خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چرا بازنشستگان به نبود سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی معترض‌اند؟ /تغییر نظام مدیریتی سازمان یک ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۲۷۸

یک کارشناس تأمین اجتماعی گفت: حذف و کمرنگ کردن سه‌جانبه‌گرایی مغایر با اصول سازمان‌های بین‌المللی ILO و صندوق‌های بیمه‌ای است. طبیعتا حذف سه‌جانبه‌گرایی موجب آسیب بر نظارت و مدیریت این سازمان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازنشستگان و بیمه‌پردازان تامین اجتماعی؛ تغییر نظام مدیریتی تامین اجتماعی، تقویت سه‌جانبه‌گرایی و مدیریت شورایی آن را یکی از مهم‌ترین مطالبات خود می‌دانند. طبق اساسنامه ساختار هیئت امنا به این شکل است که ۶ نفر از اعضای هیات امنا توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شوند و سه عضو دیگر براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی.

دو عضو کارگری و یک عضو کارفرمایی در هیات امنا حضور دارند و مطابقِ تبصره سه ماده هفت اساسنامه صندوق تامین اجتماعی جلسات هیات امنا با حضور ۶ عضو رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رای حداقل ۵ عضو قطعیت می‌یابد. بنابراین بدون حضور سه عضو غیردولتی، کار هیات امنا راه می‌افتد و منافع دولت تضمین می‌شود. همین ساختار معیوب سبب می‌شود تا سازمان تأمین اجتماعی در مناسبات قدرت قرار بگیرد و مشکلات آن چند برابر شود. دولت این اختیار را به دست می‌آورد تا تصمیمات خود را در خصوص عزل و نصب مدیران اجرایی کند. مشکلات مدیریت موجب بحران‌های امروزی تامین اجتماعی شده و همین است که موضوع خیلی از اعتراضات بازنشستگان تغییر نظام مدیریتی تامین اجتماعی و شورایی شدن مدیریت آن است. فرشید یزدانی (کارشناس تامین اجتماعی)  معتقد است که از زمان دولت دهم که اساسنامه سازمان تغییر کرد تامین اجتماعی وارد چرخه‌ای معیوب شد و حالا هرچقدر هم که پول وارد این سیستم شود، نابود خواهد شد.

یزدانی با اشاره به اینکه بحران کنونی صندوق تامین اجتماعی بیش از هر چیز ناشی از بحران نظام مدیریتی سازمان است، اظهار داشت: تا زمانی که این نظام مدیریتی بدون تغییر باقی بماند، هر چقدر هم پول وارد چرخه تامین اجتماعی شود، در اثر ناکارآمدی‌ها نابود می‌شود.

وی افزود: البته باید تاکید کنم که بحران ناشی از نظام مدیریتی سازمان تامین اجتماعی است؛ نه مدیران آن. در دولت دهم نظام مدیریتی سازمان تخریب شد و پس از آن نیز ادامه پیدا کرد. در دولت فعلی بنا بود نظام مدیریتی به لحاظ سه‌جانبه‌گرایی اصلاح شود و نشد و مداخلات مختلفی در این سازمان صورت گرفت تا امروز به وضعیت کنونی برسیم.

یزدانی با بیان اینکه در دولت دهم اساسنامه تامین اجتماعی تغییر داده شد، بیان کرد: طی این تغییر تقریباً سه‌جانبه‌گرایی از ساختار مدیریتی سازمان حذف شد. همین امر سبب شد تا استقلال اداری سازمان گرفته شود و مداخلات دولت از طریق وزارت رفاه و مجلس در سازمان تامین اجتماعی افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بعد از تغییرات اساسنامه در دولت دهم فساد در سازمان تامین اجتماعی به طور سیستماتیک گسترده شد، تصریح کرد: در همان زمان ۸ مدیرعامل شستا تغییر کرد و در مناسبات قدرت قرار گرفت. قدرت تامین اجتماعی و تسلط آن برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها از بین رفت.

او ادامه داد: بر همین اساس شکل‌گیری فساد در این سازمان نیز گسترده شد. حجم فسادی که در سیستم مکانیزم دولتی وجود دارد به سمت تامین اجتماعی نیز سرازیر شد و رفته رفته شدت گرفت.

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه با وجود این تغییرات؛ نظام نظارتی بر تامین اجتماعی حذف شد، بیان کرد: حذف و کمرنگ کردن سه‌جانبه‌گرایی مغایر با اصول سازمان‌های بین‌المللی ILO و صندوق‌های بیمه‌ای است. طبیعتا حذف سه‌جانبه‌گرایی موجب آسیب بر نظارت و مدیریت این سازمان شد.

یزدانی با اشاره به اینکه انتظار این بود که این دولت اقداماتی بر این اساس انجام دهد که تحقق پیدا نکرد، گفت: مناسبات قدرت در ساز و کار این سازمان درونی شد و عملاً راه را بر اصلاح روند گذشته بست و هنوز این مشکلات ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی که نظام مدیریتی تامین اجتماعی با همین روند معیوب ادامه کار می‌دهد، بحران و مشکلات این صندوق بیمه‌ای حل شدنی نیست، تصریح کرد: در دولت‌های مختلف در خصوص عزل و نصب مدیران دخالت شد. دولتی‌ها دخالت کردند و به جای اینکه سیاستگذاری کنند، سازمان را دچار مشکل کردند.

این کارشناس تامین اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: ۸ مدیرعامل در مدت چند سال در شستا تغییر کرد و این تغییرات مبنای کارآمدی و ناکارآمدی نیز نداشت. همین امر سبب شد تا سرمایه‌گذاری‌ها افت کند و مشکلات شستا بیشتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز