خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری مطرح کرد:

خصوصی‌سازی بدون توجه به بخش تعاون امکان‌پذیر نیست/ ایجاد بیش از ۱۷۶۰۰ شغل در بخش تعاون

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۹۸۲

وزیر تعاون از ایجاد بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ شغل با افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور و تقدیر از تعاونی‌های برتر ملی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و فعالان حوزه تعاون برگزار شد، عنوان کرد: تعاونی‌ها از سده‌های پیش از میلاد مسیح و در تمدن‌های باستانی وجود داشته‌اند اما تعاونی‌ها به شکلی که ما اکنون می‌شناسیم برای نخستین بار در انگلستان و اسکاتلند ایجاد شدند.

او ادامه داد: برای اولین بار سال ۱۳۰۳ به تعاونی‌ها در قانون ایران اشاره شد و اولین تعاونی‌ها سال ۱۳۱۴ افتتاح شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به شرایط خاص کشور از ظرفیت تعاونی‌ها در راستای تامین کالا‌های اساسی استفاده بیشتری شد اما با ادغام وزارت‌تعاون با کار و رفاه اجتماعی شاهد افول این بخش بودیم.

به گفته وزیر تعاون به‌رغم تاکیدات قانونی مبنی بر سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد هنوز این مهم محقق نشده است.

او با بیان اینکه بخشی از سهم تعاون از اقتصاد باید با واگذاری بخش دولتی به تعاونی‌ها اتفاق می‌افتاد، بیان کرد: خصوصی‌سازی بدون توجه به بخش تعاون امکان‌پذیر نیست چراکه در پروسه خصوصی‌سازی مردمی‌سازی اقتصاد بیشتر مقبول می‌افتد و برای این کار باید از ظرفیت‌های بخش تعاون استفاده کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه امروز ۶۴۳ طرح در بخش تعاون افتتاح می‌شود، گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بیش از ۳۹ هزار نفر ایجاد شده و با افتتاح این تعاونی‌ها ۱۷ هزار و ۶۷۰ شغل ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه ظرفیت تعاونی‌ها بسیار بیشتر از این است و این بخش می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصاد نقش‌‌آفرینی کند، تصریح کرد: اکنون بحث تامین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است. ما اعلام آمادگی می‌کنیم از طریق تعاونی‌های مصرف توزیع این کالاها را بر عهده بگیریم.

وزیر تعاون همچنین عنوان کرد: تامین مالی برای طرح‌های نوآورانه بخش دیگری است که حوزه تعاون می‌تواند نقش بیشتری در آن داشته باشد که امیدواریم با افتتاح اولین مرکز نوآوری تعاون این هدف با جدیت بیشتری دنبال شود.

او با بیان اینکه نگاه ما به زنجیره تولید تا مصرف است، گفت: در این راستا از توانمندی جوانان و زنان استفاده می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم بانوان برای ایجاد اشتغال می‌توانند روی بخش تعاون حساب ویژه‌ای باز کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز