خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی پرستاران:

پرونده پرستاری که مورد ضرب و شتم قرار گرفت باید با قاطعیت دنبال شود/ تدوینِ «منشور اخلاق حرفه‌ای» ضروری‌ست

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۰۵۰

اکرم عاشق‌حسینی بر لزوم پیگیری قضایی پرونده پرستار شیرازی تاکید دارد، او معتقد است؛ باید موازینی طراحی شود که از بروز این دست اتفاقات جلوگیری کند.

اکرم عاشق‌حسینی (فعال صنفی پرستاران و کارشناس اجتماعی) در ارتباط با حادثه دردناک ضرب‌وشتم یک پرستار شیرازی توسط پزشک به خبرنگار ایلنا گفت: عدم آموزش مهارت‌های زندگی مانند کنترل خشم، ارتباط موثر و حل مساله، در کنار ناملایمات متعدد اجتماعی، حجم کار زیاد و فشارهای اقتصادی، موجب شده است که نزاع و‌ خشونت‌های فیزیکی به عنوان یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی در سطح جامعه و در تمامی لایه‌های صنفی و فرهنگی، حتی قشر فرهیخته، بروز و‌ گسترش یابد. آمار تشکیل یک پرونده در هر دقیقه (۱۶۰۰ پرونده در روز) در پزشکی قانونی به علت جرح ناشی از نزاع خیابانی و همچنین اعلام نزاع به عنوان دومین علت مرگ و‌میر در اورژانس کشور، خود ناشی از وضعیت تاسف بار «سلامت روان» جامعه است.

به گفته‌ی این فعال صنفی پرستاران، در رابطه با موضوع ضرب و شتم پرستار شیرازی، پیگیری قانونی قاطع در چارچوب دادخواهی  و منطبق بر قوانین قضایی کشور  که نشان‌دهنده اتحاد صنفی پرستاران باشد، تنها راهکار منطقی و موثر است.

او ادامه می‌دهد: مناسبت‌ترین مسیر اعتراض به اینگونه رفتارها، پیگیری حقوقی با حمایت صنفی و به دور از جوسازی‌های صنفی است. بررسی پرونده در کمیته تخلفات با حضور نماینده حقوقی سازمان نظام پرستاری و انتشار رای صادره می‌تواند در چارچوب قانون، ضمن دادخواهی قضایی همکار پرستار، قوی‌ترین اثر بازدارندگی را در جلوگیری از بروز  رفتارهای ناشایست در آینده از سوی دیگران داشته باشد.

راه‌حل‌ها چیست؟

عاشق‌حسینی تاکید می‌کند: مسلما رفتار زشت و غیر اخلاقی پزشک مورد نظر را نمی‌توان به جامعه پزشکی کشور تعمیم داد. ضمن لزوم تاکید بر پیگیری قانونی موضوع به دور از جوسازی‌های هیجانی، تعمیم درگیری فردی به عنوان نزاع جامعه پزشکی با جامعه پرستاری، منجر به آسیب زدن به روند تعامل حرفه‌ای آنان در ارائه خدمات خواهد شد که در آن صورت، این بیماران هستند که بیشترین زیان را خواهند دید.

او راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد می‌دهد: «اول- منشور اخلاقی رعایت حقوق همکاران و پایبندی به احترام و تکریم متقابل، تدوین و در تمامی بخش‌های بیمارستان‌ها نصب شود؛ این اقدام به نوعی فرهنگ‌سازی در جهت ارتقای رعایت اصول ادب و رفتار شایسته حرفه‌ای و  عاملی برای کاهش تنش‌های احتمالیِ آتی خواهد شد. پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان، بخشی از  الگوهای اخلاقی جامعه هستند و هر گونه آسیب و ناهنجاری در این حوزه منجر به آسیب اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه خواهد شد.  دوم- برگزاری کلاس‌های آموزشی تعامل سازنده و اخلاق پزشکی در مناسبات حرفه‌ای برای کارکنان و سوم-  نهادینه کردن لزوم پایبندی به اصول اخلاقی در تعاملات حرفه‌ای و معرفی و تجلیل سالیانه پرسنل اخلاق‌مدار بخش‌ها که می‌تواند به عنوانِ یک اقدام موثرِ «انگیزشی» عمل می‌کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز