خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید شد:

دانشگاه‌ها ماده ۴ قانون تامین اجتماعی را برای اساتید حق التدریس اجرا نمی‌کنند/ خواهان زنده شدن حق بیمه سالیان گذشته هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۴۶۱

نایب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخلف‌های‌های گسترده دانشگاه‌ها در زمینه بیمه تامین اجتماعی اساتید حق‌التدریس خبر داد.

به گزارش ایلنا، در متن نامه علی قزلسفلو آمده است: 

جناب آقای شریعتمداری

وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی

سلام علیکم؛

به استحضار می‌رساند حدود دو سال است که تشکل‌های صنفی و کارگری اساتید حق‌التدریس کشور تحت لوا و تولی وزارت محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی رسما فعالیت‌های خود را آغاز نموده‌اند. به عنوان مقام صالح در برنامه‌ریزی حل معضلات صنفی مجموعه شایان ذکر است با وجود صبر و شکیب همکاران و نجابت و بلندی طبع این فرهیختگان مشکلات انکارناپذیری نیز وجود دارد که ادامه فعالیت این قشر را به نوعی تکلیف ملایطلق مبدل ساخته است و ما را بر استطلاع شما مقام وارسته و شفیق ناگزیر ساخت.

از زمزه این مشکلات جفا و ناعدالتی بارز دانشگاه‌های پیام نور در سنوات گذشته در حق اساتید مدعو خود می‌باشد؛ کمااینکه این روزها متعاقب ایصال شکایت جمعیت کثیری از اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌های پیام نور کشور مبنی بر عدم همکاری دانشگاه با اساتید فاقد بیمه تامین اجتماعی و استنکاف دانشگاه از بیمه اساتید، به شماره نامه ۴/۳۴۷۲۴/د مورخ ۱۳/۷/۹۷ که به تمام مراکز ابلاغ شده و به پیوست تقدیم می‌شود، متوجه جفای اخیر دانشگاه نسبت به اساتید مدعو شدیم.

این در حالی است که وفق ماده ۴ قانون تامین اجتماعی افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرما مکلف به بیمه کارگران خود است و این در حالی است که نه تنها دانشگاه پیام نور بلکه تمامی دانشگاه‌ها (غیر از دانشگاه آزاد) تاکنون از این مهم سر باز زده‌اند، بر اساس قانون خواهان زنده شدن حق بیمه سالیان گذشته نیز هستیم و تعهدی که دانشگاه در قراردادهای یکطرفه خود از اساتید مبنی بر رضایت به عدم بیمه گرفته است کاملا خلاف قانون و قابل پیگرد قانونی می‌باشد.

وفق ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای مذکور در بند ۵ ماده ۲ این قانون حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت نمایند. وفق ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی حتی اگر بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می‌پردازند حق بیمه شده را از مزد با حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.

همچنین ماده ۳۶ اشعار داشته است کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان است و تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه با عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود. لازم به ذکر است که نوع قراردادهای دانشگاه مذکور کاملا خلاف قوانین بوده و دانشگاه طبق قراردادی از اساتید تعهد می‌گیرد که دانشگاه مسئولیتی در ارتباط با بیمه و... سایر خدمات اساتید ندارد یا اینکه می‌تواند به صورت یکطرفه قرارداد را فسخ و قطع همکاری نماید. شگفت‌آور اینکه هیچ نسخه‌ای از قرارداد را به استاد تحویل نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز