خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کانون عالی شوراها:

به‌جای بازداشتِ کارگران هپکو با افراد متخطی برخورد شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۴۹۲

علی خدایی می‌گوید: برخورد قهری و بازداشت به هیچ‌وجه مورد تایید ما – کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور- نیست. به جای بازداشت کارگران با افراد متخطی که حق کارگران را خورده‌اند، برخورد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان اعتراضات کارگران هپکو که به دنبال عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران اتفاق افتاد، بیش از 25 کارگر بازداشت شدند؛ علی خدایی (نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با برخوردهای صورت گرفته می‌گوید: هیچ فرد یا نهادی که دلسوز کارگران باشد، نمی‌تواند با این برخوردها موافقت داشته باشد؛ بهتر است ابتدا به ریشه‌یابی و علل اصلی این قبیل اعتراضات در صنایع مادر که در یکی، دو سال گذشته، پردامنه شده، بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه ریشه‌یابی علت اعتراضات مهم است؛ ادامه می‌دهد: مشکلات کارگری در چند شرکت بزرگ مثل نیشکر هفت‌تپه و هپکو، وجوه متعدد دارد اما خصوصی‌سازی ریشه همه مشکلات است؛ من عبارتِ «خصوصی‌سازی غلط» را به کار نمی‌برم و فقط صرفا می‌گویم خصوصی‌سازی!

به گفته‌ی خدایی، این شرکت‌های بزرگ همگی  قبل از خصوصی‌سازی، در ید اختیار دولت بودند و  مشتریان دولتی و قراردهای دولتی داشتند که حالا آنها را ندارند و زمین خورده‌اند.

کارگران هپکو مدتهاست دارند شرایط ناگوار تولید و عقب‌افتادگی‌های مزدی را  تحمل می‌کنند

خدایی تاکید می‌کند: کارگران هپکو مدتهاست دارند شرایط ناگوار تولید و عقب‌افتادگی‌های مزدی را تحمل می‌کنند؛ ظاهراً تیم مدیریت جدید از شهر دیگر آمده و درحالیکه کارگران هپکو حقوق فروردین و اردیبهشت را ناقص گرفته‌اند، این تیم مدیریتی که حقوق بالایی هم دارند در مرداد ماه حقوق خود را برداشت کرده‌اند و این تبعیض علاوه بر همه مصائب موجود، برای کارگران بسیار ناراحت‌کننده است.

خدایی ادامه می‌دهد: ظاهراً به کارگران گفته شده بود که سهامدار قبلی خلع ید شده اما بعد معلوم می‌شود نه تنها خلع ید نشده بلکه ارتقای سرمایه پیدا کرده است!

او با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد، کارگران اگر  حقوق بگیرند، نمی‌توانند زندگی کنند حالا اگر چند ماه حقوق نگیرند، چگونه باید دوام بیاورند؟! اضافه می‌کند: کارگران هپکو در پیگیری‌ها و مراجعات مکرری که به نهادهای ذیربط داشته‌اند، می‌فهمند مشکلات  و چالش‌ها هنوز حل نشده است؛ این کارگران هرروزه شاهد تبعیض گسترده و عمیق هستند؛ در جلسات متعدد به آنها وعده داده شده که شرکت به فرد دیگری قرار است واگذار شود که این وعده هم جامه‌ی عمل نپوشیده است.

علیرغم حضور مسئولان، مشکلات کارگران و کارخانه حل نشده

خدایی می‌افزاید: استاندار و مسئولان چند بار در جمع کارگران معترض حاضر شدند و صحبت کردند اما علیرغم حضور مسئولان، مشکلات کارگران و کارخانه حل نشده؛ ظاهرا مسئولان استانی به کارگران گفته‌اند مشکلات هپکو در استان قابل حل نیست و باید در سطح کشوری حل شود؛ این ادعا علی‌القاعده درست است چون نهادهایی مانند سازمان خصوصی‌سازی دست‌اندرکار مشکلات و گرفتاری‌های کارگران هستند. در این شرایطی که توصیف کردم، کارگران هپکو خواسته‌اند صدایشان را به گوش مسئولان کشوری برسانند تا آنها متوجه اوضاع شوند و چه راهی به جز اعتراض داشته‌اند برای رساندن این صدا؟

خدایی با تاکید بر محکومیت بازداشت‌ کارگران معترض می‌گوید: آنهایی که آنجا جمع شده‌اند و از فرط مشکلات، شعار می‌دهند فقط کارگرند بدون هیچ ابزاری برای اخلال؛ اگر اخلال در نظم هم شده باشد، باید با ابزارهای دیگر با آنها برخورد شود؛ برخورد قهری و بازداشت به هیچ‌وجه مورد تایید ما – کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور- نیست؛ کارگران بازداشتی باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند و به جای آن، با افراد متخطی که حق کارگران را خورده‌اند، برخورد شود.

اگر حقوق کارگران به موقع پرداخت شود، هیچ جریانی نمی‌تواند از اتفاقات سوءاستفاده کند

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید می‌کند: اینکه برخی رسانه‌ها مدعی هستند جریاناتی وجود دارند که کارگران را تحریک می‌کنند؛ باید بگویم هیچ جریانی جز «گرسنگی» نیست که کارگران را به خیابان می‌کشاند؛ اگر جریانی هم هست، نیروهای امنیتی بروند با آن جریان برخورد کنند نه با کارگرانِ ناراضی؛ این آدم‌هایی که امروز اعتراض کرده‌اند و بازداشت شده‌اند مسلما کارگران هستند و فقط پیگیر معوقات و مطالبات خود بوده‌اند.  

او ادامه می‌دهد: مسلماً اگر غلط عمل نشود و حقوق کارگران به موقع پرداخت شود، هیچ جریانی نمی‌تواند از این اتفاقات سوءاستفاده کند؛ چون کارگر دیگر اعتراض نخواهد کرد؛ بازهم تاکید می‌کنم نباید با کارگری که چند ماه حقوق نگرفته و ناچاراً به خیابان آمده، برخورد قهری صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز