خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری:

دولت شبیه پولداری است که کلید گاوصندوقش را گم کرده/ با نیت‌های مختلف علیه خصوصی‌سازی جوسازی می‌کنند/ بخش تعاون ما را به عدالت نزدیک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۹۹۶

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت شبیه فرد پولداری است که کلید گاوصندوق خود را گم کرده است. باید دارایی‌های دولت واگذار شود تا به بازدهی برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور و تقدیر از تعاونی‌های برتر ملی، با تبریک هفته تعاون عنوان کرد: تدوین‌کنندگان قانون اساسی اقتصاد ایران را به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم کردند اما با تعریف و رویکردی که ابتدای انقلاب وجود داشت و برخی فکر می‌کردند تنها راه استقرار عدالت این است که نقش بخش‌دولتی در اقتصاد پررنگ شود، دو بخش خصوصی و تعاونی نسبت به بخش دولتی کم رنگ‌تر شدند.

او با بیان اینکه تا قبل از فرمان رهبر انقلاب درباره اصل ۴۴ قانون‌اساسی، ابهامات زیادی درباره سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی وجود داشت، گفت: وقتی با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی حرف می‌زدیم و از آنها می‌خواستیم در ایران سرمایه‌گذاری کنند عنوان می‌کردند اصل ۴۴ مانع اساسی سر راه سرمایه‌گذاری است اما با فرمان رهبر انقلاب موانع سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و تعاونی رفع شد.

جهانگیری با بیان اینکه انتطار می‌رفت یک تحول اساسی در اقتصاد ایران صورت گیرد، بیان کرد: رویکرد غالب باید این باشد که هیچ‌کس به هیچ بهانه‌ای نباید در فعالیت بخش‌خصوصی اخلال ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه واگذاری‌ها باید در یک فرآیند قانونی صورت گیرد، گفت: در گذشته وزراتخانه‌ها مسئول واگذاری‌ها بودند اما به‌‌دلیل‌ مشکلاتی که وجود داشت تصمیم بر آن شد که واگذاری‌ها به عهده یک وزراتخانه یعنی وزارت اقتصاد گذاشته شود و این‌طور سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هر خصوصی‌سازی که صورت می‌گیرد عده‌ای با نیت‌های مختلف شروع به جوسازی می‌کنند. تا وقتی این شبهه‌ها وجود داشته باشد بنگاه‌ها، دولتی می‌مانند و این به معنای هدر رفت میلیاردها دلار از سرمایه کشور است.

او با بیان اینکه ما دولت ثروتمندی هستیم چون ذخایر عظیم نفت و گاز، منابع، زمین و... داریم، تصریح کرد: دولت شبیه فرد پولداری است که کلید گاوصندوق خود را گم کرده است. باید دارایی‌های دولت واگذار شود تا به بازدهی برسد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که باید وارد شود بخش تعاون است. با فعال‌شدن بخش تعاون ما به عدالت نزدیک می‌شویم، چون این بخش مشارکت اجتماعی ایجاد می کند.

به گفته او اینکه افراد دور هم جمع شوند و با جمع کردن سرمایه خود کاری راه بیندازند ایجاد فرصت شغلی می‌کند و استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون در شرایطی که نرخ بالای بیکاری داریم، مفید است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سهام عدالت، عنوان کرد: سهام برخی از بهترین کارخانه‌ها به ۴۹ میلون نفر از مردم واگذار شده و ما با فرستادن لایحه‌ای دنبال این هستیم که مردم را تصمیم گیرنده دارایی خود کنیم.

او ادامه داد: ارزش سهام عدالت اکنون به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش سهام هر فرد ۵.۵ برابر شده است، یعنی سهامی که یک‌میلیون تومان بود اکنون ۵.۵ میلیون تومان ارزش دارد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حل مشکل بیکاری و فقر با استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون ممکن است، گفت: در همه دنیا مشکل بیکاری را با استفاده از مشاغل خرد، متوسط و تعاونی‌ها حل کرده‌اند و این کار در ایران نیز امکان پذیر است.

در مراسم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور، استانداران سه استان فارس، اصفهان و گیلان به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کردند و معاون اول رئیس جمهور به صورت مستقیم در جریان طرح‌هایی قرار گرفت که امروز در این استان ها افتتاح شد.

همزمان با آغاز هفته تعاون ۶۴۳ طرح تعاونی به بهره برداری رسید که با اجرای این طرح ها بیش از ۱۸ هزار اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز