خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رونمایی از بزرگترین طومار سراسری معلولان مطرح شد؛

قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند/ حتی در سرشماری‌ها حاضر نیستند معلولان را بشمارند

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۲۲۸

«قانون حمایت از معلولان» پس از تصویب مجلس دهم در اسفند ماه سال ۹۶ و تایید شورای نگهبان، توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد اما همچنان مواد مهمی از این قانون اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته مراسم رونمایی از بزرگترین طومار معلولان جهان با نام طومار سراسری معلولان برگزار شد. این طومار به ابتکار کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت که به امضای معلولان ۳۵ شهر رسیده است، دستِ کم ۱۰ هزار امضا دارد و خطاب به دولت نوشته شده است.

در این نشست فعالان حقوق معلولان خواستار اجرای کامل قانون معلولان و تصویب‌نامه۹۴ هیات دولت بودند. همچنین همایون هاشمی (نماینده تکاب، میاندوآب و شاهیندژ) و فاطمه سعیدی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی‌ اصغر عین‌القضات، عضو شورای مشورتی شهردار تهران در امور معلولان، اصحاب رسانه و جمعی از فعالان حوزه معلولیت در این مراسم حضور داشتند.

 «قانون حمایت از معلولان»، پس از تصویب مجلس دهم در اسفند ماه سال ۹۶ و تایید شورای نگهبان، توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد اما همچنان مواد مهمی از این قانون اجرایی نشده است. با این حال بارها کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت که متشکل از فعالان حوزه معلولان و تشکل‌های مردم‌نهاد جامعه معلولان کشور است، خواستار اجرایی شدن بندهای مغفول مانده در قانون حمایت از معلولان شده است. طبق برآوردهای بهزیستی اجرای قانون حمایت از معلولان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند/ حتی در سرشماری‌ها حاضر نیستند معلولان را بشمارند

دومین طومار معلولان چطور به امضا رسید؟

بهروز مروتی (مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت) در ابتدای این نشست با اشاره به روندی که منجر به ارائه لایحه حقوق معلولان و مشکلات آن اظهار داشت: این لایحه با پیگیری فعلان حقوق معلولان تصویب شد و در این راه چند بار برگشت خورد. متأسفانه مشکل امروز معلولان کشور این است که بعد از ابلاغ قانون هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفت و این قانون روی کاغذ باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه دولت بودجه‌ای برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تدارک ندید، گفت: تا اینکه خودمان اعتراض کردیم و از این طریق هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه کسب کردیم که متاسفانه تا الان آن بودجه محقق نشده است و دولت به بهانه‌های مختلف از زیر بار اجرای قانون شانه خالی می‌کند.

وی افزود: اهمیت و ضرورت طومار معلولان زیاد است. این دومین طوماری است که فعالان حقوق معلولان کشور با مشارکت سراسری معلولان برگزار می‌کنند. در سری اول امضای طومار منجر به تصویب این لایحه در سراسر کشور شد. طومار امضا شده اخیر خطاب به رئیس جمهور است و طی آن معلولان کشور خواستار اجرای قانون معلولان و تصویب‌نامه هیئت دولت هستند.

درخواست شده تا قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند

فاطمه سعیدی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در ادامه این نشست با اشاره به پیگیری مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: دوستان ما به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه فرستادند که موضوع اجرایی نشدن این قانون از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

وی افزود: من به دید مادرانه به موضوع معلولیت نگاه می‌کنم و واقعاً می‌دانم که خانواده‌هایی که فرزندان دارای معلولیت دارند، در چه وضعیت روحی و اقتصادی سختی به سر می‌برند. این عزیزان باید درآمدی برای آینده خود داشته باشند که وقتی از خانه خارج می‌شوند، بتوانند زندگی خودشان را اداره کنند. این وظیفه دولت است که به این قشر از جامعه خدمات لازم را برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب قانون موظف است بر اجرای قانون نظارت نیز داشته باشد. من این قول را به شما می‌دهم که خواسته‌های شما را منتقل کنم و سعی می‌کنم گزارش پیگیری‌ها را به شما بدهم.

او ادامه داد: حضور فعالان و نمایندگان حقوق معلولان در پیگیری‌ها نیز به نظر من ضروری است. این حق معلولان است که قانونی که در خصوص آنها به تصویب رسیده اجرایی شود. تمام تلاش خود را برای اجرای قانون خواهم کرد. برای برخی تسهیلات شهری برای معلولان شاید لازم باشد با شهردار صحبت‌هایی داشته باشیم.

سعیدی بیان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه برای گرفتن بودجه خواهیم رفت. ما تمام تلاش خود را در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و حتی یک فراکسیون معلولین به این منظرو تشکیل دادیم. از شما فعالان حقوق معلولین می‌خواهیم به عنوان نماینده این قشر جامعه به این کمیسیون بیایید تا برای چگونگی پیگیری حقوق معلولان برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورا اسلامی خاطرنشان کرد: ما امید داریم که اجرای این قانون در اولویت قرار بگیرد.

قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند/ حتی در سرشماری‌ها حاضر نیستند معلولان را بشمارند

مجلس چرا وزرای مربوطه را بابت عدم اجرای قانون حمایت از معلولان استیضاح نمی‌کند؟

یکی از فعالان حقوق معلولان در ادامه خطاب به فاطمه سعیدی گفت: نزدیک به دو سال از از تصویب این قانون گذشته است و ماده ۶ آن که به وزارت بهداشت مربوط است اما همچون دیگر مواد این قانون بر زمین مانده است؛ با این وجود مجلس هیچ شوالی از وزیر از این بابت نداشته است. متاسفانه در مسائل سیاسی مسئولان عجله لازم را به کار می‌برند اما وقتی نوبت به اجرای قوانین به نفع معلولان می‌رسد مدام امروز و فردا می‌کنند. ما تاکنون وعده‌های زیادی شنیده‌ایم. مجلس می‌تواند وزرا را بابت اجرایی نشدن این قانون استیضاح کند، اما چنین برخوردهایی صورت نمی‌گیرد. معلولان ضعیف‌ترین قشر این جامعه هستند. نمایندگان حاضر نیستند واکنشی در این موارد نشان دهند اما در مسائل سیاسی آماده برخورد هستند.

فاطمه سعیدی در پاسخ به این فعال حقوق معلولان تصریح کرد: اجرای این قانون وظیفه دولت است و این وظیفه نمایندگان است که دولت را بازخواست کنند اما به هر حال باید به دولت نیز کمک کرد. شاید باید با جدیت نظارت بر برخی قوانین را شدت ببخشیم.

یکی دیگر از فعالان حقوق معلولان خطاب به فاطمه سعیدی گفت: ۵۰ درصد مشکلات ما به وزارتخانه‌هایی به جز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود. وزارت صنعت که ماشین‌های بی‌کیفیت را کنترل نمی‌کند، با اینهمه معلولی که عملاً در به وجود آمدن آن نقش دارد، چه باید کرد. وزارت راه و شهرسازی مسبب خیلی از حوادث در کشور است. متاسفانه حتی در سرشماری‌ها نیز معلولان را حاضر نیستند بشمارند و حاضر به شفافیت در کشور نیستند. وزارت بهداشت در خصوص معلولان اهمال فراوانی دارد. عدم نظارت بازرسان کار باعث ایجاد معلولیت‌های پی در پی در جامعه می‌شود.

قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند/ حتی در سرشماری‌ها حاضر نیستند معلولان را بشمارند

 

قوه قضاییه اجرای قانون حمایت از معلولان را پیگیری کند/ حتی در سرشماری‌ها حاضر نیستند معلولان را بشمارند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز