خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محمدرضا جعفریان؛

محرم، یادآور عبرت‌های بزرگی برای جهانیان است

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۰۵۹

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به مناسبات ایام عزاداری سید الشهدا، یادداشتی را منتشر کرد.

تقویم هجری قمری که در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، با ماه محرم الحرام آغاز می‌شود. محرم در لغت به معنای تحریم شده است. مورخ شهیر، علی ابن الحسین مسعودی در کتاب مروج الذهب می گوید: "این ماه را از آن جهت محرم نامیدند که در آن جنگ و غارت حرام بود". تقویم عرب در دوران پیش از اسلام، ماهی به نام محرم نداشت و دو ماه ابتدایی آن به نام صفر اول و صفر دوم مشهور بود، اما از آنجا که جنگ و خونریزی در اولین ماه، تحریم شد به مرور زمان به نام محرم مشهور گشت(۱). محرم، پس از طلوع خورشید اسلام، همچنان جایگاه خود را به عنوان آغاز سال قمری حفظ نمود و در حفظ شأن آن، همین بس که قرآن کریم و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) رعایت حرمت آن را واجب اعلام فرمودند. از نمونه‌های رعایت حرمت این ماه از سوی بزرگان دین، پرهیز امیرالمومنین علی(علیه السلام) از نبرد با معاویه، در آوردگاه صفین است، آن چنانکه نصر بن مزاحم در کتاب وَقْعَةُ صِفّین و بلاذری در کتاب انساب الاشراف، نقل نموده اند، لذا این نبرد در روز اول ماه صفر آغاز گردید.

سال ۶۱ هجری قمری، ماه محرم با حادثه جدیدی در تاریخ اسلام مواجه شد که آن را از دیگر ماههای سال متمایز نمود. ورود سرور آزادگان جهان، حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) همراه با خاندان مطهر و یاران وفادارش به سرزمین کربلا در دوم محرم سال ۶۱ هجری، محاصره آنها تا روز دهم و در نهایت کشتار ناجوانمردانه ایشان به فجیع‌ترین شکل ممکن و اسارت خانوادههایشان، این ماه را برای همیشه، به ماه عزای اهل اسلام و خصوصا شیعیان و ارادتمندان اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) تبدیل نمود.

محرم، یادآور درسها و عبرتهای بزرگی برای جهانیان است. ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌ها و انحرافات، نهراسیدن از تهدیدها و زورگویی‌ها، عدم دلبستگی به زخارف بی‌ارزش دنیا و بی‌اعتباری جایگاه‌ها و مقامات دنیوی، برتری تقوا و پرهیزکاری در مقابل نژاد و اصل و نسب، عاقبت نافرجام ظلم و ستم، و ... از جمله آثار این نهضت فاخر است. اما این افتخارات مختص شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه آزادگان است، همانگونه که امام حسین(علیه السلام) متعلق به همه آزادگان است. امروز در سراسر این جهان پهناور، کمتر سرزمینی یافت می‌شود که در ایام محرم از کنار این حادثه دردناک به سادگی بگذرد و به آن بی‌توجه باشد. حرکت کاروان‌های عزاداری در پنج قاره جهان، همراه با تبلیغ و ترویج آرمانهای امام آزادگان(علیه السلام)، این جریان را به یک فرهنگ بی نظیر و اعجاب آور مبدل ساخته است.

محرم بهترین فرصت برای الگوی برداری و مقابله با تحریم‌ها و محدودیت‌هایی است که دشمنان ملت ترتیب داده‌اند، همچنان که امام(رضوان الله علیه) فرمودند: "اگر ما را محاصره نظامی کنند، فرزند عاشوراییم" و دور از ذهن نیست اگر تمام دستاوردهای نظام اسلامی را به حساب الگو قرار دادن فرهنگ غنی عاشورا بگذاریم و در یک کلام، "محرم الگوی تمام نمای آزادگی و استقامت و پایداری است".

اینجانب، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان(علیه السلام) و یاران وفادارش، به پیشگاه مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، فرارسیدن این ایام را به تمامی مسلمانان و هموطنان عزیز، بویژه جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی، از خداوند متعال برای همگان، خواهان سلامتی همراه با بصیرت و تاسی به آرمانهای آن سرور ارجمند (علیه السلام) می‌باشم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز