خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

برخی ۱۰۰ برابر حداقل حقوق دریافتی دارند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۴۷۵

رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: در حال حاضر عدالت اجتماعی در زمینه حقوق و دستمزد وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که برخی 100 برابر حداقل حقوق دریافتی دارند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی زاهدی در آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت گفت: در مجلس تلاش کردیم ریل‌گذاری مناسبی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام دهیم تا  قطار آموزش و مهارت‌آموزی حرکت مناسبی داشته باشد.

او با بیان اینکه ما از نظر علمی و آموزشی جایگاه مناسبی داریم، اما از نظر مهارت‌آموزی جایگاه‌مان مناسب نیست و یک جای کار می‌لنگد، تصریح کرد: اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند کار پیدا کنند نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد. دلیل این امر می‌تواند این باشد که افراد دنبال پشت میز‌نشینی هستند، حال آنکه بازار کار نیازمند افرادی با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ما شاهد این بودیم که فعالیت‌های زیادی در حوزه مهارت‌آموزی صورت می‌گیرد، اما سازمان‌های مختلف در این زمینه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. این در حالی است که نیازمند یک استراتژی واحد در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.

او ادامه داد: بر همین اساس ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفت و همچنین مجلس تشکیل شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای را تصویب کرد.

زاهدی با بیان اینکه بر اساس قانون رئیس این شورا معاون اول رئیس جمهور است، بیان کرد: اختلافاتی در این زمینه وجود داشت و برخی عنوان می‌کردند که مثلا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا وزارتخانه‌ای دیگر رئیس این شورا باشد. نظر ما این بود که یک مقام بالا دستی چنین مسئولیتی داشته باشد تا بتوانیم یک استراتژی واحد را در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دنبال کنیم.

او گفت: در قانون هشت سطح آموزشی در نظر گرفته شده و همه افرادی که قصد کار کردن دارند، از کارگر ساده تا یک فرد فوق متخصص، باید صلاحیت حرفه‌ای بگیرند. بر این اساس ما خواستار ایجاد مرکز ملی صلاحیت حرفه‌ای هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه در زمینه قانون‌گذاری در حوزه فنی و حرفه‌ای کم و کاستی وجود ندارد، اما مشکلاتی در زمینه اجرا داریم، بیان کرد: آفتی در آموزش و پرورش ما وجود دارد و آن این است که آموزش متناسب با نیاز بازار کار صورت نمی‌گیرد. الان ۷۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در رشته تجربی هستند. آنها علاقه‌مند هستند که در یکی از رشته‌های پزشکی وارد دانشگاه شوند و کار کنند. قطعا این خطرناک است، چرا که ۱۰ سال دیگر ما نیازی به این همه دکتر نداریم و برای جایگاه‌های شغلی دیگر هم کمبود نیروی متخصص داریم.

او با بیان اینکه این فضا باید شکسته شود و مشکلات با گفتار درمانی هم حل نمی‌شود، گفت: باید طبقه‌بندی مشاغل، سنجش صلاحیت حرفه‌ای، به‌‌‌‌‌‌روز کردن تجهیزات و تحقق عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

زاهدی عنوان کرد: در حال حاضر عدالت اجتماعی در زمینه حقوق و دستمزد وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که برخی ۱۰۰ برابر حداقل حقوق، دریافتی دارند.

او همچنین با بیان اینکه بازار کار ایران نیازمند یک حلقه واسط است، گفت: باید آموزش تکنیسین‌های را جدی گرفت. تکنیسن‌ها حلقه واسط کارگر ساده و مهندسان هستند. باید افراد ترغیب به این کار شوند و راهکار آن ایجاد عدالت اجتماعی است. وقتی افراد ببینند که یک تکنیسن حقوق مناسب دریافت می‌کند و موقعیت اجتماعی خوبی دارد، به این کار تمایل پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز