خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

در گفتارهای تاریخی باید واقعیت را آن‌طور که بوده نقل کنیم/ حدیث سلسله‌الذهب از امام‌رضا(ع) نقل شده است

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۵۶۲

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در گفتار تاریخی درست این است که به همه گفتارهای تاریخی اشاره و واقعیت را آن‌طور که بوده، نقل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم ولادت امام رضا(ع) که در محل خانه کارگر برگزار شد با اشاره به اینکه سال ولادت امام‌رضا(ع) در منابع مختلف از سال 147 تا 153 هجری قمری نوشته شده، اظهار داشت: در عین حال درباره ماه تولد ایشان نیز به ذی‌القعده و ذی‌الحجه و ربیع الاول اشاره شده است. بزرگانی مثل شیخ صدوق و شیخ یعقوب کلینی معتقدند مدفن ایشان در حسن‌آباد فشافویه است. آنها سال 148 را به‌عنوان تولد امام رضا(ع) تصدیق کرده‌اند و ذی‌القعهده را مشروط دانسته‌اند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه مشهورترین گفته امام رضا(ع) حدیث سلسله‌الذهب یا زنجیره طلایی نام دارد، بیان کرد: امام رضا(ع) از علی‌ابن ابی‌طالب نقل کرده که کلمه "لا اله‌ الله" مثل دژ است و من و فرزندانم در این دژ هستیم و هر کس با ما باشد در این دژ محفوظ خواهد بود. از طرفی گفته می‌شود این حدیث را پیامبر(ص) از ابراهیم(ع) و ایشان از خداوند گرفته است. باید گفت که این روایت از مشهورترین روایایت شیعه بوده است.

وی افزود: این نقل مشهورترین گفته از منبع شیخ صدوق، شیخ کلینی، منابع متعدد شیعه و سنی، تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری است.

محجوب با بیان اینکه وقتی درباره سال ولادت امام رضا(ع) پنج سال اختلاف است درباره تعداد فرزندان هم هست، تصریح کرد: در گفتار تاریخی درست این است که به همه گفتارهای تاریخی اشاره کنیم و واقعیت را آن‌طور که بوده نقل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ابوالحسن، صادق، رضی، وفی و دیگر القابی کنیه اوست که  مشهورترین آن "رضا" است. به احتمال قوی این لقب در مدینه برای ایشان برگزیده شده چراکه مقابل هر ناگواری از خود رضایت نشان می‌داد. مادر او کنیزی از شهر نوبه بود که جایی است حوالی لیبی و اتیوپی. مادر او نام‌های مختلفی دارد. امام کاظم(ع) نام او را "تکتم" گفته است. طاهره، نجمه و سمانه از دیگر کنیه‌های وی بوده است.

محجوب ادامه داد: برخی گفته‌اند دختری به نام فاطمه و برخی گفته‌اند پنج فرزند و یک دختر داشته است. چهار پسر بدون دختر نیز در روایت‌ها مطرح شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مشهور است امام رضا(ع) تا سال 200 در مدینه بوده که حدود 52 سال می‌شود. در این مدت ایشان 10 سال با هارون الرشید؛ پنج سال با محمد امین و پنج سال با مأمون همدوره بوده است. در عین حال می‌گویند ایشان از مدینه به ایران آورده شده که فردی که واسطه شده از نزدیکان مأمون بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز