خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران مطرح کرد؛

غربالگری نیروی کار با راه‌اندازی سامانه اشتغال ایرانیان

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۵۶۵

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران گفت: اگر سامانه اشتغال ایرانیان امکان غربال نیروی کار و حتی کارفرمایان را داشته باشد، می‌تواند مفید واقع شده و به نفع اشتغال باشد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، فتح‌الله بیات با اشاره به اینکه قرار بود سامانه اشتغال ایرانیان تا پایان تیر امسال راه‌اندازی شود، اما معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که زمان رونمایی از این سامانه تا پایان شهریور به تعویق افتاده، عنوان کرد: پیش از این نیز درباره سامانه قرارداد‌ها وعده و وعید‌هایی داده شد، اما این سامانه که می‌توانست بخشی از مشکلات حوزه کار را رفع کند، ایجاد نشد.

او ادامه می دهد: در مواردی مسئولان وعده‌هایی به تشکل‌ها می‌دهند، اما این وعده‌ها یا عملیاتی نمی‌شود یا اینکه آنقدر دیر کار انجام می‌شود که خاصیتش را از دست می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران ابراز امیدواری کرد طرح‌هایی که به نفع اشتغال هستند در زمان مناسب و با کار کارشناسی اجرا شوند.

بیات در توضیح اینکه سامانه اشتغال ایرانیان چگونه می‌تواند به نفع اشتغال باشد، گفت: اگر این سامانه امکان غربال نیروی کار و حتی کارفرمایان را داشته باشد، می‌تواند مفید واقع شده و به نفع اشتغال باشد.

او تصریح کرد: می‌توان در این سامانه مشخص کرد چند درصد نیروی کار ایران، ایرانی و چند درصد آنها خارجی هستند. همچنین این سامانه می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را نیز غربال کند که این اطلاعات همه به نفع اشتغال هستند و می‌توانند در برنامه‌ریزی‌ها از آنها استفاده بهینه کرد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران درباره اظهارنظر معاون وزیر کار مبنی بر اینکه سامانه اشتغال ایرانیان اطلاعات همه افراد در سن کار اعم از شاغلان، بیکاران و حتی جمعیت غیرفعال را پوشش می‌دهد، گفت: اگر در این سامانه اطلاعات دقیقی درباره وضعیت نیروی کار درج شود، می‌توان امیدوار بود که برخی از مشکلات نیروی کار رفع شود.

او ادامه داد: برای مثال نیروی کار در زمینه بیمه مشکلات جدی دارند. بسیاری از افراد سر کار می‌روند، اما کارفرمایان به انحای مختلف از زیر بار بیمه کردن آنها شانه خالی می‌کنند. مشخص کردن اینکه چه تعدادی از نیروی کار بیمه اجباری دارند، چه تعدادی بیمه اختیاری دارند و بالاخره چند درصد بیمه نشده‌اند، می‌تواند مفید باشد.

بیات با ذکر این نکته که درصدی از نیروی کار ایران را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و داشتن اطلاعات شفاف از این افراد ضروری است، بیان کرد: باید سامانه به گونه‌ای باشد که نیروی کار خارجی نیز دسترسی داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را در این سامانه درج کنند. تعداد قابل توجهی از کارگران خارجی مشکلات بیمه‌ای و قراردادی دارند و لازم است در راه‌اندازی سامانه اشتغال ایرانیان به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

۳۰ تیر سال جاری، عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) عنوان کرد:  قرار بود سامانه اشتغال ایرانیان که اطلاعات افراد در سن کار، شاغل، بیکار و جمعیت غیرفعال را نشان می‌دهد، نیمه اول تیر راه‌اندازی شود، اما با توجه به زمان‌بر بودن اقدامات پیش‌بینی می‌کنم این سامانه در شهریور امسال رونمایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز