خبرگزاری کار ایران

پاک‌سرشت مطرح کرد:

۱۲۶ هزار نفر از سربازان آموزش مهارتی دیده‌اند/ نباید با چالش‌های آموزشی همچون مدرک‌گرایی و گرایش رشته‌ خاص مواجه شویم

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۳۷۲

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: نهضت مهارت‌افزایی از تعابیر و اهداف جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جلب مشارکت ذینفعان برای یک مشارکت جمعی را دنبال می‌کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سلیمان پاک سرشت (رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) در نشست خبری که در محل سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی دارای مهارت و توانمند نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های ما است، گفت: امسال قانون نظام جامع تربیتی به تصویب رسید. بعد از سال ۸۳ که آخرین شورای عالی مهارت آموزی برگزار شد، جایی که در خصوص مهارت آموزی تصمیم گیری کند، نداشتیم که به ابتکار مجلس، امسال اولین جلسه شورای عالی مهارت با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

 رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با توجه به اهمیت مهارت آموزی امیدواریم که اقبال به مهارت آموزی در سال‌های آینده بیشتر شود. وزارت کار نیز به مسئله مهارت آموزی توجه دارد و با سیاست جوانگرایی به موضوع مهارت آموزی کمک می‌کند.

وی گفت: در سازمان فنی و حرفه‌ای تلاش کردیم آموزش‌ها به صورت محلی و مطابق با نیازها و جغرافیای و تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار هر منطقه باشد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه برای اجرای آموزش‌های محلی نیازمند تامین لوازمی بودیم که یکی از آنها افزایش اختیارات استان‌ها بود، اظهار داشت: در گام دوم باید داده‌های مناسب برای برنامه‌ریزی را در اختیار استان‌ها قرار می‌دادیم که این کار انجام شد.

پاک سرشت افزود: امروز تمام استان‌ها مجموعه داده‌های در اختیار دارند که با توجه به آن می توانند به نیازهای مهارتی هر استان دست پیدا کنند و ما آنها را الزام کردیم که در آموزش‌های مهارتی از این داده‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اختصاصی شدن درآمد مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: در گذشته درآمد مراکز فنی و حرفه‌ای عمومی بود و درآمدها به مراکز اختصاص پیدا نمی‌کرد که با اختصاصی شدن درآمدها، مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند از درآمدهای در جهت رونق زیر ساخت‌های خود استفاده کنند.

سلیمان پاک سرشت با بیان اینکه اخیراً در سازمان فنی حرفه‌ای اصلاحات نهادی را برای سهل‌تر شدن رویه‌ها کلید زدیم، بیان کرد: در بخش آموزشگاه آزاد در گذشته فقط ۱۸ درصد از ظرفیت‌ها استفاده می‌شد. برنامه‌ای طراحی شد تا از ظرفیت‌ها به درستی بهره‌گیری شود.

وی افزود: با توجه به فضای امروز در حوزه مهارت‌آموزی به عنوان سازمانی که آموزش مهارتی را می‌شناسد، سعی می‌کنیم با چالش‌های سیستم آموزشی مواجه نشویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید از نسبت مهارت‌آموزی با فضای کسب و کار غافل شویم. امیدواریم فضای مدرک‌گرایی و رشته‌های خاص‌گرایی که نظام آموزشی را دچار چالش کرده، در فضای مهارت شاهد نباشیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در خصوص آموزش‌های مهارتی در مناطق روستایی تشریح کرد: فعلاً آموزش در مناطق روستایی به صورت سیال اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم در سطح وسیعی انجام دهیم باید به لحاظ لجستیکی تدارک بچینیم.

او ادامه داد: برای آموزش این گروه هدف در حوزه کشاورزی با نظام مهندسی و جهاد کشاورزی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم. تمام استانداردهای آموزش مهارتی در حوزه کشاورزی را در این خصوص در نظر خواهیم گرفت.

وی با اشاره به آموزش مستمری‌بگیران بیمه بیکاری، تصریح کرد: تاکنون به حدود ۷۰ هزار نفر در روز این آموزش‌ها ارائه می‌شده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر نظام تامین اعتبار مربوط به آموزش بیکاران مشکل داشته باشد، با مشکل مواجه می‌شویم و تشخیص اینکه چه کسی آموزش ببیند باید در سازمان اتفاق بیفتد، نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مسئله اصلی ما این است که کارآموزی در محیط واقعی کار باید صورت بگیرد و این مسئله برای ما بسیار اهمیت دارد.

پاک‌سرشت درباره طرح مهارت‌آموزی سربازان گفت: این طرح از سال ۹۶ شروع شده و ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ نفر از سربازان تاکنون آموزش مهارتی دیده‌اند و ۷۰ هزار نفر توانستند گواهینامه بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌ریزی‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در حوزه استارت‌آپ‌ها گفت: در حوزه استارت‌آپی علاوه بر فعالیت‌های پیشین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را طبق قاعده‌ای خاصیت شتاب‌دهندگی خواهیم داد تا با با سرعت بیشتری حرکت کنند.

او ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد (بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های ویژه) حدود ۴۰ درصد مهارت آموزان ما را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند. در این زمینه همکاری‌های خوبی را با وزارت علوم آغاز شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مراکز مشاوره مدیریت مهارت‌آموزی و آموزش شغلی در دانشگاه‌ها به وجود آمده که به افراد در خصوص مهارت آموزی به دانشجویان مشاوره شغلی می‌دهد، تصریح کرد: این مراکز کاریابی‌ها هم حضور دارند. در سال گذشته حدود ۴۷ هزار و ۵۸۷ نفر در این مراکز مشاوره شده‌اند. حدودا ۴۲ درصد از کارجویانی که برای مهارت‌آموزی می‌آیند موفق می‌شوند کسب و کاری ایجاد کنند.

او ادامه داد: گروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای وظیفه دارند که تحولات بازار کار تکنولوژیک را رصد کرده و تغییرات را زودتر ببینند و زمینه‌چینی کنند. قرار است در ده رشته پر مخاطب ارزیابی‌هایی انجام دهیم و تحولات بلندمدت این مشاغل را بررسی کنیم.

پاک‌سرشت خاطرنشان کرد: نهضت مهارت افزایی از تعابیر و اهداف جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جلب مشارکت ذینفعان برای یک مشارکت جمعی را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در پایان با اشاره به اعزام نیروی کار به خارج کشور، گفت: در حال حاضر در موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور، یک آرایش جدیدی شکل گرفته است. در فضای جدید کشورهای متقاضی نیروی کار تمایل دارند از نظام ارزشیابی همان کشور اعزام کننده استفاده کنند و بهره بگیرند. در مورد آلمان استانداردها را در چهار رشته گرفتیم و با کشور خودمان مقایسه کردیم که یکسان بود اما تفاوتی در حجم رشته‌ها وجود داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز