دوشنبه‌های فرهنگی و اجتماعی» از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ورزشی، گردشگری سلامت و سلامت روان خبر داد.

وی گفت: توسعه هر کشوری از «ذهن» شروع می‌شود و بُن‌مایه ذهن انسان‌ها اقتصادی نیست. بستر تقویت ذهن، فرهنگ و اجتماع است. چنانچه برای ترویج اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و مباحث دیگر بایستی ابتدا ذهن انسان‌ها توسعه پیدا کند و سپس حوزه فرهنگ و آگاه‌سازی گسترش یابد.

صادقی فر افزود: بایستی به این موضوع برسیم که مباحث حوزه فرهنگی و اجتماعی را چگونه تبدیل به مسئله قابل حل کنیم و با چه رویکرد و ابزاری به سراغ آن‌ها برویم؟ زیرا تاکنون بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی برای افراد جامعه و خصوصاً نخبگان این حوزه تبدیل به مسئله نشده است و این بی‌توجهی تاکنون به عنوان یک آسیب جدی در این زمینه مطرح می‌شود.

وی سپس با اشاره به  اینکه «دولت فروتن» دولتی است که بتواند مسئولیت خودش را به مجموعه‌های خصوصی و «حدّ واسط» بسپارد، گفت: دولت‌ها همواره برای اینکه بتوانند برنامه‌هایشان را به مرحله عمل برسانند از مجموعه‌های «حد واسط» کمک می‌گیرند.

صادقی‌فر در پایان تاکید کرد: زمینه‌های رشد و توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی در حوزه استارت‌آپ‌ها بسیار فراهم است، خصوصاً مباحث فرهنگی اما حوزه‌های اجتماعی در قالب NGO ها بیشتر فعال هستند. همچنین «نوستالوژی خواهی» و بازگشت به گذشته، امکان حضور استارت‌آپ‌ها را با درآمد و ارزش افزوده بالا در مباحث فرهنگی مهیا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز