خبرگزاری کار ایران

شکایت کارگران روغن نباتی جهان در اداره کار ثبت شد/ اداره کار زنجان: خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۸۲۰

برخی منابع کارگری از طرح شکایت تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در اداره کار شهرستان زنجان خبر دادند. معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان اطمینان داد که نباید تولید این کارخانه متوقف و کارگرانش بیکار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۸۰ کارگر باقی‌مانده کارخانه روغن نباتی جهان که طی یکسال گذشته به دلیل متوقف شدن فعالیت تولیدی کارخانه وضعیت شغلی نامعلومی دارند، روز گذشته (یکشنبه ۱۰ شهریور ماه) با طرح شکایت در اداره کار شهرستان زنجان، پیگیر مطالبات صنفی خود شدند.

این کارگران که بین ۱۰تا ۱۸ سال سابقه کار دارند، یادآور شدند: با گذشت ۶ ماه از سال جدید؛ ما کارگران که ۸۰ نفر هستیم؛ مطالبات مزدی مربوط به سال‌های ۹۳ تا شهریور ۹۸ خود را دریافت نکرده‌ایم. در عین حال موضوع شکایت ما مربوط به مطالبات سال ۹۳ تا ۳۰ مهر ماه ۹۷ می‌شود. البته پیش از این نیز (سال گذشته) در این خصوص به اداره کار طرح شکایت کرده بودیم. همچنین هریک از کارگران بیش از ۳۰ ماه مطالبات بیمه‌ای نیز طلبکارند.

به گفته کارگران، جدا از کارگران شاغل کارخانه روغن نباتی جهان، حدود ۴۰ نفر از کارگرانی که طی سه ماه گذشته به مرور توسط کارفرما تعدیل شده‌اند نیز مطالبات خودرا دریافت نکرده‌اند. این تعداد کارگر نیز با طرح شکایت به اداره کار حکم توقیف اموال کارخانه را گرفته‌اند.

طبق ادعای این کارگران، کارگرانی که پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم توقیف اموال کارخانه را برای دریافت طلب‌شان بگیرند به مرور اجازه ورود به محل کارشان از آنها سلب شد و این کارگران هم‌اکنون بیکار شده‌اند.

آنها گفتند: در این کارخانه بزرگ تولید روغن در حال حاضر ۸۰ کارگر مشغول به کار هستند که با وجود داشتن معوقات مزدی به دلیل متوقف شدن فعالیت خطوط تولیدی کارخانه، کاری برای انجام ندارند.

کارگران روغن نباتی جهان افزوند: از آنجا که کارخانه ظرفیت اشتغال حداقل ۳۰۰ کارگر را دارد و برای فروش محصولات تولیدی خود مشکلی ندارد، از مسئولان درخواست داریم برای رفع مشکلات پیش آمده که امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته، چاره‌اندیشی کنند.

در این زمینه علی کریمی (معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان) در خصوص پیگیری وضعیت مطالبات کارگران روغن نباتی جهان گفت: در صورتی که کارگران این واحد تولیدی شکایت خود را در اداره کار مطرح کرده‌ باشند به صورت جدی پیگیر مطالبات کارگران به صورت خارج از نوبت هستیم.

به گفته وی، هر ماه بازرسان اداره کار با مراجعه به کارخانه روغن نباتی جهان پیگیر وضعیت این واحد تولیدی و کارگرانش هستند و به خوبی آن را از هر لحاظ حتی ایمنی  بهداشت کار رصد می‌کنند.

او با بیان اینکه مطالبات کارگر از کارفرما جزو دیون ممتازه است، افزود: کارگرانی که دیروز در اداره کار طرح دعوی کرده‌اند به دنبال دریافت مطالبات معوقه خود هستند.

معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان؛ با بیان اینکه پیگیر مشکلات روغن جهان و کارگرانش هستیم، افزود: مشکلات این کارخانه از سال ۹۲ همزمان با خصوصی‌سازی کارخانه آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است.

او گفت: خوشبختانه مواد اولیه کارخانه تامین شده و تنها مشکل آن تامین یکی از قطعات اصلی خطوط تولیدی است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی؛ کارفرما در  امین این قطعه با مشکل روبرو شده بود اما اخیرا تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت این قطعه شده‌اند، در نتیجه فعالیت کارخانه با نصب این قطعه از سر گرفته خواهد شد.

او درباره معوقات مزدی کارگران روغن نباتی جهان نیز گفت: کارگران کارخانه هرکدام دست‌کم ۵۰ میلیون تومان از کارفرما طلبکارند و این مطالبات شامل دستمزد عقب‌افتاده، بیمه، سنوات، طرح طبقه‌بندی مشاغل و اضافه‌کاری‌های  کارگران است.

طبق اظهارات معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان؛ کارخانه روغن نباتی جهان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در استان محسوب می‌شود که نباید خطوط تولیدی آن متوقف و کارگران آن بیکار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز