خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در دیدار سفیر چین در تهران:

روابط ایران و چین در عرصه بین‌المللی یک رابطه راهبردی است

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۲۰۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سفیر جمهوری خلق چین در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری با ابراز خوشنودی از  این دیدار خود با سفیر کشور دوست چین گفت:  امیدوارم در دوره ماموریت جناب‌عالی در ایران شاهد رشد و تعالی روابط ایران و چین در حد کامل باشیم. 

وی افزود: امروز روابط دیرینه و تاریخی ایران و چین را به درستی بیان کردید و همان‌طور که اشاره داشتید روابط دیرینه بین دو ملت است که آنها را به هم پیوند داده است. از زمان جاده ابریشم تا به امروز که سیاست ارزشمند دولت چین و ابتکار رییس‌جمهور شما که یک کمربند-یک راه است. در ذهن ایرانیان از چین یک سابقه دوستی طولانی وجود دارد که به یقین این یک راه ارزشمند برای توسعه همکاری‌ها است.  

وی گفت: از اینکه تلاش کردید تا در بدو ورود به کشور ایران با مسئولان جمهوری اسلامی از نزدیک دیدار داشته باشید و درباره فرصت‌های قابل مبادله بین ایران و چین گفت‌وگو کنید من نیز  اشتیاق پیدا کردم تا در اولین فرصت با جناب عالی دیدار داشته باشم.  

شریعتمداری افزود: امیدوارم  با سفر به نقاط مختلف ایران بتوانید با مجموعه پتانسیل‌های جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آگاه شوید . 

وی افزود: پشاپیش نزدیک شدن به اول اکتبر که هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است را به نمایندگی از ملت ایران به جناب عالی تبریک می‌گویم . 

شریعتمداری گفت: ما کشور بزرگ چین را همواره در همه روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی کنار خودمان احساس کرده‌ایم و تصور می‌کنیم روابط دوجانبه ایران و چین نه فقط در عرصه دوجانبه که در عرصه بین‌المللی هم  می‌تواند یک رابطه راهبردی باشد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سطوح عالی نیز مذاکرات دکتر روحانی رییس‌جمهوری در حاشیه اجلاس شانگهای که خردادماه امسال انجام شد این مذاکرات ارزشمند چراغ راهی برای ادامه همکاری‌ها است. 

وی افزود: همچنین سفر ارزشمند و پربار دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به کشور بزرگ چین  نیز دستاوردهای خوبی در ایجاد و توسعه همکاریهای ما داشته است. معتقدم ما در سطوح عالی برای توسعه روابط خوب نقطه‌گذاری کرده‌ایم اما برای عملیاتی کردن آن نیاز به همکاری‌های سطوح میانی داریم. در همین زمینه قالب‌های مختلفی برای همکاری مشترک میان دو وزارتخانه ایران و چین می‌تواند برقرار شود. بخشی از این همکاری‌ها در قالب یادداشت تفاهم‌هایی است که بین دو کشور و قبل از آمدن من به امضا رسیده است. 

شریعتمداری خاطرنشان کرد: ما همواره آماده مبادله هیات‌های کارشناسی برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های انجام شده هستیم. در همین ارتباط نیز جناب‌عالی به‌عنوان سفیر جمهوری خلق چین در ایران می‌توانید در پیگیری آنچه که با هم تفاهم کردیم به ما کمک کنید. 

وی افزود: ما همچنین از همکاری‌هایی که دولت چین در گذشته بویژه در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای و تاسیس یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شمال ایران  داشته قدردانی می‌کنیم. با توجه به اینکه هم اکنون یکی از نیازهای ایرانیان مهارت‌افزایی است در همین زمینه هم آمادگی داریم همکاری‌های جدی‌تری با شما  داشته باشیم. 

شریعتمداری افزود: بسیار خشنود خواهیم بود که وزیر محترم منابع انسانی و تامین اجتماعی چین به ایران سفر داشته باشند و از وی برای سفر به ایران دعوت می‌کنیم. لازم به ذکر است که قبلا دعوت‌نامه‌ای برای وی ارسال شده که مجدد این دعوت را تجدید می‌کنم. 

سفیر چین در ایران گفت: احساس کردم همه دوستان ایرانی و مقامات و مسئولان در وزارتخانه‌ها اهمیت خاصی به توسعه روابط با چین قائل هستند. به یقین دوستی دو ملت بزرگ چین و ایران ریشه‌دار بوده و جاده ابریشم آنها را به‌هم پیوند داده است . 

وی افزود: در سال‌های اخیر روسای جمهوری و مسئولان عالی دو کشور دیدارهای متقابل داشته‌اند، بویژه اینکه  سال ۲۰۱۶ رییس‌جمهور چین به ایران سفر کردند و بر تشکیل کمیته راهبردی میان دو کشور تاکید داشتند. در حال حاضر همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های مختلف به خوبی توسعه یافته است. در همین زمینه  هم آمادگی داریم که همکاری‌های خود را با طرف ایرانی گسترش دهیم.  

چانگ هواآ افزود: همچنین مایلیم در زمینه کار و تامین اجتماعی با طرف ایرانی تبادل تجربیات داشته باشیم و همکاری‌های خود را در سازمان های بین‌المللی مرتبط افزایش دهیم. 

وی تصریح کرد: این دیدار نیز فرصت مغتنمی است که از دیدگاه‌های جناب‌عالی برای توسعه مناسبات آگاهی داشته باشم. حتما نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های جناب‌عالی را به وزارتخانه مربوطه در چین منعکس خواهم کرد.  همچنین لازم می‌دانم از دعوت جناب‌عالی از وزیر منابع انسانی چین قدردانی کنم.  

وی افزود: همچنین از پیام تبریک‌تان به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین سپاسگزارم و همین‌جا از جناب‌عالی برای حضور در مراسم جشن ملی چین که روز ۲۴ سپتامبر است دعوت می‌کنم.  

سفیر چین در تهران افزود: جناب‌عالی به ابتکار رییس‌جمهور چین که در زمینه یک کمربند- یک راه  مطرح کرد اشاره داشتید که فکر می‌کنم در گذشته ایران یک کشور مهم در مسیر جاده ابریشم بوده که امروز نیز یک شریک شایسته برای طرف چینی در این ابتکار جدید است. با وجود اینکه فقط سه ماه در ایران حضور دارم اما در همین مدت به استان آذربایجان‌شرقی، زنجان و نیز برخی مناطق استان تهران سفر داشته‌ام که در جاهای مختلف می‌توان شاهد آثارجاده ابریشم قدیم بود . همچنین مشاهده کردم که دوستی دو ملت بسیار دیرینه و ارتباطات بسیار عمیق است . 

وی افزود: همان‌طور که جناب‌عالی به دیدار روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای ودیدار علی لاریجانی رییس مجلس شواری اسلامی از چین اشاره داشتید آنان با مسئولان چینی تبادل‌نظر کردند . وظیفه و تکلیف من نیز به عنوان سفیر چین در ایران این است که توافقات بین مسئولان دو کشور را اجرایی کنم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز